CDI yamaha Yz490 - trigger?

FredrikForsberg

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2010
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha YFZ 750R
Halloj!
Är i slutskedet på renoveringen av min yz490 tvåtakt men får inte koll på tändningen.
Fattar inte hur trigger funkar? På bilden nedan finns en liten spole som sitter nära veven och när jag monterar svänghjulet så skulle det vara lämpligt om det finns en Triggerpunkt på hjulet men vad jag kan se så är det helt slätt?

DSC_0825.jpg
DSC_0826.jpg

DSC_0827.jpg


Sen nästa fråga, vilken av dessa spolar är till tändningen?
Och kan jag använda en cdi från ett annat tändsystem om min skulle vara dålig?

Väldigt tacksam för svar!
 
Märkte nu att det verkar sitta magnet i svänghjulets axel, kan det stämma? Dock inte bara en utan flera med olika polvändning..

Men frågorna om resterande kvarstår!
Vilken spole är till tändningen och kan jag använda en annan cdi? I detta fall från en äldre 125cc yamaha?
 
hej

nej du kan inte använda en 125 cc cdi då dessa både varvar mera och har en my kortare slaglängd.

490 o 250 delar det mesta så om du tar ett komplett yz250 och sedan mäter in var du har tändpunkten då slaglängd skiljer så funkar det, konan är samma på dom flesta yamaha från 80cc till 490 dt125 alla wr även dom nyare ducati systemen på mopparna har samma kona o statorplatts mått,

kör skälv med moppe ducati system på min ena yz250 då jag har 80 watt till ljuset mot 45 watt på yamaha,s wr system.

dock har någon 490 en annan kona vet ej vilken tyvärr men det finns 2 olika konor.

http://www.hpi.be/applist.php?brand=Yamaha&type=Cross&cat=

längst ner på denna sida finns info om 490 systemen klicka på den del du vill veta mera om bara.
 
Du moddlaren.
Jag vet att du har koll på mycket. Jag har en DT 250 från -79, tror du Ducati system skulle passa så man slipper 6 volt systemet??
 
Tack för svar!
Jag känner dock att jag är helt grön gällande tändsystem.
Har dock ett system från en mopped som jag tror är ducati.
Finns det någon bra guide om hur jag ställer in tändpunkten osv?
 
Du får 2 st triggpunkter per motorvarv med originaltändningen.

Kan jag använda denna tändning?
DSC_0842.jpg

Hur ställer jag in rätt tändning och hur många grader bör jag ha?

Hej!
Om du har ett system med invändig pulsgivare funkar det ungefär så här:
Håller precis på och kollar upp lite om man kan sätta CDI tändning på typ veteran MC och har mätt en del på bland annat Yamaha TY 250.
Den lilla spolen på din översta bild ger en signal som ligger typ 20-45 grader före den signalen som laddar upp kondensatorn i CDI enheten. detta gör att när du får en positiv signal från triggspolen / pulsgivaren i detta fall 2 ggr / varv så öppnar tyristorn och laddar ur kondensatorn genom tändspolen.
Det blir exakt 180 vevaxelgrader mellan varje urladdning så det funkar klockrent.

På moppe motorn har du en utvändig pulsgivare som bara ger en triggpuls / varv.
I bägge fall ligger triggpulsen på ca 5 V och laddpulserna till kondensatorn i CDI boxen på 200 V och uppåt.
 
Hej igen !
Markera ÖD på svänghjulet med typ en tuch penna
Markera T tex vid 2,5 mm förtändning om YZ:n skall ha det.
Markera ett märke på motorblocket p linje med ÖD märket på svänghjulet då de matchar.
Koppla in en Stroboskåp lampa till ett separat 12 V batteri.
Koppla batteriets - pol till YZ:ns ram, så att MC:n och lampan får gemensam jord.
Fäst upp den induktiva givaren till lampan runt tändkabeln.
Lägg tändstiftet mot gods så att gnistan kan komma.
Gnistan triggar stroboskåplampan.
Lys med lampan mot svänghjulet och se att markeringen för T ligger i linje med den på motorblocket.
Bra att vara 2 personer, då en sköter lampan och en kickar motorn om den inte startar.
 
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top