Chain alignment tool?

Har för mig att Jocke i Köping kunde fixa någon liknande pryl. Han hänger ju mycket på Apa-familjen, eller i modellspecifika tråden här på forumet också.

Jag köpte två stycken profilrör, 2 meter långa, 25mm i fyrkan, 2mm tjocka för totalt 120 spänn.
Till detta köptes en gängstång 1 meter (M10) på Biltema plus två stycken vingmuttrar och stora brickor för totalt 50 spänn. Jag borrade hål i aluprofilerna 25 cm från ena änden och drog gängstången igenom och klämde fast rören runt bakhjulet, så pass hårt att de klämde mot fälgen. Eftersom rören då ligger framåt, förbi framhjulet så ser man direkt hur mycket bakhjulet diffar mot framhjulet, sen justerar man bara tills de ligger parallellt med framhjulet. Kostar 170 spänn och funkar kanon...:tummenupp

http://www.maskindelen.se/aluminium-profilror-25x25x2/574-0

Det var två krångliga sätt för att åstadkomma något enkelt.

En stållinjal kostar under 30:-. Läggs mot bakdrevet längs kedjan. Justera tills den ligger lika över alla länkar.

Annars finns lyxvarianten;
Finns på Louis.de

Vad är det för fel på ett skjutmått? Om man nu inte litar på justeringsmärkningarna får man väl mäta från fast punkt på svingen till kedjejusteraren, vet man att det stämmer är det ju bara krokigt chassie som felkälla

Det är inte mycket som behövs för att hjulet ska peka i fel riktning. Det måste ju vara en fördel om hjulet linjerar så perfekt som möjligt. Om inte det påverkar köregenskaperna så mycket som jag inbillar mig, så sparar man ju åtminstone slitage på både drev, kedja och däck.

Det är inte mycket som behövs för att hjulet ska peka i fel riktning. Det måste ju vara en fördel om hjulet linjerar så perfekt som möjligt. Om inte det påverkar köregenskaperna så mycket som jag inbillar mig, så sparar man ju åtminstone slitage på både drev, kedja och däck.

Visst är det viktigt att hjulet sitter rakt men frågan man måste ställa sig är om befintliga metoder inte är tillförlitliga och detta tarvar 1500kr specialverktyg. Man får göra vad man vill med sina pengar men jag tycker inte denna manick tillför något som inte 79kr skjutmått fixar.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!