Cetek laddare

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Har köpt en Cetek laddare (Zafir 45) men vet inte i vilket läge jag ska ställa den för att ladda gel-batteriet som sitter i min CBR1000RR?

Så här står det i instruktionerna:

Motorcykelläge: 14,4V/0,8A Detta läge används normalt för batterier mindre än 14Ah.

Billäge: 14,4V/3,6A Normalläge för öppna batterier, MF och för de flesta GEL-batterier.

http://www.ctek.com/SV/Zafir-45.aspx?p=batteries

Vet inte hur många AH mitt batteri är på, står ingenstans på det. Det är ju ett motorcykelbatteri vilket borde innebära mc-läget, men samtidigt är det ju ett gel-batteri...

Nån som vet?

Ditt batteri ligger troligen mellan 10-12Ah.

Vissa gelbatteri skall dock ha högre laddSPÄNNING, vilket gör att "snöflingeläget" är att rekommendera får att uppnå 100% laddning.
Kolla med din batterileverantör vad som rekommenderas.

Om du är osäker hade jag satt laddaren på mc-läget och mailat till CTEK och hört mig för. Innan dess kan du ju läsa lite på deras hemsida och se om det står något där. De har samlat en del tips.

Enligt lelles är det ett YTZ10S batteri i en CB1000RR 04 -09 som är på 8,6 ah. Sen om det stämmer?

Tack för snabba svar! Borde funka bra med mc-läget om batteriet är på 8,6ah då :)

Enligt dom trevliga herrarna på Kenneths MC i Götalaborg så ska jag ladda mitt batteri till 954-an på bil-läget, och det gällde även för kompisens CBR 1000RR -98.

Jag har dock inte testat ännu så skyll inte på mig :)

Räcker säkert utmärkt med MC-läget med de Ah:arna.

Mitt duccebatteri laddas inte fullt med det läget, men det är på 16 eller 18 Ah, så där kör jag bil-läget. (Krävs mycket mos för att dra igång den tröskan.... :))

Batteriet blir inte förstört av att ladda det i "Bil" läget. Men det går lite fortare. Däremot blir det inte lika fulladdat som att köra det på MC-läget. SÅ har du ett par dagar på dig. Så kör på MC läget.

Vill du starta om 3 timmar - Bil
Ska du vårda- MC

Mats

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...