Cervice efter 7000mil?

LwL

evigt undrande
Gick med
31 Aug 2009
Ort
Vimmerby
Hoj
e-reggad jordfräs...
Jag har en 600cc kawa-motor som jag vill frächa till.
Jag tänkte justera ventilerna, men eftersom jag har plockat bort motorn kanske jag skulle passa på att serva någon mer...

Kom gärna med förslag på vad jag kan göra för att få motorn att gå en stund till.

Tack på förhand
 
Kolla om du har glapp i utgående axeln. Det kan då vara läge att byta lager i växellådan.
Ska du justera ventilerna, kan du lika gärna passa på att byta ventiltätningar.
 
Det beror på vad det får lov att kosta....

7000mil och lagom beggad motor så skulle där säkert behövas bytas lite lager och gärna byta kolvar eller åtminstone ringas samt fräscha upp loppet. Till det vore nog en inslipning av ventilerna inte fel....

Fast jag misstänker att det varken passar inom budgeten eller tidsåtgången så justera ventilerna byt olja och kör...
 
Kolla om du har glapp i utgående axeln. Det kan då vara läge att byta lager i växellådan.
Ska du justera ventilerna, kan du lika gärna passa på att byta ventiltätningar.

Med utgående axel, menar du drvaxeln med drevet på?
Kan man vicka på den i sidled för att känna det?
Behöver motorn rivas för att komma åt lagren?

Det beror på vad det får lov att kosta....

7000mil och lagom beggad motor så skulle där säkert behövas bytas lite lager och gärna byta kolvar eller åtminstone ringas samt fräscha upp loppet. Till det vore nog en inslipning av ventilerna inte fel....

Fast jag misstänker att det varken passar inom budgeten eller tidsåtgången så justera ventilerna byt olja och kör...

Om man byter ringar, behöver cylindern honas eller liknande?
Med loppet, menar du in? och i så fall, vad göra?
Ventilslipning...är det med fint slipmedel och snurra vantilerna på platts?

När jag ändå är och gröper i motorn, finns det några enkla sätt att trimma?
 
Last edited:
Med utgående axel, menar du drvaxeln med drevet på?
Kan man vicka på den i sidled för att känna det?
Behöver motorn rivas för att komma åt lagren?
Om man byter ringar, behöver cylindern honas eller liknande?
Med loppet, menar du in? och i så fall, vad göra?
Ventilslipning...är det med fint slipmedel och snurra vantilerna på platts?

När jag ändå är och gröper i motorn, finns det några enkla sätt att trimma?

Om man skall byta några lager eller ej beror såklart på om där är några missljud. Lagren på utgående axel (den drevet sitter på) eller lager i kopplingen brukar vara det som tar slut först. Har du inga missljud eller andra problem och där inte finns några kända modellspecifika svagheter hade jag inte renoverat bara för att. Kostnaden brukar springa iväg ochd et är inte pengar man får tillbaka när det är dags att sälja. Men skall du ändå riva så skall lagren absolut bytas.

Om ringar och/eller kolvar behöver bytas märker man först pga oljetörst och blårök eller så ser man det när det plockas ned. Byter du ringarna bör du hona cylinderloppen lite lätt. Jag föredrar bollhoningsverktyg framför Biltema varianten med brynen som mest förstör.

Ventilslipning utföres med ventilslipasta och verktyg för 29kr från Biltema. Om detta behövs eller ej avgör du när toppen är av och du kan läckagetesta ventilerna. Mer rätt är att göra det i en svindyr fräs men det är inget vanligt folk har i garaget utan får lämnas bort.

Det absolut enklaste sättet att trimma är att skicka hela toppen till DrBike och låta han porta den och slipa in ventilerna samt ev plana toppen lite i fräsen.
 
Om man skall byta några lager eller ej beror såklart på om där är några missljud. Lagren på utgående axel (den drevet sitter på) eller lager i kopplingen brukar vara det som tar slut först. Har du inga missljud eller andra problem och där inte finns några kända modellspecifika svagheter hade jag inte renoverat bara för att. Kostnaden brukar springa iväg ochd et är inte pengar man får tillbaka när det är dags att sälja. Men skall du ändå riva så skall lagren absolut bytas.

Om ringar och/eller kolvar behöver bytas märker man först pga oljetörst och blårök eller så ser man det när det plockas ned. Byter du ringarna bör du hona cylinderloppen lite lätt. Jag föredrar bollhoningsverktyg framför Biltema varianten med brynen som mest förstör.

Ventilslipning utföres med ventilslipasta och verktyg för 29kr från Biltema. Om detta behövs eller ej avgör du när toppen är av och du kan läckagetesta ventilerna. Mer rätt är att göra det i en svindyr fräs men det är inget vanligt folk har i garaget utan får lämnas bort.

Det absolut enklaste sättet att trimma är att skicka hela toppen till DrBike och låta han porta den och slipa in ventilerna samt ev plana toppen lite i fräsen.

Om jag skulle ta och plocka bort toppen, behöver jag byta bultar och dylikt?
och om jag ändå kommit så långt, kanske det är lika bra att byta kolvringar och hona cylindrarna, eller medför det fler delar som behöver bytas?

PS: jag är jätte tacksam för alla svar jag får DS.
 
Lasse på Workz i Vimmerby, fick byta växellådslager på sina 600cc Ninjor. På den som var sämst glappade utgåendeaxel (där drevet sitter) ca. 1mm. Tror att det va på både -95an och -98orna (han tävlade). Nästan säkert ska man byta bultar om man släpper toppen, sen är det långt ifrån alla som gör det ;) .
Hee Hee... klart du ska byta ringar och lager :hihi . Har man tid och lite tålamod är det både roligt och lärorikt. Ta det bara försiktig och håll allt rent.
Sedan vill vi naturligtvis ha rapporter så vi får något att läsa om i vinter.
 
Ta med en bra kamera och ta kort på ALLT du gör. Det underlättar när du ska ha tillbaka allt på plats och dessutom kan du lära oss som inte har en aning om hur man gör :)
 
Ja, jag kommer defenitivt justera ventilerna.
Men sedan får vi se om jag plockar med toppen, kanske att jag plockar bort och gör rent och återställer, kanske slipa lite vassa kanter och så.
Kommer defenitivt uppdatera med lite blider under tiden.

Jag skall också justera förgasarna så att allt till att börja med är som det skall, sen får vi se om jag vill trimma...

MVH
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top