CBR600f saknar gnista på 2 cyl

Bondtrim

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2014
Ort
Lukeå
Hoj
HD fxe -83 & CBR600f -90
Har en köpt en -90as cbr600f som inte har någon gnista på cylinder 1 & 4. Har mätt kablar mellan spolarna. Bytt till en begagnad cdi/tändbox. Bytt vevgivarna. Skiftat spolarna så det är inget fel på dom. Samma signalkabel som leder till 1-4ans tändspole går även till bränslepumps relät och även pumpen är död. Mätt upp stödbrytare, dödarknapp, tändlås.
Vad är det jag missat? :va
 
Kabelbrott skulle jag tro. Bara att börja blippa med multimetern! :D

Du kan kolla tändspolarna genom att ohma dem med multimetern också, då kan du vara bombsäker på att det inte är det om de har samma motstånd.
 
Du kan använda signalkabeln från 2-3 cyl till pumprelät istället. Den ger bara impuls att motorn snurrar så att inte pumpen går när motorn är stillstående.

Kolla allt kablage.mellan cdi box och givare. Det kan vara även vara något kontaktstift i kontakten till cdi boxen som bråkar eller skarvkoppling vid motorn. Kabel som ligger klämd och kortsluter mot hojens chassie
 
Last edited:
Ja det lutar åt nått tjall i kablaget. Har sökt vidare idag och konstaterat att den har svag gnista på alla cylindrarna utom två, som verkar komma lite som dom vill. Ska mäta signalen från boxen och referenskolla impuls strömmen till båda spolarna med ett oscilloskop nu direkt efter jobbet.
 
Kanske ska uppdatera att jag hittade felet ifall någon fler råkar ut för samma sak. Det var bränslepumpsrelät som gav upp och det blev knas i det elektriska så spole till cyl 1 & 4 slogs ut (då det går på samma puls som relät) Blimkersrelät passar rakt av och går att köra med om man skulle vara ute på körning och detta händer så det är bara flytta över och visa färdriktning med armen istället :D
 
Jo jag har noterat detsamma faktiskt, så ja tänkte vara lite wild & crazy och gå mot strömmen liksom :D Kan ju samtidigt passa på att berätta hur jag hittade det, och det var då jag hade lös relät av en händelse och plötsligt fick gnista på cyl 1 och 4. Jaja ibland är det ett lätt fel och då man grottar ner sig och förbiser dom så blir dom svåra att hitta typ.
 
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Back
Top