Ja nu har jag fått tummen ur röven och samlat material till en guide om CDI-strypningen på CRM och NSR.
Min box kommer från en CRM -91 och har beteckningen CI585A / CI586A (ser inte riktigt vad det står).
[BILD 1]
Hurvida boxen ser ut invändigt på NSRen kan jag inte svara säkert på, men jag TROR att det är samma då motorerna (på nya modellen av NSR) i stort sett är identiska. Någon får gärna bekräfta eller dementera detta genom att kolla numret på sin egen på på en NSR.
Själva mekandet då. Många tror att detta är hjärnkirurgi men det är inte speciellt svårt och att göra fel måste man vara riktigt värdelös för att klara av.
1) Plocka bort CDI-boxen från hojen. På CRMen sitter den längst fram innanför oljetanken. Boxen ser ut som på
[BILD 2]
2) Sen tar man en kniv (typ morakniv, eller något annat vasst om man känner för det) och gräver enligt
[BILD 3]
3) När tråden kommer fram och du kommer åt den hyfsat tar du fram en avbitartång. Antingen klipper du bort en bit, eller oxå böjer bort ena stumpen. Det viktiga är att stumparna inte kommer i kontakt med varandra.
[BILD 4]
4) Sen kommer den roliga kletiga biten. Att fylla igen hålet. Jag fick tag i en tub packningssilikon från biltema i brist på annat men det duger med typ vad som helst som är kletigt. Vanligt silikon funkar utmärkt, smältlim likaså. Det finns även vissa som kört med en tejpbit över med gott resultat. Det är alltså inte så noga.
Kleta på tills du fyllt hålet och ta ett blött finger och släta ut det så blir det slätt och snyggt.
[BILD 5]
Sen äre bara att sätta tillbaka skiten och ut å brassa som fiffan.
Jag hoppas detta skall vara till hjälp för några av er här på forumet. Det verkar vara en aktuell fråga i dagsläget.
Denna box är för övrigt till salu. PMa för info.
Lycka till
//T
Min box kommer från en CRM -91 och har beteckningen CI585A / CI586A (ser inte riktigt vad det står).
[BILD 1]
Hurvida boxen ser ut invändigt på NSRen kan jag inte svara säkert på, men jag TROR att det är samma då motorerna (på nya modellen av NSR) i stort sett är identiska. Någon får gärna bekräfta eller dementera detta genom att kolla numret på sin egen på på en NSR.
Själva mekandet då. Många tror att detta är hjärnkirurgi men det är inte speciellt svårt och att göra fel måste man vara riktigt värdelös för att klara av.
1) Plocka bort CDI-boxen från hojen. På CRMen sitter den längst fram innanför oljetanken. Boxen ser ut som på
[BILD 2]
2) Sen tar man en kniv (typ morakniv, eller något annat vasst om man känner för det) och gräver enligt
[BILD 3]
3) När tråden kommer fram och du kommer åt den hyfsat tar du fram en avbitartång. Antingen klipper du bort en bit, eller oxå böjer bort ena stumpen. Det viktiga är att stumparna inte kommer i kontakt med varandra.
[BILD 4]
4) Sen kommer den roliga kletiga biten. Att fylla igen hålet. Jag fick tag i en tub packningssilikon från biltema i brist på annat men det duger med typ vad som helst som är kletigt. Vanligt silikon funkar utmärkt, smältlim likaså. Det finns även vissa som kört med en tejpbit över med gott resultat. Det är alltså inte så noga.
Kleta på tills du fyllt hålet och ta ett blött finger och släta ut det så blir det slätt och snyggt.
[BILD 5]
Sen äre bara att sätta tillbaka skiten och ut å brassa som fiffan.

Jag hoppas detta skall vara till hjälp för några av er här på forumet. Det verkar vara en aktuell fråga i dagsläget.
Denna box är för övrigt till salu. PMa för info.
Lycka till

//T
Bifogat
Last edited: