CBRen blir väldigt varm vid stadskörning??

Björne-Bus

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Hoj
Ninja 6:a -99 och Husa 650 -04
jag köpte en CBR -93:a för några veckor sen.
när jag är ute o kör på lite krokigare vägar och håller en hastighet på över 50km/h så ligger tempet strax under mittenlinjen.
när jag kommer in till stan o de går lite saktare så går tempet upp sakta men säkert,(om man inte har möjligheter o drap på några hundra meter då o då).

jag har kollat så att det finns gott om kylarvätska.
när tempet går upp så ska väll fläkten starta, de gör den, men först när tempet är nästan uppe vid rött, och desutom så händer det knapt nåt, märker bara att den börgar snurra och d blåser varmt från motorn.

är det så på dom äldre modellerna av CBR?
käns som fläkten inte är tillräkligt kraftig att kyla ner motorn när man kör inne i stan?

de e juh inte fläkten de e fel på om de e no fel den snurrar juh som sagt..kanske nån termostat :va men dom går ganska högt upp på somman inne i stan :3freak

Den kokar nog inte. Om den gör det så prova byt kylvätska(kanske inte bytt sedan 93) för att öka på koktempen lite.

Prova kör en oljekyld högkompand motor i stan istället. Det är en värmeupplevelse utöver det vanliga.

Kokar hojen så är någonting helt galet, men är du verkligen säker på att den kokar?

Om den har kokat så skall du inte köra en meter innan du felsökt hojen (troligtvis termostaten eller vattenpumpen).

Om den inte kokar så kan du läsa följande:
Fläkten startar när vattnet blir riktigt varmt, alltså nära rött på mätaren.
Om temperaturen inte fortsätter stiga så gör fläkten sitt jobb.

Fläkten startar och stänger på samma temperatur så du kan inte förvänta dig att temperaturen skall sjunka utan fläktens jobb är att balansera temperaturen på denna nivån.

weeeiii skrev:
är det så på dom äldre modellerna av CBR?
Nä, likadant nu.. vet att det är pest o pina o "cruisa" på sommardagarna i stan.. :pannkyss

Säg till om du skall med på en långmilare idag, uppåt falköping var det tänkt.

Precis samma på min 929:a jag hade. Det jag tänkte göra som en liten lösning var att koppla en manuell brytare till flökten istället för att den ska gå på automatiskt. Kan kanske funka?!..

//@

Min retta brukar ligga runt 105 grader vid riktigt slött tempo. Va ganska orolig men sen läste jag i instruktionsboken att det först börjar bli kritiskt vi 130 grader :rolleyes: Tycker det låter som en ganska hör kopunkt. Ni andra med r1or, har ni samma temp vid stadskörning? Kollade termostatden i vintras, den öppnade runt 70 grader precis som den ska... så jag drog slutsatsen att det inte är nå fel på tempen.

elfuego skrev:
Min retta brukar ligga runt 105 grader vid riktigt slött tempo. Va ganska orolig men sen läste jag i instruktionsboken att det först börjar bli kritiskt vi 130 grader :rolleyes: Tycker det låter som en ganska hör kopunkt. Ni andra med r1or, har ni samma temp vid stadskörning? Kollade termostatden i vintras, den öppnade runt 70 grader precis som den ska... så jag drog slutsatsen att det inte är nå fel på tempen.

Kokpunkten höjs ju avsevärt med både glykol i vattnet samt att systemet är under tryck. Fläkten brukar slås på strax över hundra på de flesta hojar.

Jopp min R1:a blir oxå varm vid stadskörning. Blev som du orolig men läste i boken och det verkar ju inte vara någon fara om det inte går upp mot 120-130.
Tror bara att det är att tuta och köra.

elfuego skrev:

elfuego skrev:
Min gixxer ligger runt 107-108 grader vid statskörning.. inget att oroa sig för

Alla moderna sporthojar har liten kylarkapacitet, de behöver verkligen fartvinden. Stillastående är värst då luften runt omkring värms upp också, så fort man börjar rulla så sjunker det direkt. Om fläkten går igång och den inte drar vatten så är det ingen fara.

På min gammla Cbr 600 jag hade så trodde jag också att den skulle koka vilken sekund som helst för temp mätaren va väldigt högt upp ibland. Så jag lämnade in hojen på verkstad. O dom sa att det inte va nån fara. Det är själva temp mätaren som brukar visa fel på de modellerna

Det är bättre att ha en gammal oljekyld skorv som jag.. ingen tempmätare på den att oroa sig för... :) :cdevil

Min termostat øppnar vid 70 grader och flakten startar vid 105 grader, och det har den på varma sommar dagar vid sakta cruising..

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman