CDI-strypningen CRM/NSR. The big mysterium is löst.

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Ja nu har jag fått tummen ur röven och samlat material till en guide om CDI-strypningen på CRM och NSR.

Min box kommer från en CRM -91 och har beteckningen CI585A / CI586A (ser inte riktigt vad det står).
[BILD 1]

Hurvida boxen ser ut invändigt på NSRen kan jag inte svara säkert på, men jag TROR att det är samma då motorerna (på nya modellen av NSR) i stort sett är identiska. Någon får gärna bekräfta eller dementera detta genom att kolla numret på sin egen på på en NSR.


Själva mekandet då. Många tror att detta är hjärnkirurgi men det är inte speciellt svårt och att göra fel måste man vara riktigt värdelös för att klara av.

1) Plocka bort CDI-boxen från hojen. På CRMen sitter den längst fram innanför oljetanken. Boxen ser ut som på
[BILD 2]

2) Sen tar man en kniv (typ morakniv, eller något annat vasst om man känner för det) och gräver enligt
[BILD 3]

3) När tråden kommer fram och du kommer åt den hyfsat tar du fram en avbitartång. Antingen klipper du bort en bit, eller oxå böjer bort ena stumpen. Det viktiga är att stumparna inte kommer i kontakt med varandra.
[BILD 4]

4) Sen kommer den roliga kletiga biten. Att fylla igen hålet. Jag fick tag i en tub packningssilikon från biltema i brist på annat men det duger med typ vad som helst som är kletigt. Vanligt silikon funkar utmärkt, smältlim likaså. Det finns även vissa som kört med en tejpbit över med gott resultat. Det är alltså inte så noga.

Kleta på tills du fyllt hålet och ta ett blött finger och släta ut det så blir det slätt och snyggt.
[BILD 5]



Sen äre bara att sätta tillbaka skiten och ut å brassa som fiffan.:hojraket

Jag hoppas detta skall vara till hjälp för några av er här på forumet. Det verkar vara en aktuell fråga i dagsläget.


Denna box är för övrigt till salu. PMa för info.

Lycka till:tummenupp

//T
 

Bifogat

  • IMG_0185.JPG
    IMG_0185.JPG
    103.8 KB · Visningar: 157
  • IMG_0192.JPG
    IMG_0192.JPG
    112.6 KB · Visningar: 148
  • IMG_0191.JPG
    IMG_0191.JPG
    126.4 KB · Visningar: 248
  • IMG_0190.JPG
    IMG_0190.JPG
    100.4 KB · Visningar: 208
  • IMG_0194.JPG
    IMG_0194.JPG
    113.3 KB · Visningar: 156
Last edited:
Hej.
Skulle utföra detta moment på en NSR -94. Men kontakten på boxen sitter åt andra hållet (på kortsidan) + att det gick en grön/vit kabel ut från boxen. Provade att "gräva" ändå men hittade ingen bygel.

Någon som vet hur man skall göra på denna varianten?
 
tja har du kvar CDI boxen för crm om du har det är jag mycket intresserad mvh fellle
 
Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Back
Top