CBR900 går riktigt illa

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Vet inte riktigt vad det är för fel på den. Börjar ledsna.

Den går dåligt vid gaspådrag, rycker fram i stort sett. Går rätt illa på låga varv också. Bluddrar lite...

Har bytt stift, tömt ur bensin, kollat slangar osv.

Vet inte riktigt om den går snålt eller fett, har skruvat lite på blandskruvarna utan direkta resultat.

Kollade stiften lite, 2 st var på gränsen till vita, 2st var lite svarta.

Är det 2 eller 4 förgasare på den ?

Vilka stift var det som var vita ?

Kollat luftfiltert ?

Har den gått bra innan, och när förändrades detta isf ?

Är inte 100% men jag gissar på att det var nr 1 och 3.

Har inte haft den igång så mycket detta år så att jag kan inte säga vad som gjort det. Alltså den har inte gått bra detta år. Kört kanske 20-25 mil.

Luftfiltret kan jag kolla, men jag tvivlar på att det skapar så mycket skit.

Komp
Gnista
Luft
Soppa

Finns dessa 4 borde den gå

Och oftast kan man hitta bekymmert i en av dessa faktorer.

Nr 1 o 3 verkar konstigt, borde inte vara problem med förknasaren då. Hade de varit brevid varandra så skulle jag gissat på att det var stopp där.

Som du nog vet, vitt betyder för lite bensin/för mkt luft o svart, well stating the obvious, betyder för mkt soppa eller för lite luft.

Några basic prylar jag skulle testat är i tur o ordning.

Luftfilter

Anslutningsgummina till förgasarna, sitter inte dessa på ordentligt eller det är det några sprickor så drar den tjuvluft och gå som en påse nötter

Cranka runt utan tändkablar på, blir alla stift blöta när du skruvar loss dem ?

Cranka med loss skruvat stift, i tur o ordning , bildas gnista ?

Lossa förknasarna, låt dem övernatta i lämpligt lösningsmedel, blås ur och montera på igen.

Kör förbi o komptesta cyklen, flesta verkstäder har utrustning för det. Kommer du lägligt till fikarasten, o du gör jobbet själv kan det nog byteshandlas med en kanel längd.

Dock, har du trollat med inställningarna på förgasarna så gissar jag att det börjar bli dax av en synkning av dessa.

Last edited:
Hade samma problem på min gixxer. Var tändhattarna som ställde till det. Bytte tänhattar tidigare i våras och misslyckades med att trycka i dem ordentligt. Dom lossnade/satt löst på tändstiften och jag hade precis samma fenomen som dig och trodde att det var förgasarna. Kolla tändhattar och tändkablar

Var inne på att byta tändkablarna, så jävla irriterande att det inte är nåt öppet på lördag eftermiddag eller söndag!

WebGringo, tack, skall gå igenom detta igen.

mycket troligt att din soppa pump har packat ihop prova att koppla förbi soppapumpen helt och prova om den går bättre.i såfall byt..soppa pump från r1a98-01 passar bara förlänga kablarna lika kontakt....mycket vanligt att pumparna ger upp.
mvh peter

Finns ingen soppapump i min hoj :)

Liten update...

körde till jobbet idag, provade på lite större vägar.

Exempel. Ligger på ca 5000-6000 varv, 4e växel kanske. Växlar ner en och ger bra med gas...svarar väldigt dåligt. Accelererar men långt ifrån vad den borde göra. "Hackar" sig framåt.

Samma sak om man ska åka iväg, vill knappt resa sig på första växeln med bra gaspådrag,

Tomgången är inte heller så bra. Får choka varje gång och ge gas för att hålla den vid liv ("kallstart")

Har gjort följande nu. Dränerat flottörhusen, kört igenom med STP injection cleaner igen (högre "dos"), varvat rätt bra så att bensinen får dra igenom.

Körde du hojjen nått förra säsongen? Gick den som den skulle då? Gjorde den det så är det nog nån som varit inne i ditt garage och knykt soppa pumpen:tummenupp

Gissar på att problemet sitter på tändningssidan.
Gick den lika illa innan du bytte stift?
Kolla så att inte pickupen eller rotorn lossnat och sitter löst.

Kablar kan det ju också vara om du tex dragit i dem och skadat dem.

Kolla tändhattarna så dom sitter som dom ska på stiften.
Hade en GSX 600 inne som en tänhatt glappade på stiftet och den gick som om den var felbestyckad.

Satt dit rätt stift?

Många tips blir det! :D

När du varvar motorn utan växel och sen slår av på gasen!! går varvvisaren ned direkt som den ska eller tar det ett tag?
Om det tar några sek så drar den luft som skrivits ovan

Tack för alla tips!

Men jag gav upp. Hade varken tid eller plats att ordna detta just nu. Jag lämnade in den förra veckan då jag ändå måste byta däck fram (besiktningen släppte inte igenom det) + ventiljustera.

Fick tillbaka den nu igår (Lördag). Går som en klocka. Var massa skit i förgasaren, var nåt skumt med kammarna, nya stift (igen). Lågfartsmunstyckena igensatta och lite smått och gott.

Nu går den som en klocka igen!

Så igen, tack för engagemanget och alla svar!!! Uppskattas verkligen.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025