Chaser eller XR-1000?

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Alright, orkar inte leta efter Shark.. Så just nu står valet mellan dessa två. Båda passar (av någon anledning) min knopp som en smäck, men jag har bara erfarenhet av XR-1000 sedan tidigare. Nöjd med den, men ska som sagt införskaffa en hjälm till att byta med/ha när jag kör bana. Båda ligger i ungefär samma prisklass på FC-moto.

Så.. Åsikter? Står mellan en Shoei Joust TC-5 och en Arai Chaser Wraith.

shoei-xr-1000-joust-tc-5_m.jpg

34311-3105179_m.jpg

Jousten känns betydligt vanligare, vilket kanske är lite trist, men iaf.. Har ingen egentlig erfarenhet av Arai sedan tidigare då Chasern är den första som passar mig ordentligt.

Kommentarer/åsikter?

Mycket möjligt, men RX-7:an passar inte mitt huvud lika bra dessvärre.

En Comtech Series IV kanske kan falla i smaken med tanke på tidigare utrustning?

Bifogat

• images.jpg
    images.jpg
    3.3 KB · Visningar: 420
Har haft flera Arai och har nu en Shoei XR1000, Arai har mkt bättre visirfunktion. I övrigt är de rätt lika att använda. Möjligtvis var Arai något mer komfortabel.
Nästa hjälm blir en Arai. Enda problemet är att visirkåpan ger sig efter ett tag, lite irriterande.

Kan du ha både Arai och Shoei? :va Jag hade Shoei förut men efter att ha testat en Arai insåg jag hur illa Shoein satt egentligen. Så nästa blir en Arai.

Jag valde också mellan Chaser och XR-1000. Båda kändes kanon på huvudet men valet föll på Arai (eagle red) pga. den fanns i en färgkombination som jag gillade.

En Comtech Series IV kanske kan falla i smaken med tanke på tidigare utrustning?

Ha.

Skulle vara något det. Kommer den med pinlock?

Jag valde också mellan Chaser och XR-1000. Båda kändes kanon på huvudet men valet föll på Arai (eagle red) pga. den fanns i en färgkombination som jag gillade.

Nöjd med valet? Föredrar Arai:ns färgkombination framför Shoei:ns, så om jag bara baserar mitt val på utseende blir det Arai. Det jag inte gillar med Arai-hjälmen är vad som verkar vara svårigheter med att få tag på breath guard etc i Sverige, kostnaderna för visir och framförallt bytande av visir. Vad som talar för Shoei är att jag är bekant med den, nöjd med den, och den känns lika bra på skallen. Vad jag är mindre förtjust i är framförallt avståndet näsa-båge och dess design (grafik). Behöver också whisperkit och breath guard till den.

Kan du ha både Arai och Shoei? :va Jag hade Shoei förut men efter att ha testat en Arai insåg jag hur illa Shoein satt egentligen. Så nästa blir en Arai.

Don't ask how. Ingen annan Arai har passat mig, men Chasern satt klockrent av någon anledning. Relativt ny konstruktion/skal/passform iof.

Last edited:
Om du inte gillar priset på visir till arai så marknadsför jag gärna ebay igen då jag köper mina där för 400 och leverans inom 1-2veckor! Där hittar du även breathguard!

Last edited:
Har en Arai Chaser, och valde mellan dessa.. Det jag fastnade för var att Araien kändes mer gedigen, plus ventilationen i visiret kändes genomtänkt. Visst, ett rökfärgat visir blev dyrt, 800:-, men jag är supernöjd, inget att klaga på alls.

Alright.. Just nu är jag erbjuden Shoei-hjälmen plus visir (dark smoke) för samma pris som Arai-hjälmen utan extra visir. Fortfarande Arai?

Jag köpte Arai chaser.
Har bara hunnit ta 1 testrepa med den sthlm-u-sala o tillbaka.
Men jag är helnöjd med den.

Jag har även ett visir till den ifall du är intresserad. Även den har endast körts denna sträcka.

Ni som har Chaser.. Levereras den med breathguard? Läste lite specs; "Removable Breathguard reduces fogging by deflecting breath away from faceshield". Måste ha skydd för näsan min, vetty.

Ni som har Chaser.. Levereras den med breathguard? Läste lite specs; "Removable Breathguard reduces fogging by deflecting breath away from faceshield". Måste ha skydd för näsan min, vetty.

Jodå, det har den. Har ännu inte haft några problem med imma på den hjälmen. När man kämpar på bana går det att öppna upp luftinsläppen ordentligt så att det dessutom blir svalt och fint om huvudet. :tummenupp

Vilket visir kör du bana med? Noterade att spegelvisiret inte är förberett för pinlock.

Är det enn shark du e på jakt efter så har jag ett par till salu ...Shark RSR dvs deras bästa modell...helt nya...löjligt bra pris PM:a vid intresse

Hade varit intresserad av en Shark RSR2 Duhamel White, men skulle aldrig köpa en hjälm utan att prova den först.

Köpte Chaser i somras, finns tyvärr inget hakskydd, drar som fan.
Jag har linser.... Annars tight hjälm.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard