CDI Boxar till husaberg

Magnus: Tänk på att det är det nummret som står på CDI Boxens undersida på den vita lappen så att du inte kollar på det nummret som står på ovansidan. Men du har säkert kollat rätt. Jag gjorde det felet först!

/Jesper

Jesperponken skrev:
Magnus: Tänk på att det är det nummret som står på CDI Boxens undersida på den vita lappen så att du inte kollar på det nummret som står på ovansidan. Men du har säkert kollat rätt. Jag gjorde det felet först!

/Jesper

Tackar jesper!! Ska genast kolla på undersidan av boxen.. hehe. magnus. :rolleyes: :rolleyes:

Som jag trodde!!
Cdi boxen slutade på 200! Hade det på känn då den alltid har "hostat" alltså tappat orken för en liten stund på höga varv! Har även kört en hel del på bak slangen med den, men lagt ner framhjulet igen efter ett tag då jag läst att dom får dålig smörjning när man slangar...
Men är nog rädd att motorn inte är i bästa skick då jag tycker mig höra betydligt mer "rassel och skrammel" i motorn nu än innan.. Har nu gått ca 20 timmar. Magnus.

Aaa det är segt att man ska råka ut för sånnt! Är ju ändå en ny mc. Men vart köpte du din 650? Om du köpte den på fastbike så har väl robban beställt en ny CDI Box till dig.

/Jeppe

magi skrev:
Som jag trodde!!
Cdi boxen slutade på 200! Hade det på känn då den alltid har "hostat" alltså tappat orken för en liten stund på höga varv! Har även kört en hel del på bak slangen med den, men lagt ner framhjulet igen efter ett tag då jag läst att dom får dålig smörjning när man slangar...
Men är nog rädd att motorn inte är i bästa skick då jag tycker mig höra betydligt mer "rassel och skrammel" i motorn nu än innan.. Har nu gått ca 20 timmar. Magnus.
Det där med dålig smörjning vid slangande har faktiskt minskat iom 04orna. Ni som har sånna (jämrans lyckostar) kan ta och titta lite under oljefilter. Där sitter en insexskruv med en kopparbricka som inte verkar fylla nån vettig funktion. Men se det gör det.... Innanför sitter en kula med en fjäder som lite ibland duschar växellådan med olja. Framförallt när motorn lutar bakåt. Inte så dumt va??? Detta tar väl kanske inte bort all risk med att slanga men det avhjälper ju såkalrt lite...

Jesperponken skrev:
Aaa det är segt att man ska råka ut för sånnt! Är ju ändå en ny mc. Men vart köpte du din 650? Om du köpte den på fastbike så har väl robban beställt en ny CDI Box till dig.

/Jeppe

Jepp! Köpt i Gbg, och sådär indirekt kan man väl säga på fastbike...

magi skrev:
Vad in i 17 också!!
På min Husa stod det 800+++++++000. Alltså sista tre siffrorna slutade på 000. Vad är det för någon cdi box jag har fått på min hoj då? Någon? Vänligen Magnus.

Har du kollat på "rätt nummer". nummret står på en klisterlapp på UNDERSIDAN av CDI boxen. Alltså INTE det nummer som är "stansat" i boxen och som syns på åvansidan när man tar av sadeln.
Vet ett par st som missat detta och trott de klarat sig undan byte av CDI box.

//Peter

Hm, jag hade oxo .200 serien.
Men den är redan beställd och på väg och det är okej att köra tills den kommer. :tummenupp

/Stefan

Åkej :va Den där i andra änden på Husa sade att man inte skulle åka för då pajar man ju motorn ?

Eller gör det inget då att det är knas på boxen :va

Jag var till olle idag å shoppade lagren, värsta trevliga killen ju :) :tummenupp

420 skrev:
Says Olle på Mc-sport Arlanda.

Verkar som om lagrena "kan" gå om man kör me 200 boxen :va
Så jag väntar tills jag får min nya box, vill inte chansa....
Fast d kommer säkert ta ett tag innan man få den nya, sånt brukar inte gå fort..... :(

Kan någon förklara för mig hur lagren kan skära för att det är fel på boxen?
Låter inte så troligt tycker jag. Och jag har ju ett ganska ordentligt spel i min axel nu
efter renoveringen så nu känns det som det är omöjligt tycker jag.
Lagren skär ju för att dom blir för varma, och oftast då när man varvar ordentligt....... 420---> :fatta! <---Heda :hihi

420 skrev:
Kan någon förklara för mig hur lagren kan skära för att det är fel på boxen?
Låter inte så troligt tycker jag. Och jag har ju ett ganska ordentligt spel i min axel nu
efter renoveringen så nu känns det som det är omöjligt tycker jag.
Lagren skär ju för att dom blir för varma, och oftast då när man varvar ordentligt....... 420---> :fatta! <---Heda :hihi

Tydligen kan tändkurvan ändra sig plötsligt och tända innan kolven nått ö.d.
vilket påfrestar lagerna extra mycket som i sin tur..............

Vad jag har förstått så är det CDI boxen som skickar signal till tändstiftet? Om det nu är fel på boxen och den funkar som jag tror så kanske den skickar en signal för tidigt så antändningen för bensinen sker för tidigt så den motarbetar farten som kolven/veven har och då skapas ett onormalt tryck på vevlagren.

Hehehe det där lät som något en professor skulle ha plitat ner :hihi

[Edit] Nu var jag för långsam.

Är det någon som fått sin nya -300box? Min e restad........

Blev det någon skillnad då? Försvann muppigheten ?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT