CBR954 startar inte, besiktning i morgon!

bandit666

Bandit666
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Viva Las Uppsala
Hoj
Ett par stycken
Som rubriken,.

Honda 954 2002

plockade hem hojjen från italien i vintras,
startade då och nu ska den besiktas i morgon.

Den har stått hela vintern och ville inte hoppa igång idag när jag skulle gå igenom den och kolla så allt funkar.
Det finns inte ens en antydan till att den vill hoppa igång alls


* Köpte nytt batteri idag, tänkte om en cell var trasig men det hjälpte inte.

* Böt alla säkringar jag kunde hitta

* klämt på alla kabel kopplingar och letat efter någon som inte sitter ordentligt men hittar inget

* Soppa pumpen går igång när jag slår på hojjen

* jag har kollat stöd kontakten, koppling kontakt

* Satt power commander på den, tog bort den med, startar ändå inte

* Då den gått som stunt tidigare saknas tipp sensorn men dom 2 yttersta kontakterna där är byglade för att koppla förbi tipp spärren.
Har ingen tipp sensor som ska sitta där men jag testade polarens cbr1000rr tipp sensor som har samma kontakter men det blev ingen skillnad, startar fortfarande inte.

Sitter ett spyball larm på den och dessa ska ha en egen immobilizer med, någon som vet om dessa spökar något ?
jag har den fjärrkontrollen som är gråaktig med 2 gröna knappar till den.

Jag funderade på att koppla ur larmet men har inte gjort det ännu.

besiktning i morgon bitti som sagt, ska till garaget lite senare igen för att fortsätta,

kom med ideér, oavsett om det är gissningar eller fakta!
 
Hade en polare med det larmet, han hade problem med det precis hela tiden kändes det som. Exakt vad som strulade vet jag dock inte.
 
jo jag ska testa riva ur larmet när jag åker dit senare och se om det hjälper.

putta igång den är ingen idé heller, den startar ju fortfarande inte liktssom :-p
 
Alla batterier står och laddar ur sig på hyllan hos handlaren.
Så det första man ska göra när nya batteriet är hemma är att ladda det. För MC-batteri högst med 1A.
Batteriet är färdigladdat när spänning undert laddning med högst 1A är 14,4V.
(I nödsituation som nu kan du ladda med högre ström typ 4A men högst i ca 2-3 timmar. )
Så det är bara att plocka ur batteriet ur hojen, i varje fall lossa ena polen för säkerhets skull och sätt det på laddning. Lycka till.
(Exempel: Under vintern har jag mätt batterispänningen på Suzukin regelbundet. 12,9V vilket tyder enligt vissa uppgifter på fulladdat. Tar ut hojen för start i mars. Startmotorn snurrar men den startar inte.
Sätter batteriet på laddning i ca 10 timmar med Biltemas.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Batteriladdare-612-V/
Hojen startar utan problem. Batterispänning en dag efter jag vart ute och kört ligger nu på ca 13,1V (sjunker långsamt efter körning) Batterispänning stämmer med Haynes till Triumphen 13,0 till 13,2 Volt)
Så 12,9V som jag mätte under vintern var för lite, det var inte ordentligt laddat.)
 
Last edited:
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top