CCM!!!! Något att ha???

Aion

black danger lost in the woods
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Supermoto + mini + TM-enduro
Som sagt har kikat lite på CCM Supermotard! har förstått att detta är en "bimota" hoj dvs samanplock från olika märken. Är detta en hoj att satsa på?? eller är det bara skit som inte går att få tag på delar till eller att det är svindyrt och långa vänte tider på reserv delar.
Skriv gärna lite om ni har några erfarenheter!

De har nyss konkat.... kan bli halvsvårt att få tag i grejer. Har dock för mig
att de använde Suzukimotorer(? *osäker*), så det bör inte vara nåt problem
i så fall.

Nightwish skrev:
De har nyss konkat.... kan bli halvsvårt att få tag i grejer. Har dock för mig
att de använde Suzukimotorer(? *osäker*), så det bör inte vara nåt problem
i så fall.

Ok! ja det kan ju vara bra att veta innan man köper en sådan!

Om man köper en sådan!

Ja, det kan ju påverka beslutet. Förhoppningsvis blir det väl nya ägare eller
att de får statlig garanti för nya lån eller nåt så de kan fortsätta. Och om inte
kommer säkert nåt företag att köpa upp sig på deras reservdelslager.

Har kollat, det är Suzukimotorer, så det är lugnt och det är annars största
risken med att köpa lite udda fabrikat. Så eftersom du därmed har tillgång
till motordelar är det inte så stor risk ändå. Chassidelar är oftast mindre problem eller går att lösa ändå. Vet inte vad det sitter för fjädring osv på men
det är säkert ett vanligt fabrikat, likaså bromsar m.m. så det borde gå att få
tag i eftermarknadsdelar.

Bara priset är rätt så behöver det inte alls vara fel med en CCM, men någon
här kanske har lite närmare info och/eller erfarenhet av dem?
Det är ju dock inte som att köra Honda eller KTM eller nåt där det finns
handlare i varje stad och delar finns hemma eller beställs hem fort, om det är
nåt udda du söker.

En 650 motard med knappt 40hk på bakhjulet är kansek inte så skojigt, men de är skottsäkrar de där dr650 motorerna som sitter i iaf, eller så länge de är org. å inte trimmas........

Tom Byron skrev:
En 650 motard med knappt 40hk på bakhjulet är kansek inte så skojigt, men de är skottsäkrar de där dr650 motorerna som sitter i iaf, eller så länge de är org. å inte trimmas........

45hk på bakhjulet bänkat. Dock gick den alldeles för snålt på topp och alldeles för fett på låga varv så det finns nog lite mer att hämta. Den är dock slöare än KTM 640 t.ex.

aha, Min hade 37 på slangen med supertrapp, 35 org....... hm, visst e det "Freewind" förgasarna på den där, typ någe dubbelhistoria. Jag had en stor knasare (Dr 650se)

:)

Coola Ola skrev:
45hk på bakhjulet bänkat. Dock gick den alldeles för snålt på topp och alldeles för fett på låga varv så det finns nog lite mer att hämta. Den är dock slöare än KTM 640 t.ex.

Tom Byron skrev:
aha, Min hade 37 på slangen med supertrapp, 35 org....... hm, visst e det "Freewind" förgasarna på den där, typ någe dubbelhistoria. Jag had en stor knasare (Dr 650se)

:)

Jupp, 2xMikuni BSR32 vad det nu är för någon. Har inte hittat info om den nånstans. Munstyckena är lite aviga storlekar på också.

Coola Ola skrev:
Jupp, 2xMikuni BSR32 vad det nu är för någon. Har inte hittat info om den nånstans. Munstyckena är lite aviga storlekar på också.

Om det nu är mikuni förgasare går det att hitta munstycken och annat hos närmaste bonde! om nu inte BSR är något special bara för CCM men det tror jag ju inte, eller??

Mr-zx7 skrev:
Om det nu är mikuni förgasare går det att hitta munstycken och annat hos närmaste bonde! om nu inte BSR är något special bara för CCM men det tror jag ju inte, eller??

Jo, det gör det förstås men eftersom det är två förgasare på en cylinder så blir munstyckena relativt små (130 är standard) och det är inte alla hojbutiker som har de i sortimentet. Jag fick iaf snoka runt en hel del innan jag hittade nån som sålde munstycken i rätt dimension. Det jag syftade på var att jag inte hittat info om dessa förgasare nånstans på nätet utom i sprängskisser till XF650 Freewind (samma motor).

Coola Ola skrev:
Jo, det gör det förstås men eftersom det är två förgasare på en cylinder så blir munstyckena relativt små (130 är standard) och det är inte alla hojbutiker som har de i sortimentet. Jag fick iaf snoka runt en hel del innan jag hittade nån som sålde munstycken i rätt dimension. Det jag syftade på var att jag inte hittat info om dessa förgasare nånstans på nätet utom i sprängskisser till XF650 Freewind (samma motor).

Aha ok! men om man vet vilka delar dom tagit från vilka motorcyklar så borde det väl inte vara några problem? men det är ju alltid en risk att det finns lite egentillverkat skräp på dom som inte går att få tag på.

Mr-zx7 skrev:
Aha ok! men om man vet vilka delar dom tagit från vilka motorcyklar så borde det väl inte vara några problem? men det är ju alltid en risk att det finns lite egentillverkat skräp på dom som inte går att få tag på.

Plasten är det som är svårt att få tag på. Motor från Suzuki, dämpare/gaffel från WP och bromsar från brembo är ju inte så svårt att greja. Värre är det med fälgar och plastdelar. Jag har köpt från www.hainesmc.co.uk när jag behövt delar. Mkt billigare än om man köper via svensk återförsäljare. Haines har för övrigt tagit över CCMs hela reservdelssortiment nu när CCM har gått i konkurs. De verkar rätt vettiga på Haines, tar kanske 3-4 dar innan man har grejerna och du får dem ända fram till dörren.

Coola Ola skrev:
Plasten är det som är svårt att få tag på. Motor från Suzuki, dämpare/gaffel från WP och bromsar från brembo är ju inte så svårt att greja. Värre är det med fälgar och plastdelar. Jag har köpt från www.hainesmc.co.uk när jag behövt delar. Mkt billigare än om man köper via svensk återförsäljare. Haines har för övrigt tagit över CCMs hela reservdelssortiment nu när CCM har gått i konkurs. De verkar rätt vettiga på Haines, tar kanske 3-4 dar innan man har grejerna och du får dem ända fram till dörren.

:tummenupp låter ju helt ok! är det bara plast delar som kan vara lite jobbigt att få tag i så är ju det lugnt! plast kan man laga provisoriskt

Mr-zx7 skrev:
:tummenupp låter ju helt ok! är det bara plast delar som kan vara lite jobbigt att få tag i så är ju det lugnt! plast kan man laga provisoriskt

Ja, fast hjul, ram och sving och avgassystem kanske inte är helt oproblematiskt att få tag i heller alla gånger. Elystemet kanske strular (säger inte att det alltid gör det på CCM :rolleyes:)?

Coola Ola skrev:
Ja, fast hjul, ram och sving och avgassystem kanske inte är helt oproblematiskt att få tag i heller alla gånger. Elystemet kanske strular (säger inte att det alltid gör det på CCM :rolleyes:)?

Sant! tror nog att jag lägger pengar på en KTM el Husa! men skulle det dyka upp ett bra pris på CCM så tackar jag väl inte nej!

ccm

Mr-zx7 skrev:
Ok! ja det kan ju vara bra att veta innan man köper en sådan!

Om man köper en sådan!
jag var och prova en innan jag utan tvekan bestämde mig för ktm - ccm är en slö maskin tyvärr snygg men slö.luft kyld motor inte bra vid vinter körning

Har inte kört nån själv, men när jag sett folk köra de maskinerna verkar de jäkligt trötta.Tröga upp på slangen osv. Min XR600 är ju inget effektmonster, men den verkar klart piggare upp på slangen iaf.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka