CF Moto 450 MT eller Tenere 700?

Ja det låter knäppt. Vad ska du med T7:an till då? Å en vit?

Jag köpte en KLE500 som för övrigt har snarlik spec som CFmoto 450. Jag trodde att intresset för den typen var helt dött. Tydligen inte. Fast 450n är ju en adventurer.
Den ska stå under kapell och köras i ur och skur året runt.

På FB finns en färdigrepad KLE för 15000!
Om du vill ha en hoj att köra med.

View attachment 517825
View attachment 517824
Jag har insett att jag måste lära mig ta det med repor och sånt. Så färdigrepat är bra. :lol Modellen av hoj är för att jag vill kunna åka mer fritt på grus och skogsbilvägar. Utforska såna vägar lite mer. Vitt är för att jag tycker de är snyggast. Speciellt Rallymodellen. Vad det gäller ABS så gör det inget. :lol

Jag har insett att jag måste lära mig ta det med repor och sånt. Så färdigrepat är bra. :lol Modellen av hoj är för att jag vill kunna åka mer fritt på grus och skogsbilvägar. Utforska såna vägar lite mer. Vitt är för att jag tycker de är snyggast. Speciellt Rallymodellen. Vad det gäller ABS så gör det inget. :lol
Snyggast är ett argument som håller. 👍 🙂

Köp en riktigt grushoj och dumpa den första dagen - ett recept som fungerat bra för mig genom åren…

Dock kostar en uppsättning plast och dekaler inte i närheten av vad det gör till en plastraket.

Exempel:

Köp en riktigt grushoj och dumpa den första dagen - ett recept som fungerat bra för mig genom åren…

Dock kostar en uppsättning plast och dekaler inte i närheten av vad det gör till en plastraket.

Exempel:

Lika bra att få det undanstökat med en gång.... :ROFLMAO:

Kanske en affärsidé, för-repade hojar direkt från fabrik "Vi tappade den några gånger för att första vurpan inte ska tära så mycket på ditt psyke"

Lika bra att få det undanstökat med en gång.... :ROFLMAO:

Kanske en affärsidé, för-repade hojar direkt från fabrik "Vi tappade den några gånger för att första vurpan inte ska tära så mycket på ditt psyke"

Eller hur?! Dumpade senaste inköpet vid ett taffligt wheelie-försök i flip-flops. Skönt att ha det avklarat.

21a8a98250f01f498096ff7c3c9cb13f.jpg

Mitt norra öga skådade i alla fall en billig kinakedja, billiga drev, undermålig ytbehandling på ett antal skruvar och andra fästelement och dessutom en något märklig layout, alltså hur monterade detaljer omsluter varandra. Intrycket är inget annat än rakt igenom billig.
Ok men då har du i alla haft förmånen att kolla hojen i lite mer detalj. Skulle jag vara tvungen att slå vad skulle jag nog också satsa på T7an, samt att jag gillar dess utseende bäst, särskilt den blå-gula för några år sen.

Kvaliteten följer väl priset, som på mycket annat också. Dock kostar en bättre kedja runt 1000 spänn, och drev kan man byta hur man vill. Jag antar att resten i princip kommer an på hållfastheten i ram och gaffel, samt motorns funktionalitet i längden.

Vi behöver dock vara lite uppmärksamma på det där med kina och var saker tillverkas dessa dagar. Det finns nog en hel del på en Yamaha som är från Kina. Att en hoj idag tillverkas 100% i ett och samma land är väl sedan länge inte helt säkert?

Vill bara nämna att jag har en hoj, Fantic Caballero 500 Rally, som ska vara tillverkad i Italien. Men den har gaffel från Yamaha (Japan?), motor från ZongZhen (Kina) och säkert fler grejer från andra ställen på sig, så Caballeron är i allra högsta grad ett globalistiskt projekt. Vi får väl se hur länge motorn håller på den. Det kanske är en ploj-hoj som pajar efter x antal mil. Jag håller er underrättade.

Last edited:
Sen får vi inte glömma priset. Nästan det dubbla på Yaman.

Intressant vore att älta lite i vad som motiverar det högre priset på T7an. Vill man inte konkurrera? Eller är hojen så pass överlägsen? Spännande.

CF vs Yama.jpg

Sen får vi inte glömma priset. Nästan det dubbla på Yaman.

Intressant vore att älta lite i vad som motiverar det högre priset på T7an. Vill man inte konkurrera? Eller är hojen så pass överlägsen? Spännande.

View attachment 517851
Du får väl jämföra T7an mot CF Moto 800an istället och då skiljer det inte lika mycket i pris

450in är ju inte samma klass

Du får väl jämföra T7an mot CF Moto 800an istället och då skiljer det inte lika mycket i pris

Aha, jag tänkte inte så långt. Så det finns fler CF.

Så här då. Nu blir det mer rättvist.
CF800 vs Yama700.jpg

För att göra saken klurigare, vet vi var Yamahas motor är tillverkad? Det råkar inte vara i Kina? Eller är det Japan? Eller är den bara ihopsatt i Japan?

"The CP2 engine, specifically referring to the 689cc liquid-cooled, inline twin-cylinder engine found in the Yamaha Ténéré 700, is primarily manufactured in Japan, specifically at Yamaha Motor's factories according to Yamaha Motor Co., Ltd.. While Yamaha also has manufacturing facilities in other locations, such as France and Indonesia for other models, the CP2 engine for the Ténéré 700 is predominantly made in Japan. "

OK, betyder detta att motorn kan vara gjord i Frankrike, eller Indonesien?

