CDI-Box till CRF 450

Optimus Prime

:Þ(Ÿ)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CRF 450
Jag skulle väldigt gärna låna en CDI-box och kolla om det är den som är kapput på min hojj. Så om någon i Gbg trakten har en liggandes eller orkar/vill plocka av sin så vore jag tacksam.
Det är den tidiga modellen.

Är det inte så att en cdi-box kan rasa av lite vad som helst när som helst. Elektronik är ju så, att man kan inte följa nån riktig kurva över hur utmattat det blir utan dör det så dör det, funkar det så funkar det och inte mkt man kan göra åt det. Så att låna ut sin cdi-box till nån med paj cdi på sin hoj tycker jag verkar lite riskabelt då den också kan pajja pga. nåt annat elfel i systemet.

Bara mina tankar dock, hoppas du löser det. Annars vet jag ju att man kan lämna in för en koll. Har för mig att Bike gör sådant.

symptom: Hojen går fin fint, upp till 1/3- ½ gas. då börjar det bara smälla ur avgasröret. den blev sån vid körning. har bytt kolv, fräst topp + bytt ventiler nyligen. Dock så har den gått fin fint efter detta så inge fel ställd kam eller dyl.

om det är någon som nappar så skulle det kanske vara idé att testa tändspole oxå/först...

Last edited:
Jag hade liknande problem med min,
med den ryckte vid 80 90 km/h (med motard drevning) ca halvgas kanske,
Men det berodd på att Jordkabeln var lös vid monterings bulten in i ramen,
Det sitter en bult under tanken, under styrkronan. Där sitetr det 1 eller 2 st jordkablar fast skruvade, det var en muttern som var lös på min hoj,

Kolla det.

// Peter

symptom: Hojen går fin fint, upp till 1/3- ½ gas. då börjar det bara smälla ur avgasröret. den blev sån vid körning. har bytt kolv, fräst topp + bytt ventiler nyligen. Dock så har den gått fin fint efter detta så inge fel ställd kam eller dyl.

om det är någon som nappar så skulle det kanske vara idé att testa tändspole oxå/först...

En cdi-box är som en strömbrytare - antingen på eller av. Är den paj så är den paj och då går inte hojen alls. Så den kan du utesluta direkt om den startar å går.

Som ovan talare skriver så kan det vara jorden som glappar, men jag har hft liknande beteende på nån hoj jag har haft och då har det varit generatorspolarna bakom svänghjulet som har skakat sönder och ligger och glappar.

Det kan inte vara soppafel då, typ att den ger fel blandning osv?

Nja, jag tror på något elektrikt då det är så exakt beteände. ställs inte tändningen via CDi boxen?

tror inte på blandningen då det inte spelar nån råll om man har chok på eller ej.

den blev som den är mitt i en tank så det verkar inte troligt.
Glapp kan det ju vara. men då allt varit isär efter den "gick sönder" (kollade toppen igen....)
Har fått tag på en gen som ska testas i morn.
hadde nere den härom dagen och det syntes ingenting, kan ju iofs bränt av inne i.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back