CBR900 Fireblade -99 framgaffel

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Behöver lite assistans här från någon som har erfarenhet av dessa gafflar.

Köpt på mig en till nästkommande projekt men jag ska riva isär den för att skicka iväg gaffelben och underben på ytbehandling.

Till problemet:

cbr900gaffel.jpg

Den inringade biten, alltså den smidda underdelen där bromsok, hjulaxel och returjustering sitter vill jag ha loss från själva underbenet. Underdelen är gängad fast på benet och låst på plats med en stoppskruv.

Med stoppskruven borta borde det ju inte vara allt för svårt att få bort tänkte jag men icke. Provade värma med gasol också utan lycka.

Någon som har förslag på hur jag ska bära mig åt och vad för verktyg jag bör använda? :va

Sen funderar jag även kring packboxarna uppe i gaffelbenet. Man kan inte dra ut gaffelbenet uppåt verkar det som utan det tar stopp med ett metalliskt ljud. Hur plockar man ur packboxen som sitter under avstrykaren på bästa sätt?

Den delen av gaffeln tar man normalt aldrig bort!
I gaffeln i botten finns normalt en mutter som man lossar för att kunna dra isär fjäder och dyl för att byta packboxar och lagerringar.

Den delen av gaffeln tar man normalt aldrig bort!
I gaffeln i botten finns normalt en mutter som man lossar för att kunna dra isär fjäder och dyl för att byta packboxar och lagerringar.

Jo, det är nog egentligen inte tänkt att man ska göra det men vill jag pulverlacka dom gråsvart, eloxera underbenen och DLC-behandla gaffelbenen så måste allt i bitar.

Cartridge-kittet är redan urplockat och det var inga som helst problem. Har plockat isär gafflar förut, men bara inte något sånt här. Det går ju att plocka bort nedredelarna på modernare USD-gafflar för att byta innerrör så jag tänkte bara "Varför inte här?" och dom sitter ju monterade på i princip samma sätt.

Någon som vet en bra metod för att skruva loss benet från underdelen? Är ju rätt svårt att få grepp när det är runt.

Själva underdelen kan du ju sätta fast i ett skruvstäd.
Lossa låsskruven och ev värma och använda en avdragare typ

Vars hittar jag en sån där för ett 50-60mm rör? Biltema? Försökte göra en improviserad hemma men det fungerade inget vidare, greppade inte så bra.

En lite tattarmekig lösning skulle väl kunna vara att ta t.ex. en träkloss och såga ut ett hål av passande dim, dela klossen på mitten och klämma fast den runt gaffelbenet. Eventuellt skulle man kunna klä insidan med någon sorts gummi för att få bättre grepp.

Som sagt, en lite tattarmekig lösning men man kan säkert göra "verktyget" i något dyrare material om man vill känna sig märkvärdig.:tummenupp

En lite tattarmekig lösning skulle väl kunna vara att ta t.ex. en träkloss och såga ut ett hål av passande dim, dela klossen på mitten och klämma fast den runt gaffelbenet. Eventuellt skulle man kunna klä insidan med någon sorts gummi för att få bättre grepp.

Som sagt, en lite tattarmekig lösning men man kan säkert göra "verktyget" i något dyrare material om man vill känna sig märkvärdig.:tummenupp

Funderade faktiskt på en liknande variant, fast den var betydligt mer avancerad med en massa fräsjobb. Men det kanske inte är en så dum idé! :tummenupp

Så länge du har tagit bort låsringen för tätningen så är det bara att rycka tills det lossnar. Det metalliska ljudet är bussningarna som krockar, men det är precis som det ska vara, den övre bussningen sitter klämd i ytterbenet och måste stötas loss av den undre som sitter fast på innerbenet. 3-4 smekningar så borde det börja ta sig.

Så länge du har tagit bort låsringen för tätningen så är det bara att rycka tills det lossnar. Det metalliska ljudet är bussningarna som krockar, men det är precis som det ska vara, den övre bussningen sitter klämd i ytterbenet och måste stötas loss av den undre som sitter fast på innerbenet. 3-4 smekningar så borde det börja ta sig.

Tackar för infon. Kändes bara lite suspekt att använda våld för att få loss det.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard