CDI Suzuki GSX 750 ES - testa min på din?

staberoid

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
1998 Ducati 900ss
Hej alla !

Jag skulle vilja testa min CDI-box på din mc ifall du har en
Suzuki GSX 750 ES

Min är en -84:a.
Jag kan komma till dig. Stockholm med omnejd (som ökar med desperation).
((pjäsen heter 32900-31310 och 131100-3580))

//Tändvillig

Exakt vad har du för problem? Har tyvärr ingen sådan hoj men om du misstänker problem kolla om laddregulatorn och statorn är bytta på din hoj. Välkänt problem på 80-tals Suzuki. Regulatorn felaktig och bränner stator och kan ställa till det med övrig elektronik.

Jag har en 750 EF -84, borde ju vara samma box. Så jag kan nog hjälpa om det inte tar så lång tid. Har isf tid först nästa vecka.
Var sitter CDI-boxen?

Anders R skrev:
Exakt vad har du för problem? Har tyvärr ingen sådan hoj men om du misstänker problem kolla om laddregulatorn och statorn är bytta på din hoj. Välkänt problem på 80-tals Suzuki. Regulatorn felaktig och bränner stator och kan ställa till det med övrig elektronik.

Jag har inte det minsta gnista. Jag vet att det kan vara 100 olika fel, men jag måste börja någonstans & har inte råd att byta grejer bara på chans. Jag tycker inte att 4 nya stift eller 2 spolar ska kunna paja samtidigt, även om det kan vara det såklart.
Jag köpte bågen "död", men allt annat e funkis (startmotor, lysen etc).

Hur ska jag veta ifall laddregulator eller stator är bytta? (Vad är stator?)
Ohm-värden både från tändplatta & spolar är enl bruxis, fast jag har hört att de kan vara kass iaf.

Tack för svar // Micke

Bearing skrev:
Jag har en 750 EF -84, borde ju vara samma box. Så jag kan nog hjälpa om det inte tar så lång tid. Har isf tid först nästa vecka.
Var sitter CDI-boxen?

Det här tar dig ingen tid. Du bör lätt kunna se CDI-boxen, en svart plastlåda 5*6 cm stor med två kontakter in.
Skulle vara bra ifall du har tid att kolla nuffrerna på den ifall de är lika, så att det inte händer något med din mc. Jag tror det är samma för din modell finns i min verkstadshandbok.
Min har 2 siffror (det ena kanske är serienr):
32800-31310 och 131100-3580

Jag hasar mig gladeligen över till dig, ifall det funkar?
Kläm till med ett tillfälle bara: 073-6590949 är mitt nallenummer eller mail m_drewsen@hotmail.com

Tackartackar // Micke

Jag har en box från en 1100:a liggandes.
Du kan låna den för att kolla att resten funkar !

Biker66 skrev:
Jag har en box från en 1100:a liggandes.
Du kan låna den för att kolla att resten funkar !

Hej ! Tack jag lånar den gärna, mitt telenr är 073-6590949 och jag lämnar deposition eller något då? Ifall du vet att pjäsen är hel kommer jag att få reda på om min är det också, antar jag. //Micke

Någon annan som har en GSX 750 ES eller likande som startar & går?

// Micke

staberoid skrev:
Hur ska jag veta ifall laddregulator eller stator är bytta? (Vad är stator?)
Ohm-värden både från tändplatta & spolar är enl bruxis, fast jag har hört att de kan vara kass iaf.

Tack för svar // Micke

Förmodligen har det inte med dina problem att göra låter det som det brukar mest märkas genom dålig laddning dvs man får springa igång dem. Dock
Laddregulator ser ut så här ungefär Artnr: 70-4013 Märke: SHIN YO https://www.touring.se/touring/user/prodimages/400/70-4013.jpg kolla om det står Suzukibeteckning eller inte de flesta brukar vara utbytta mot icke orginal(pga pris). Är laddregulatorn utbytt är statorn till 99.9% också utbytt. Stator är generatorlindning på dessa Artnr: 70-4201 https://www.touring.se/touring/user/prodimages/400/70-4201.jpg och sitter innaför främre motorkåpan på vänster sida(om jag kommer ihåg rätt)

32800-31310 är nog Suzukis orginalnr för din cdi-box "ignitor assy" enligt fiche

Anders R skrev:
Förmodligen har det inte med dina problem att göra låter det som det brukar mest märkas genom dålig laddning dvs man får springa igång dem.

Förmodligen inte, för jag fulladdar mitt batteri & kopplar in bilen. Startmotorn låter som den skulle kunna dra runt ett jumbojet.

Jag frågade KGK (fast de inte vill) och CDI från ES & EF 83-87 passar min båge. Någon som har en som brummar?

Tack // Micke

Har CDI-boxen ström till sig? Förmodligen den grövsta kabeln in till svarta lådan. Röd/gul eller enbart röd.

Har de oranga kablarna till tändspolarna +12V (matningspänning via dödarknappen)?

Får du gnista på tändstiften om du jordar och sen icke-jordar den icke-oranga sidan på spolarna? (förmodligen svart/gul och vit)

För att felsöka signalgivaren på tändplattan behöver du ett oscilloskop.

staberoid skrev:
Hej alla !

Jag skulle vilja testa min CDI-box på din mc ifall du har en
Suzuki GSX 750 ES

Min är en -84:a.
Jag kan komma till dig. Stockholm med omnejd (som ökar med desperation).
((pjäsen heter 32900-31310 och 131100-3580))

//Tändvillig

andersbrink skrev:
Har CDI-boxen ström till sig? Förmodligen den grövsta kabeln in till svarta lådan. Röd/gul eller enbart röd.
Ja tror den har det. Alla kablar från tändplatta ekar ur sig de värden de ska enl bruxis. Men + kanske inte kommer från tändplatta, utan från den andra kabeln. Jag ska undersöka det närmare...

andersbrink skrev:
Har de oranga kablarna till tändspolarna +12V (matningspänning via dödarknappen)?
Ja.

andersbrink skrev:
Får du gnista på tändstiften om du jordar och sen icke-jordar den icke-oranga sidan på spolarna? (förmodligen svart/gul och vit)
Jag har spolarna i vardagsrummet & plussar & ger jord men så verkar det inte fungera att göra? Gnista blir det iaf inte. Det som händer är att spolarna blir varma & jag sur.

andersbrink skrev:
För att felsöka signalgivaren på tändplattan behöver du ett oscilloskop.
Jag tänkte ungefär så. Ifall jag kan hitta någon med en ES eller EF 1983-87 och testa min CDI i den. Den kanske funkar. Isf tänkte jag investera 2500 i ny tändplatta.

Tack för svaret // Micke

Nyheter

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form