cbr900-00

Taz©

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2004
Hoj
CBR900RR-00 CRF250X-04
hej...
turbo på cbr900rr-00(insprutning) hur göra? plenum turbo rördragning inge problem... men insprutningen? räcker det me Power Commander II?måste man uppgradera.. hört lite olika. någon som vet hur jag skall gå till väga?

//Klas

Taz© skrev:
hej...
turbo på cbr900rr-00(insprutning) hur göra? plenum turbo rördragning inge problem... men insprutningen? räcker det me Power Commander II?måste man uppgradera.. hört lite olika. någon som vet hur jag skall gå till väga?

//Klas

Standard spridare klarar 0,8 bar. Det räcker inte med en PCII:a. Jag hade en PCIIIr från början som jag fick omprogrammerad av Dynojet så att den kunde leverera 100% mer soppa än som tidigare 50%. Detta är ändå ingen bra lösning. Ska du köra med insprutning så bör du köra med en box som kan hantera det. Ring MC-Xpress o prata med Erik. Han säljer kit till dessa. Han har dock 4 extra sprídare i sitt kit. Jag skickade med min gamla plenum när jag sålde hojen, som var fördigfräst och passade 100% på org sprutet. Jag kanske kan jaga tag på den igen om du vill.
Problemet jag hade var att hojen gick otroligt fett precis innan laddtrycket skulle komma igång plus att den gick mkt oroligt på tomgång när den var kall.
Jag byggde till sist ihop allt med förgasare. Det funkade bäst.

/Henric

så..tack för svaret!
hur göra me förg?måste väl bygga om dem så dom klarar tryck?
fetare blandning vid laddtryck?
hur blir det med boxen om man kopplar ur insprutet?
bränslepump mm..

Detta är dock (vet låter underligt men firmans hoj) en lite budget hoj.. har det mesta eller kan få tag i så det lätt bara soppan kvar..

MVH Klas

Taz© skrev:
så..tack för svaret!
hur göra me förg?måste väl bygga om dem så dom klarar tryck?
fetare blandning vid laddtryck?
hur blir det med boxen om man kopplar ur insprutet?
bränslepump mm..

Detta är dock (vet låter underligt men firmans hoj) en lite budget hoj.. har det mesta eller kan få tag i så det lätt bara soppan kvar..

MVH Klas

Jag tog förgasare från en -99:a fireblade. Breddade (svarvade alla nya rör i alu och satte rejäla o-ringar) dom så att dom passar. mellan 2:an och 3:an kan man inte få det att passa så där fick man göra en slags venturi mellan insugningsgummina. Jag använde dubbla insugningsgummin, dels för att termostathuset var ivägen och dels för att få bättre bottenregister. Köpte en malpassi bränsletrycksregulator från GIK turbo i Hisingsbacka.
Trycksätt både i T-rören som sitter mellan 1-2 och 3-4 samt, det stora rören mellan 2-3 och över hela "plaströret" som utgör själva luftintaget till förgasarna från luftburken.
Att bara koppla ur sprutet ger ingen felkod men däremot får du sätta en backventil till MAP sensorn så den inte får spelet när du får mer än ca0,5 bars övertryck. Använd org bränslepump.
Se denna länk dör lite mer bilder och övrig info: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=27772&highlight=rc211v

MVH. Henric

men om du trycksätter rören som går till förg för luftning(ovanför trotteln om jag fattar rätt?), lyfter trottel´n då?trycks inte den ner?sen hängde inte riktigt me mellan 2-3án venturi mellan gummina? :va
föresten kom på en grej.. vad har du mellan toppen å bottendelen för att sänka komp?hur mycke?
kollade på bilder på plenum osv.. såg ett luftfilter(antar jag) på ovansidan?suger "han/hon" där när det inte é någe laddtryck?bilderna va väl med sprutet på?

Tack Tack.../Klas

Last edited:
Ja, du måste trycksätta både över och under membranen. Detta gör att den fortfarande kommer fungera som en vaccumförgasare under tryck. Du trycksätter ju under genom trycket som går in i kanalen ovan trattarna (via de svarta plaststosorna).
Japp ett venturi. Jag använde två rör som svetsades ihop med ca 2mm förskjutning. På 1:an och 4:an använde jag bara ett rör och på 2:an och 3:an dessa "venturi" (Se skiss)
Jag lade dubbla toppackningar. Funkade perfekt, sen får du ju ändra kamtiderna och dom har jag desvärre inte kvar i huvudet. Ring Marklund.
Filtret du såg var från dumpventilen för att hojen inte ska dra in skit via dumpen när man åker med avslag. Risken är iof ganska liten för turbon blåser ändå ganska bra där trots undertryck i insuget. Vet inte vilken sida du kollade men det ska vara "Uppdatering av RC211V replican" på sidan http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=27772 Där finns bilderna med förgasare.
Trycket som du sen ska sätta till T-rören mellan 1-2 och 3-4 ska du ta från ett 8mm rör som går tvärs igenom tryckröret som kommer in i plenumkammaren. Detta 8mm rör ska du börja med att borra ett 4,5mm hål i som ska vara i luftens riktning i mitten. (Se skiss)
Provkör sedan och kolla Lambda värdet och att hojen inte går för magert på topp. Borrar du ett för stort hål så kommer hojen att gå tokfett och börja "hacka" precis innan ladtrycket kommer. Jag började med att borra 5,5 eller 6mm. Minns inte men så jag fick sätta munstycken i slangarna som går från röret till T-rören som var ca 2,3mm för att det skulle lira.

MVH. Henric

Bifogat

• skiss.JPG
    skiss.JPG
    18.2 KB · Visningar: 107
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...