Centern vill förbjuda nya bensinbilar

Bensinen igen!

Hmmm... i vilken gång i ordningen hör vi detta? Oljan är slut. Visst jag tror inte alls att vi kommer att köra omkring i fordon som eldas med fosila bränslen hur länge som helst, men... det är snarare ny teknik och utveckling som kommer att ta fram alternativen och där har ju faktiskt "förbud och ekonomiska sanktioner" en viss betydelse hur snabbt alternativen kommer fram.

När jag var liten för ganska länge sedan sade min pappa att när du blir så stor att du får ta körkort så reser man på annat sätt än med bil. Pyttsan! Konceptet är exakt detsamma nu som då men formerna har ändrats något - d v s utvecklingen går inte så rasande fort.

Såg för länge sedan en sience fictionfilm från 30-talet som handlade om 1965. Med facit i hand stämde det mesta inte alls. Filmens uppfattning om den moderna tekniken byggde på det de kände till, nämnligen "tryck, ånga o pys". Alltså, framtiden är svår att förutse (exemelvis är nu de 300-åriga ekarna på Visingsö mogna för skeppsbygge), det kommer upp nya utvecklingsvägar hela tiden.

Köp er en Hayabusa, konservera den och köp bensinen på literflaskor om femtio år och bli förmögen när du säljer bågen.

:)

Jag ska inte rösta på Centern!

Kalla mig ego eller natur-förstörare. Men tills det ännu inte finns något alternativ som är både billigare och starkare, så vill jag gått kunna elda kärran o bågen med bensin!

Men om de inom en framtid som vi kommer att uppleva, uppfinner något alternativt bränsle. Ska jag med öppen famn ta emot och bruka detta.

Är jag ensam om denna inställning, tro?

Alternativ som etanol/metanol och väte eller naturgas dröjer ännu då det tar lång tid att bygga ut distrubitionsnätet. Eldrift kan aldrig bli något annat än storstadskuriosa i vårt avlånga land och klimat, särskilt i norra delen.

Mest troligt är väl en kombination s.k hybridfordon och eller snålare bensinbilar. Dock tycker jag att det är ett typiskt politikerförslag av tomtar i fjällrävenjackor och med helskägg, hur många av dessa är kunniga i energiteknik och har en ingenjörsexamen?

Miljön har ju faktiskt vad jag förstått blivit bättre på senare år, den totala miljön alltså.

Den som lever får se...

undra hur dom har tänkt sej o lösa det med lastbilar?? utan dom stannar Sverige :fakta

Alla förbränningsmotorer kan konvertera för att köras på etanol, som när det förbränns bara ger koldioxid och vatten. Problemet är att etanol bara har halva energivärdet av bensin så det går åt dubbelt så mycket bränsle för att få ut samma motoreffekt, och då etanolen inte är mycket billigar än bensinen så blir det skitdyrt att vara miljövänlig. Ett plus är att etanol kyler så bra att man kan ha groteska laddtryck och kompritionsförhållanden. Så sänk priset på etanol till 2 spänn så jag kan montera 15:1 kolvar och vara snäll mot naturen!. :mad:

MrGooFy skrev:
Lastbilar går på diesel så det är lungt. ;)
jo,det vet jag väl men gnäller dom om bensin så lär ju dieseln oxå komma för det släpper ut ännu mera skit :fakta

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back