Last edited:

Aha, jag tänkte inte så långt. Så det finns fler CF.

Så här då. Nu blir det mer rättvist.
View attachment 517855

För att göra saken klurigare, vet vi var Yamahas motor är tillverkad? Det råkar inte vara i Kina? Eller är det Japan? Eller är den bara ihopsatt i Japan?

"The CP2 engine, specifically referring to the 689cc liquid-cooled, inline twin-cylinder engine found in the Yamaha Ténéré 700, is primarily manufactured in Japan, specifically at Yamaha Motor's factories according to Yamaha Motor Co., Ltd.. While Yamaha also has manufacturing facilities in other locations, such as France and Indonesia for other models, the CP2 engine for the Ténéré 700 is predominantly made in Japan. "

OK, betyder detta att motorn kan vara gjord i Frankrike, eller Indonesien?
Tillverkning sker nog lite varstans av alla .
Sen är det kanske mer rimligt att jämföra skicket efter ett par års användning inte hopskruvade nya hos handlaren .
cf moto:s fyrhjulingar har mycket kvar när det gäller rostskydd/ytbehandling av skruv elfel osv -märks finfint efter ett par års användande när det börjar rosta på konstiga ställen även om övrigas kvalité på ytbehandling gått ner också troligtvis pga miljökrav

Sen är det kanske mer rimligt att jämföra skicket efter ett par års användning inte hopskruvade nya hos handlaren .
Det förstår jag. Bara skillnaden i valet i ledare kan vara avgörande. Silverlegering eller nickelpläterad koppartråd, liksom kontaktelementen kan vara förnicklade eller silverplätterade, även guldplätterade. Och hur man klämt ihop ledare i kontaktstiftet, samt val av kontakthus, osv. Visst. Hojar av denna typ kräver fuktskyddspriciper och rätt material i eldragningen.

Det finns nog en hel del på en Yamaha som är från Kina.

Du har uppenbarligen noll koll. Ingenting på en Yamaha är tillverkat i Kina. Det mesta är tillverkat i Japan, men man har också underleverantörer i Indonesien, Malaysia, Taiwan, Thailand, Italien, Sverige, Tyskland och USA.

Det frågetecknet i annonstexten satt som en smäck.

Screenshot_20250707-045630 (1).png

Troligen en text som skrivits i annat format och copy paste:ats in i Blockets lilla annonsruta - på bekostnad av skiljetecken. Felet återkommer på flera ställen.

Och ingen läser igenom.

Men så bra då! Då vet vi vad som gäller och var ambitionsnivån ligger.
All set för den stora lanseringen...

CF moto 800 är väl som Icas Egna - KTM. Finns med 17" och 18" bakhjul.

CF moto 800 är väl som Icas Egna - KTM. Finns med 17" och 18" bakhjul.

Nu är ju KTM inte Yamaha vad gäller detaljkvalitet och företagsfilosofi så det är nog en jämnare match där på många sätt.

Det vi har sett genom åren är att även om japanska företag bygger fabriker i USA eller Europa så blir produkterna lika bra ändå. Till skillnad från andra företags produkter som byggs i samma länder. För min del är jag därför övertygad om att företagets filosofi, rutiner, kontroll över underleverantörer, styrkedjor osv har större betydelse än i vilket land montörerna är födda i.

Med vänlig hälsning,

Du har uppenbarligen noll koll. Ingenting på en Yamaha är tillverkat i Kina.
Japp, tyvärr är det dagens sanning. Och folk som tror dom har koll får senare äta upp obehagliga överraskningar med träslev. Inget är som det en gång var, allt är upp och ner, och Japans en gång exklusiva kompetens är numer i kineserna små gula händer.

Det började redan sent 90-tal då SEGA lät tillverka sina kretskort i Taiwan, istället för Japan. Det var då jag insåg att "koll" är ett nostalgiskt uttryck för "jag vill ha det så, därför är det så".

Det började redan sent 90-tal då SEGA lät tillverka sina kretskort i Taiwan, istället för Japan. Det var då jag insåg att "koll" är ett nostalgiskt uttryck för "jag vill ha det så, därför är det så".

Det är dags att släppa fördomarna om Taiwan, för Taiwan ska inte förväxlas med fastlands-Kina och rena låglöneländer i Asien. Taiwan är bl.a. teknologiskt världsledande på vissa former av höghållfast stål. Något du garanterat inte hittar i en CF Moto, i alla fall inte före Kina gör verklighet av sina hot mot Taiwan.

Samma sak med Thailand, Malaysia och Indonesien som monteringsländer. Gemene svenne avfärdar dem som odugliga bartenders och pengakåta massagedamer baserat på sina semesterupplevelser. I verkligheten synnerligen flitiga och lojala arbetare. Bl.a. BMW och Triumph har både del- och helmontering i Thailand. Något som europeiska fackföreningar motarbetade eftersom det ”hotar kvaliteten”. Det verkliga utfallet blev bättre kvalitet än det som monteras i Düskland och England…

Men Kina i en Yamaha - glöm det. Japaner och taiwaneser hatar Kina och kommer inte att handla av dem, oavsett prislapp och kvalitet.

Jag håller med om mycket av det Alatalo säger, men i min bransch (elektronik) finns det flera japanska och Taiwanesiska företag som har produktionsenheter i fastlands-Kina.
Det finns även många kinesiska företag som gör produkter av hög kvalitet. De har haft chansen att lära sig av att västerländska företag placerat produktion hos dem.
Fortfarande finns det förstås kineser med den gamla vanliga attityden att allt går att göra lite billigare.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT