CBR900 lade av mitt på motorvägen !!!hjäälp!

V4N

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Hoj
1997 HONDA CBR1100XX
Tjena killar/tjejjor..

Kan nån hjälpa mig med ett problem ?
Min Fireblade lade av mitt på motorvägen!!!! började puttra som att bensinen var slut :o Tanken e full :p

Det jag vet om hojen e att man inte har bytt olja på den sen förra sommarn...snälla säg inte att motorn har skurit eller nått nu :huvet

plz plz plz hjäälp mig!!! jag e nybörjareee !!!

Den som vill kan skåda min hoj i längst E6:an precis innan kallebäck mot stan-hållet. :(

Kontrollera följande :

* skräp i bränskefiltret (om du har externt filter)
* skräp i tanken (om du bara har internt bränslefilter)
* Igensatt avluftning till tank (öppna tanklocket och prova att köra försiktigt)

Varför då?

* Skräp i bränslefiltret : Skall visserligen behöva vara väää ää ää ää ääldigt fullt med skit för att döda hojen och den borde börjat gå segare stegvis, men du kan ju ha haft nån blaffa som snurrat runt i tanken och nu kommit så olyckligt att den stoppar bränslet.

*Skräp i tanken : Se ovan.

*Igensatt avluftning : Om avluftningen till tanken är igensatt, kan inte luft komma in för att ersätta bensinen som försvinner när du kör.
Till sist uppstår ett vacuum vilket leder till att bränslet inte längre kan rinna fritt mellan tank och förgasare/insprutning och motorn får helt enkelt inget bränsle.

Hoppas det löser sig.

Last edited:
Kontrollera följande :

* skräp i bränskefiltret
* skräp i tanken
* Igensatt avluftning till tank

Den såg jag allt för ett par timmar sen.
Har du ström? Kan vara batteriet eller generator. Fan, nu gissar man vilt.

Woohooo

Fuufan va bra ni e killar !!! tack för ett snabbt svar..
well...här e historien :
jag åker bort till min pärla..parkerad "mitt på motorvägen"..drar upp bränslefiltret o spanar...
Till min förvåning hade tydligen nått troll smygit om natten och BAJSAT i den....tyyyp!!!! Ne men d var smutsigt så jag nästan kunde urskilja dammråttor !!!!
Jävla nötter som inte tar hand om sina maskiner. Blir så förbannad på sånt.
IAF så blåste jag av filtret...friläge...bad till djävulen och startade.....WROOOMMMM....min best vaknade till liv!!!!!
Tror ändå inte att det var filtret som dödade motorn..d känns som att d handlar om elfel el dylikt.
Ska gå genom alla kablar nu till helgen + riva av kåpor för slipning + lackering...d blir najs...
snacka om att d var skoj o ta den promenaden längts motorvägen i Gbgs rusningstrafik....:tuttar
wanyhays, goset e hemma och jag e glad...

Kontrollera följande :

* skräp i bränskefiltret (om du har externt filter)
* skräp i tanken (om du bara har internt bränslefilter)
* Igensatt avluftning till tank (öppna tanklocket och prova att köra försiktigt)

Varför då?

* Skräp i bränslefiltret : Skall visserligen behöva vara väää ää ää ää ääldigt fullt med skit för att döda hojen och den borde börjat gå segare stegvis, men du kan ju ha haft nån blaffa som snurrat runt i tanken och nu kommit så olyckligt att den stoppar bränslet.

*Skräp i tanken : Se ovan.

*Igensatt avluftning : Om avluftningen till tanken är igensatt, kan inte luft komma in för att ersätta bensinen som försvinner när du kör.
Till sist uppstår ett vacuum vilket leder till att bränslet inte längre kan rinna fritt mellan tank och förgasare/insprutning och motorn får helt enkelt inget bränsle.

Hoppas det löser sig.

Vet ej hur det ser ut på din modell men på min Ninja sitter ett relä i "bagageluckan" och den är lätt att komma åt när man lägger ner lås etc i.

Jag har upplevt stoppet på motorväg själv :D

Dejavu...

Min la av igår på motorvägen vid Strängnäs... samma fel! stannade utan anledning och jag stod som ett fån vid motorvägen.

Försökte få hjälp, ringde runt men ingen svarade :huvet Testade att starta flera gånger men det hände ingenting. :va

Tog ett sista försök och då hoppade skiten igång!!! :näsblod

Kontigt??? Undrar om man vågar åka på semester med den?

Min la av igår på motorvägen vid Strängnäs... samma fel! stannade utan anledning och jag stod som ett fån vid motorvägen.

Försökte få hjälp, ringde runt men ingen svarade :huvet Testade att starta flera gånger men det hände ingenting. :va

Tog ett sista försök och då hoppade skiten igång!!! :näsblod

Kontigt??? Undrar om man vågar åka på semester med den?

Ska man komma på något får man ju kolla på hur den dör. Skär motorn som du snackade om så kan du ju inte snurra runt motorn, värmenyper den så kan du prova att rulla den framåt precis efter att den dött (med 1an i) dör den av att den inte få någon soppa kan du prova att spruta startgas i insuget och försöka köra med startmotorn om den startar saknas soppa. Kan du inte köra startmotorn, aa då är det antagligen elfel:D Men så kan det ju vara glappkontakt i tex tändhattar osv och då blir det lite elakare.

Den kan ju ha nypt och pajat på någon cyl men funka då kan du ta komp test men det märker du genom att den inte går som vanligt heller.

Min gjorde likadant när bränslepumpen gav upp. Starta motorn och lägg fingrarna på bränslepumpen genom ramen på vänster sida, så känner du enkelt om den går eller inte. På gamla Firebladen räcker bränslets självtryck från tanken att hålla igång motorn på tomgång och lugn körning, men om man gasar på så blir förgasarna tomma och motorn stannar.

IAF så blåste jag av filtret...friläge...bad till djävulen och startade.....WROOOMMMM....min best vaknade till liv!!!!!

Säger killen som inte har orkat byta olja i år? :va

I mina ögon är du också en NÖT:D

Skönt att den funkar nu, men är det så smart att berätta vart den står parkerad i detalj? Ganska lätt att dra förbi med ett släp o lasta på.. Ingen som ifrågasätter det häller..

:)

Ska man komma på något får man ju kolla på hur den dör. Skär motorn som du snackade om så kan du ju inte snurra runt motorn, värmenyper den så kan du prova att rulla den framåt precis efter att den dött (med 1an i) dör den av att den inte få någon soppa kan du prova att spruta startgas i insuget och försöka köra med startmotorn om den startar saknas soppa. Kan du inte köra startmotorn, aa då är det antagligen elfel:D Men så kan det ju vara glappkontakt i tex tändhattar osv och då blir det lite elakare.

Den kan ju ha nypt och pajat på någon cyl men funka då kan du ta komp test men det märker du genom att den inte går som vanligt heller.

Ber om ursäkt för bristande intelligens...men vad e värmenyp fnått ? :va

*asgarvar* kk jag får ta på mig det..men bra att tillägga e att jag bara har haft hojen hemma i ett par veckor och den står i ett garage någonstans i sverige.. Oljebyte idag !!!! *lovar*

Skönt att den funkar nu, men är det så smart att berätta vart den står parkerad i detalj? Ganska lätt att dra förbi med ett släp o lasta på.. Ingen som ifrågasätter det häller..

Jo jag tänkte på d innan jag skrev d där. Som tur var så hade hojen stannat precis bakom en polares lägenhet. Han såg den hela tiden från sitt fönster påstod han...
måste erkänna att jag ändå var rätt nervig! Man förväntar sig att alla på SH e gröna killar/tjejer som en själv..men men..man vet aldrig...

Min gjorde likadant när bränslepumpen gav upp. Starta motorn och lägg fingrarna på bränslepumpen genom ramen på vänster sida, så känner du enkelt om den går eller inte. På gamla Firebladen räcker bränslets självtryck från tanken att hålla igång motorn på tomgång och lugn körning, men om man gasar på så blir förgasarna tomma och motorn stannar.

Det du beskriver passar nog in bäst på d som hände mig. För precis typ en 700meter innan den gav upp så var d nån nöt som försökte rejsa mig med sin fula, upphottade amerikanare...o jag var självklart tvungen o sätta han på plats.
Ska kollade d med engång när jag kommer hem...samtidigt som jag byter olja..annars lär väl 'kraschandburn' söka upp mig med en dolk :p

Last edited:
Did and done

SIR I'VE CHANGED THE OIL AND FILTER TODAY,SIR
SIR, CAN I PULL MY PANTS UP NOW ,SIR ?
:D

Blecken som sitter i bränslepumpen kan vara nednötta. Det var dem på min och jag fick ett par liknande incidenter innan den gav upp helt.

Du kollar det enkelt genom att koppla loss pumpen och skruva av den svarta "hatten". Tror den sitter med en skruv bara. Då kan du se om blecken är ärjade/nedslitna. Är pumpen frisk så ska dem vara 3-4 mm på varje sida.

//Johan W

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back