Cdi-boxen klickar. Startar ej. R1, -00

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
Hej!
Min kompis r1a startar inte utan klickar/buzzar när man försöker starta. Den går att springa igång.

Är det så enkelt att det är cdiboxen som pajat eller kan det va nåt annat? Batteriet?

Byta batteri, kan vara för dåligt med startström.
Ev. Testa med ett annat fungerande.

Ladda batteriet låter som ett enkelt och bra sätt att börja. Är det urladdat så kan det klicka vid startförsök.

Klickande CDI-box, det vill jag höra! Dessutom hade den inte startat alls om CDI var trasig.

Det är startrelät som klickar. Börja med att ladda batteriet, om det inte hjälper så byt batteri.

Klickande CDI-box, det vill jag höra! Dessutom hade den inte startat alls om CDI var trasig.

Det är startrelät som klickar. Börja med att ladda batteriet, om det inte hjälper så byt batteri.

Aha ok, ja det låter rimligt iofs. Tyckte det lät från CDI-boxen dock, men reläet kanske ligger precis brevid?

Och ang. ljudet så är det inte ett enskilt klick utan klickar/låter/buzzar konstant medans man håller in startknappen.

Tack för alla tips so far! :)

Batteriet var full-laddat...

Kan det vara startreläet som är paj?

Låter som batteritorsk, min lät likadant trots bra Volt värde (men den klarade ingen belastning).

Eller ja iofs, nu när jag läser detta. Jag kan ju bara avläsa att det inte såg ut som att det behövdes laddning när jag satte i batteriladdaren. Vid urladdat brukar mätaren börja på 6... och sen gå ner till 0 när det är full-laddat, men nu började det på typ 0,3, vilket jag avläste som att batteriet är fulladdat och friskt.

Batteriet kan vara fulladdat men det klarar inte av att dra runt motorn, kan vara en cell som spökar. Mät när ni trycker på start knappen.

Testa med srartkablar till bilen.
Med största sannorlikhet har man ett cellbrott i batteriet när detta uppstår.
Startreläet drar och startmotorn vill igång.
Belastningen på bartteriet blir för stort och reläet släpper.
Sen finns det spänning i batteriet för att dra reläet och startmotorn vill igång osv.
Detta går så fort att det låter som ett rassel eller surr.
Koppla på bilbatteriet och den startar direkt.
Byt batteri.

AMP=POWER, spelar ingen roll vad voltmätern säger. Ta K::D advice och kör med startkablar för kvittens och sedan BYT batteri till ett friskt! :tummenupp (klassiskt)

Som sagts ovan, prova med startkablar från ett bilbatteri. Sitter batteriet i en bil så skall bilmotorn INTE vara igång då det kan bli för mycket av det goda från bilens generator som kommer ge motorcykelns lilla batteri för hög laddström.

Om det fortfarande klickar så prova att kortsluta förbi startmotorrelät med t.ex. en kraftig skruvmejsel (var beredd på att det sprakar och gnistrar rejält, gör det inte brevid en bensindunk eller annat som kan antändas/explodera) för att se om startmotorn börjar gå. Funkar det så ligger felet i relät eller i kablarna mellan startknappen och relät.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra