CBX 1000 -79 mod

Bjornbor

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2018
Ort
Linköping
Hoj
RC30 -89 CBX1000 -79
Hej alla,
Ny här på forumet och ny på att bygga hoj.

Tänkte försöka modifiera en CBX1000-79 så som jag vill ha den.

Hittade ett lämpligt offer i somras. Den var inte 100% original vilket passar mig bra då det skulle ta emot lite att träna hojbygge på en fin originalare.

Den är redan vid inköpet modifierad med sving och gaffel från en nyare pro-link CBX, Raask fotpinnar och omlackad.

Jag har väldigt begränsad maskinpark och blir tvungen att leja bort all maskinbearbetning så måste försöka hålla det hyfsat enkelt.

Jag tar gärna emot tips, tankar, idéer men också och kritik när ni ser nåt galet.


original.jpg

Motor.jpg
 
Last edited:
Kort därefter köptes en GSXR 1000-04 för att släppa till hjul, bromsar, gaffel, sving, fotpinnar, reglage mm.
GSXR1000.jpg
 
Last edited:
Bakfälgen skulle upp i fräsen för att justera ryckutjämnaren så att bakdrevet hamnar ca 10mm inåt för att linjera med framdrevet. Men då dyker ett par Dymag kolfiberfälgar upp.

framhjul.jpg bakhjul.jpg

Dymag bakfälgen är lite för dyr att modifiera för att justera bakdrevet.

Så istället beställdes ett specialtillverkat framdrev med 5mm extra offset jämfört med original.
Passade på att gå upp en kugg för lite lägre motorvarv i motorvägsfart.
Gick också ner från 530 till 520 delning för att spara lite vikt på kedjan och skapa lite mer frigång mellan kedja/ram och kedja/däck.
 
Last edited:
Någon har helt klart för mycket pengar...

;)

Haha, inte nu längre :tungan

Fast inte så galet dyrt. Plastraketen plockades ner och efter att det mesta jag inte behöver själv är sålt så blev inte delarna så dyra.

Dymaghjulen är galet dyra nya, begagnade bara ganska dyra.
 
Det här är ett projekt som jag också vill göra. Kommer följas med intresse!
 
Började med att provmontera Harris fotpinnar och växellänkage som satt på GSXR.
Raask i gjuten alu jmfrt med Suzuki/Harris
Fotpinnar.jpg

Provisoriskt på hojen
Fotpinnar på hoj.jpg

Sen plockades cykeln delvis ner.
Motorn fick lossas och lutas framåt en del för att få bort ventilkåpan som inte fick vara guld/gul längre
Ram ventilkåpa.jpg
 
En av världens vackraste motorer.
Kan dock inte sluta förundras över de urusla svetsarna på gamla japsare :D
 
Den där plåten på svingen tycker jag du ska ta bort och granska hur det ser ut under den. Min erfarenhet av gamla hojar säger mig att den med stor sannolikhet sitter där för att dölja nåt. Kanske rosthål eller andra skador.

Behöver inte vara värre än att du kan fixa med svetsen, men bättre kolla och ev fixa det än att upptäcka felet the hard way.
 
Den där plåten på svingen tycker jag du ska ta bort och granska hur det ser ut under den. Min erfarenhet av gamla hojar säger mig att den med stor sannolikhet sitter där för att dölja nåt. Kanske rosthål eller andra skador.

Behöver inte vara värre än att du kan fixa med svetsen, men bättre kolla och ev fixa det än att upptäcka felet the hard way.

Hoppade du över 2:a inlägget kompis.:7peta
 
Den där plåten på svingen tycker jag du ska ta bort och granska hur det ser ut under den. Min erfarenhet av gamla hojar säger mig att den med stor sannolikhet sitter där för att dölja nåt. Kanske rosthål eller andra skador.

Behöver inte vara värre än att du kan fixa med svetsen, men bättre kolla och ev fixa det än att upptäcka felet the hard way.

Som redan påpekats är det ett icke-problem då den svingen läggs på hyllan :)

Jag har inte tagit bort plåten men jag tror den sitter där för att dölja extra hål som finns då denna sving är för CBX pro-link.
 
Testar hur sving och bakhjul passar in. Det ska funka men inte mycket fritt för kedjan mot stötdämpare.
Det är ca 14mm skillnad i offset mellan främre drevet och det bakre så kedjan linjerar inte.
Custom made framdrev beställdes vilket ger en extra offset på ca 6mm. Passade på att gå upp från 18 till 19 kugg och gå över till 520 delning för att skapa lite mer frigång och nättare kedja. (Sitter 530 på CBX och 525 på GSXR drevet men ska ändå bli nytt drivpaket)
Bakdrevet blir en speciallösning för att räkna hem de sista mm av offset felet.
Mot ett par kanelbullar fick jag ett par läckande XJR1200 dämpare att testa med. Ska förhoppningsvis dit Öhlinare senare.
Nu satt ett 190 däck på vid köpet av fälgarna. Kanske går ner till 180 istället, blir fett nog ändå och rät trevligt om inte kedjan slickar däcket när den rör sig lite.
View attachment 446039
View attachment 446040
 
Last edited:
Vad är det för bredd på bakfälgen?
 
Back
Top