CBR600rr eller R6?

Om du vill ha hygglig premie så leta efter en 10år gammal 1000cc. Försäkringsmässigt brukar årsmodellen vara viktigare än 600 resp. 1000cc.
Vid 10 år brukar premierna bli betydligt lägre och 1000cc om du ska åka gata och rejsa med bilar...
Fast exempelvis en 2006, R1, CBR1000, GIXXER eller ZX-10 är nog väldigt mycket mera hoj än vad de flesta kan hantera ändå. :crash
 
Aah förstår... ser att du har en R6 ,2008 modell, hur gammal är du och hur mycket betalar du i försäkring? hel, halv eller trafik endast osv.. ? :)

Ibland betalar han nog bara någon tusenlapp i månaden medans andra månader så kostar det säkert 15 000kr :fakta :hihi
 
Aah förstår... ser att du har en R6 ,2008 modell, hur gammal är du och hur mycket betalar du i försäkring? hel, halv eller trafik endast osv.. ? :)

Racehoj, inget alls! :)

Vill minnas en 14´2010 när jag senast körde den i trafik men då har jag passerat de flesta för försäkringsbolagen intressanta åldrarna och bor ute i skogen så det går inte att jämföra alls.

Ibland betalar han nog bara någon tusenlapp i månaden medans andra månader så kostar det säkert 15 000kr :fakta :hihi

September -15 kosta han 35´! :näsblod
 
Aah förstår... ser att du har en R6 ,2008 modell, hur gammal är du och hur mycket betalar du i försäkring? hel, halv eller trafik endast osv.. ? :)

Jag har en R6 -09 Halvför Hos länsför/ avställningsbar 19500:- året :rofl nu har jag den iof avställd ca 6 mån om året meeen ändå bor sthlm, 32 år..... Billigt är det inte men kul är det:banana:banana:banana
 
En BMW 330 tar jag ju med min Ninja 300

Tror inte nån försäkringsbolag kommer ta emot mig med 1000cc, fyller 21 nästa sommar då jag tar tung kortet.
PLUS att det blir fan roligare om jag går stegvist uppåt, 600cc sen 1000cc eller hur? :)
Naw, så ung och oförstörd...
 
Aah förstår... ser att du har en R6 ,2008 modell, hur gammal är du och hur mycket betalar du i försäkring? hel, halv eller trafik endast osv.. ? :)

Helt meningslöst att fråga andra, min senste gathoj betalade jag runt 6kkr halv medan frugan skulle fått 25kkr när jag ringde runt. Hon är äldre än mig dessutom.
Du måste ha regnr på just den hojen och ringa alla bolag.
 
Om du vill ha hygglig premie så leta efter en 10år gammal 1000cc. Försäkringsmässigt brukar årsmodellen vara viktigare än 600 resp. 1000cc.
Detta är även min erfarenhet.

Köpa 600 för att sedan kunna byta upp dig - det är klart osmart IMHO.
Du växer ur 600 på nolltid. Räcker det ens några månader?
Nej köp en 1000 och var försiktig med gasen till en början.
Testa båda så inser du att 600 inte är aktuell...
 
Skitsnack, 600 är askul men roligast på gata är en riktig motard
 
Jag har en R6 -09 Halvför Hos länsför/ avställningsbar 19500:- året :rofl nu har jag den iof avställd ca 6 mån om året meeen ändå bor sthlm, 32 år..... Billigt är det inte men kul är det:banana:banana:banana

Jag betalar 15600 kr per år helförsäkring avställningsbar hos länsförsäkringarna för min Ninja 300, undrar hur det blir med R6an om jag väl köper den haha (jag är 21 år nästa sommar)
 
Att försäkra en 1000cc är ju dyrare än att försäkra en 600cc eller har jag fel?...
Tyvärr har du fel. Exempel:
Aprilia SL1000 Falco Bilsport & MC Halv 3327 :-
Honda CBR 600RR TryggHansa Halv 6384 :-
Yamaha R6 TryggHansa Halv 7145 :-

Mest effekt/försäkringskrona tror jag är:
Kawasaki ZX-9R Länsförsäkringar Halv 3470 :-
 
Ta den du tycker är snyggast och/eller sitter bäst på, båda går att köra fort med

Tyvärr har du fel. Exempel:
Aprilia SL1000 Falco Bilsport & MC Halv 3327 :-
Honda CBR 600RR TryggHansa Halv 6384 :-
Yamaha R6 TryggHansa Halv 7145 :-

Mest effekt/försäkringskrona tror jag är:
Kawasaki ZX-9R Länsförsäkringar Halv 3470 :-
Fast för att göra de rättvist så borde literhojen i exempelet vara en r1/Cbr 1000rr istället för en aprilia som ingen ungtupp född utanför Italien vill ha eller ens känner till
 
Ta den du tycker är snyggast och/eller sitter bäst på, båda går att köra fort med


Fast för att göra de rättvist så borde literhojen i exempelet vara en r1/Cbr 1000rr istället för en aprilia som ingen ungtupp född utanför Italien vill ha eller ens känner till

Måste bara hitta en R6a och en Cbr600rr att provsitta på haha.
Annars om det är utseendemässigt så lutar det sig mot R6 faktiskt..

och ja, Jag tänkte mig som du sa, R1, zx10r,cbr1000rr osv...
 
Med ts tänkta användningsområde fungerar nog en naken z1000, cb 1000 r eller fz 1 bättre. Det är potenta maskiner som accelererar bra i det lägre fartområdet 0-150 km/h.

En Yamaha r6 behöver över 10000 rpm för att ge någon "effekt".
 
Last edited:
Tyvärr har du fel. Exempel:
Aprilia SL1000 Falco Bilsport & MC Halv 3327 :-
Honda CBR 600RR TryggHansa Halv 6384 :-
Yamaha R6 TryggHansa Halv 7145 :-

Mest effekt/försäkringskrona tror jag är:
Kawasaki ZX-9R Länsförsäkringar Halv 3470 :-

Falcon är ju en sporttourer, inte konstigt att den är billigare än sporthojar. Min Z1000SX ligger straxt över 2000, och en CBR600F från 2011/12 kostar ju ännu mindre än falcon.
ZX9an är ju iofs ganska intressant.
 
Har en yamah r6-2006 årsmodell. Betalar 15 000kr hel/hel då kan jag ej ställa av den på Länsförsäkringar.
Avställningsbar va betydligt dyrare i månaden runt 4000kr i månaden.

Alla andra försäkringsbolag va allt från 30 000kr och uppåt.

Från 2008 års modell och framåt på Yamaha r6 va ca 5000kr dyrare om året pga högre kW på pappret.

Jag är 23 år och bor i Halland.

Valde mellan r6,gsxr och cbr i 600 klassen. Vad man kunnat läst sig till så är r6an mer aggressiv,kräver ett högre varvtal och generellt lite mer "race" hoj. Dom andra är lite "lugnare" men fortfarande snabba hojjar, och gemene man kommer ej märka skillnad på gata eller bana. Det handlar garanterat mer om vem
Som sitter på hojjen så små är skillnaderna och vilket chassi samt motorkaraktär man gillar.

Så för dig skulle jag säga gå på utseende och känslan när du sitter på. Du kommer bli nöjd med vilket som.

-------------

Ska vi gå lite OT så tycker jag du bör tänka över ditt tankesätt lite innan du köper dig en sån hoj och fortsätter din mc karriär.
 
Försäkringar är ett lotto. För mig blev det billigare med en 1098 än 848 av samma årsmodell (be mig inte förklara). Lyckas du ha råd med försäkringen så köp den som känns bäst i hjärtat. Du lär inte märka skillnad i effekt och en sporthoj skall helt enkelt inte vara bekväm.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top