Centreringsringar till aluminiumfälgar

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Tjena
Skulle sätta på aluminiumfälgarna som jag fick med när jag köpte en beg bil.
Men det visade sig att jag behöver centreringsringar för att få ihop det.
Nån som vet var jag kan köpa sådana? Och om nån vet var jag kan köpa sådana i morgon söndag så hade det varit :tummenupp

närmaste ställe som säljer fälgar o däck kan iallafall ta hem centreringsringar bara du vet inner o yttermåttet ,tvivlar på att du får tag i några på en söndag tyvärr

behövs verkligen såna? centrerar inte bultarna fälgen?

Det behövs för att vara på den säkra sidan, den kan börja glappa och slita onormalt mycket på bultarna annars.

Ska förövrigt finnas som lagervara hos större däckhandlare och en uppsättning brukar inte kosta över hundringen. Väl investerade pengar :)

behövs verkligen såna? centrerar inte bultarna fälgen?

Jag märkte direkt att något inte stämde med mina fälgar. Satte på dem och märkte vid ca 70 km/h att något inte stämde. Trodde det var obalans men däckkrängaren konstaterade direkt att det berodde på avsaknaden av centreringsringar. Hittade 4 st ringar med rätt mått idag på Svensk Bilutrustning, satte på dem och då kom inte vibrationerna förrän vid 120 km/h. Balanserade framhjulen och nu är alla vibrationer borta. Ringarna kostade 260:- för 4. Väl investerade småpengar :)

EDIT: Funderade på det här med spacers. Hur monterar man dem utan att förlora centreringen :confused: Med spacers så flyttar man ju ut fälgen utanför den ca 5-6 mm breda "kanten" som fälgen eller (i förekommande fall)centreringsringen ska vila på. Om spacern har exakt samma bultmått som fälgen så kanske det funkar, men de spacers jag har sett är typ universal och då är det ju hålrum lite huller om buller i spacern. Fast nja, det funkar nog inte ändå, spacern kommer att "flyta" lite i förhållande till fälgen.

Last edited:
Det är det som är problemet med universal spacers, inte någon centrering.. Oftast inte nån bra lösning alls! De händer INTE nåt om man kör utan ringar förutom att det i värsta fall blir en lätt obalans. Inte nån fara med bultar..

*/ ?>
Back