Chain Slack

är det slitage eller tillverkning som gör att kedjan är mer spänd i vissa lägen? har undrat länge på det
 
Ta spännband mellan svingen och sadeln.
Spänn ihop så att kedjan blir maximalt spänd, finns det lite lite rörelsemån,-då är det perfekt.
Lättas är om du demonterar stötdämparen innan du börjar spänna :tummenupp
 
Handboken beskriver Chain Slack vid full utfjädring, så den hjälper mig inte.


I normalfallet så är det dreven som inte är helt runda, och det blir sällan bättre med tiden, men visst, kedjan kan också slitas ojämnt.

Jag håller med Hoztic....:)

Har du helt nya drev och kedja? Om inte det är bara byta hela skiten:) Jag hade också samma bekymmer med min Firestorm för det gick aldrig justera kedjan hur än jag gjorde. Dessutom skramlade som fan vid lågfart körningar:3freak Tillslut bytte jag alla drev och kedja, sen blev det skit bra:hihi:tummenupp
 
I normalfallet så är det dreven som inte är helt runda, och det blir sällan bättre med tiden, men visst, kedjan kan också slitas ojämnt.

Drevens orundhet lär knappast vara större än någon hundradel. Annars skulle det behövas byta verktyg och ställa om maskiner redan efter några få tillverkade drev.

Det som händer är att centrumhålet i dreven är någon eller några tiondelar för stort så att det inte centrerar på navet. Det räcker ibland för att kedjespänningen ska variera från normalt 20 mm till nollspel när man drar runt hjulet så att man tvingas ha lite större spel t.ex. 30 mm.
 
Jag har byggt om länkaget mellan bakfjäder och sving. Så fullt utfjädrad på min hoj; 'är nå't helt annat än fullt utfjädrad enligt manualen.

Är du orolig för att svingen är i ett annat läge är det bara att mäta upp rätt kedjespänning som jag skrev tidigare, mät spelet vid fullt utfjädrad dämpare och skriv upp det.
 
Hur mycket ni än svarar kommer herr iceice inte vilja förstå :gnissla
Jag kallar det inte ovilja, men visst har jag lite svårt att förstå varför bara 11% av inläggen är svar på ursprungsfrågan och resten handlar om annat.
 
Varför är det så tror du?

Korta trådstarter som utelämnar vital information.

Som inlägg 15 eller så skjuter du till ytterligare uppgifter som ofta gör att de som svarat innan har haft fel förutsättningar. Dessutom får dom typ en knäpp på näsan för besväret.

Du verkar vara en beläst kille, och har snart 10 år här på forumet.
Du borde kunna producera fylligare trådstarter som boxar in de kommande svaren i den fållan du vill ha.

...å där är nästa grej som ger dig underliga svar: du verkar ibland vara låst på en enda förutbestämd lösning, och du ser tydligt förbi de förslag som kommer upp i trådarna.
Free your mind, mannen. Är det bara bekräftelse på det du redan vet som du är ute efter så har du hamnat på fel ställe.
Det finns en sjujäkla kunskap här, men har du redan bestämt dig så lackar folk.

Sagt i all välmening.
 
11% är en bra siffra på ett forum.:fakta
Har alltid fått höra att kedjor sträcks ut olika beroende på stötbelastningar som uppkommer vid drift. Vill minnas att jag läst reklamblad som nämner att kedjor försträcks innan leverans.
 
...Du borde kunna producera fylligare trådstarter som boxar in de kommande svaren i den fållan du vill ha...
Det är precis det jag försöker undvika. Jag vill inte att folk skall svara som de redan har gjort, alltför många gånger, utan att de tänker fritt.
 
Det är precis det jag försöker undvika. Jag vill inte att folk skall svara som de redan har gjort, alltför många gånger, utan att de tänker fritt.

Man bör ha 1100mm kedjespel på det lösaste stället.

Sådär, nu har jag tänkt fritt och inte svarat som jag brukar göra. Känner du dig nöjd med det svaret?

Om jag nu stänger av drygheten så kan du väl inte förvänta dig (eller ens vilja) att folk svarar helt fritt på en fråga om hur stort kedjespel man bör ha? Det är ändå rätt snäva toleranser mellan havererade lager och en avhoppad kedja.
Ger man dessutom ingen som helst information om vad det gäller för hoj så lär de flesta inte ens försöka ge dig ett vettigt svar eftersom det är i stort sett omöjligt.

Formulera då istället frågan så att folk har en chans att ge ett vettigt svar, exempelvis: "jag har en hoj med ombyggd bakupphängning så kan inte gå efter vad manualen säger. Hur vet man vad lagom kedjespel är?"

Då hade du förmodligen bara fått svar i stil med att du bör ha 20-25mm spel på det mest spända stället och att du får mäta upp var i fjädringsrörelsen det stället är.
 
Drevens orundhet lär knappast vara större än någon hundradel. Annars skulle det behövas byta verktyg och ställa om maskiner redan efter några få tillverkade drev.

Det som händer är att centrumhålet i dreven är någon eller några tiondelar för stort så att det inte centrerar på navet. Det räcker ibland för att kedjespänningen ska variera från normalt 20 mm till nollspel när man drar runt hjulet så att man tvingas ha lite större spel t.ex. 30 mm.

Ja just det :). Ligger den ur centrum, "jämfört med en perfekt centrerad" så inte bara spänner den i ett läge utan man får räkna in att den även släpper efter på kedjan när den snurrat ett halvt varv. Danke :yo partyt
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top