cd-rom hittas ej

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Windows (xp) hittar ej min cd-rom. Hela enheten är försvunnen. Har vart inne i bios och tittat och där står att den ej är installerad (i menyn boot sequence). Hittar ingenstans där man kan söka efter den heller. Har öppnat burken å tittat om kablar sitter löst osv och det gjorde de inte.

Dock skall tilläggas att jag vart inne i burken vid ett tidigare tillfälle och möjligvis lossat kablarna, kan man koplat nåt fel sen tro. Varför ska man pilla ? :hihi

snälla hjälp mig....

fogerty skrev:
Windows (xp) hittar ej min cd-rom. Hela enheten är försvunnen. Har vart inne i bios och tittat och där står att den ej är installerad (i menyn boot sequence). Hittar ingenstans där man kan söka efter den heller. Har öppnat burken å tittat om kablar sitter löst osv och det gjorde de inte.

Dock skall tilläggas att jag vart inne i burken vid ett tidigare tillfälle och möjligvis lossat kablarna, kan man koplat nåt fel sen tro. Varför ska man pilla ? :hihi

snälla hjälp mig....
kolla ström kabeln och ide kabeln så dom sitter, annars, ryck ut dom, starat upp, stäng ner, koppla in, starta upp

R1 Uffe skrev:
kolla ström kabeln och ide kabeln så dom sitter, annars, ryck ut dom, starat upp, stäng ner, koppla in, starta upp

på ide kabeln finns två identiska kontakter, drive 0 och drive 01, vilken ska sitta i spelaren, spelar det någon roll? Ström har den iallafall.

fogerty skrev:
på ide kabeln finns två identiska kontakter, drive 0 och drive 01, vilken ska sitta i spelaren, spelar det någon roll? Ström har den iallafall.

efter installation av nytt moderkort i min dator så spelade de roll .. så jag fick byta plats på CDrom å HDD :gnissla

prova.. de kan ju funka :D

Detta är inte så svårt egentligen. En IDE-kabel kan ha en eller två enheter. De kallas master och slave. Har man bara en enhet måste den vara master, har man två måste ena vara master och den andra slave. Vad som bestämmer vad som är master och slave kan antingen vara byglingen på enheten (detta framgår alltid med enkla skisser på enheterna) eller i vilken ordning de sitter på kablen. En IDE-enhet kan byglas i tre lägen, master, slave eller cable select. Antingen byglar man sina enheter som en master och en slave och då spelar det ingen roll i vilken ordning de sitter på kabeln, eller också byglar man båda som cable select och då är det den första enheten på kabeln från moderkortet som är master, den andra blir slave. Gör man fel så startar oftast inte datorn alls. Se över dina byglingar och/eller hur dina enheter sitter på kablarna.

Det låter som du råkat ut för samma sak som hände mig. Dvs att cd-enheten en dag helt plötsligt var försvunnen från "Den här datorn". Tror det var efter att jag installerat Nero. Det som löste problemet för mig var att göra följande:
(saxat från http://www.dvdforum.nu/ )

Kör regedit och gå hit:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}

Se om "Upperfilters" and "Lowerfilters" har något
värde satt.
Om det är något värde där, ta "ändra" och ta bort det. Starta om datorn.
Exportera hela nyckeln FÖRE ändring så kan du återställa om det skulle behövas.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back