CBR600F hur sportig är den?

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Undrar lite hur pass sportig är en CBR600 ca 01a?
Är igentligen inne på att skaffa mej en R6a eller GSXR600. Men mitt hjärta klappar ju för Honda. Tänkte nog kika på cbren och jämföra med min VFR, men det är ju svårt att jämföra egenskaperna på en liten provtur, man vill ju hellst ta tre varv på hemmabanan bogesund för att känna ordentligt. R6 har jag ju kört, gsxr750 och 1000 lika så och nu är nog tiden mogen för mej att skaffa en supersporthoj frågan är om cbr600 duger till det. Visst den nyare RR är nog helt okey, men försäkringen på en 04-05 äter upp min lön, så jag håller mej på 99-00-01.

Vet inte hur fort du kör på bana men när tempot går upp lite har den en förmåga att skrapa i allt möjligt såsom fotpinnar/avgasrör osv.

Då pratar jag om cbr600F S (sport) varianten.

Den är mer trögstyrd än 03 cbr600rr på banan men känns mer lätthanterlig på gata pga mer upprätt sittställning.

Har för mig den väger väldigt lite även gämfört med dagens 600:or

Alltsomallt så är det en trevlig hoj men ska det gå fort blir det nog att jaga begagnade racedelar såsom höjda pinnar, fjädersatser osv.

Fotpinnar kan man ju byta, avgasrör lika så om det tar i men det är ju lite det här som får mej att vilja ha en R6a i stället. Mera ready to race.

Fast om man rejs utrustar den lite så kanske den blir skitbra? Tänker mest fjädring.

Körde 2 sommrar bana med en vän, han på en cbr600f(s) och Jag på en 03:cbr600rr.

Vi är ju bara glada amatörer som söndagskör bana och hans F gick riktigt bra tills som sagt avgasröret började slå i curbsen i första högern, såg rätt så läskigt ut utifrån. Fotpinnar var i mest hela tiden och han satt av ordentligt för att resa upp hojen så mycket det bara gick.

Då låg han på 1.18 tider runt knutstorp vilket är sakta gämfört med de riktigt duktiga men ganska bra tempo för oss. Han skruvade lite på förspänningen med hjälp av en mer kunnig och då gick det genast bättre med lite mer markfrigång. Nästa sommar köpte han en r6-07 och problemet var självklart borta.

Cbr600F stora fördel gämfört med r6 från samma år, är nog att den är väldigt lätt att lära sig köra lite fortare och avslappnat på. Medans r6 och cbr600rr har en mer framåtlutad körställning vilket får många nybörjare att (blandannat) belasta styret och använda det för att hålla fast sig/byta sida istället för att bara använda ben.

Tror också en r6 är mer race-ready, samt enklare hitta racedelar till den ifall det skulle behövas.

Har som sagt ingen aning hur fort du kör på bana men detta är vad jag vet om cbr F ialfl. Säkert fler som kan fylla i?

Ditt val! :tummenupp

Last edited:
Jag såg att det va nån kille här på sh som höll på att bygga om sin gammel-cbr så att den skulle bli mer banvänlig (flytta upp fotpinnar, växelpinnen, fotbromsen, osv). Tyvärr minns jag inte vem det var, eller i vilket sammanhang jag såg det. Minns bara att det var intressant. Minns inte ens om det var en tråd eller ett garage. Visst är jag hjälpsam?

Hur som helst, i min ringa erfarenhet (cbr600f -98), så är det ingen banvänlig hoj om man kör någorlunda aktivt. Jag har varit på vippen att få ner fegispinnarna under fotpinnarna i backen ett par gånger på landsväg. Om JAG lyckas få ner hojen så pass att fegispinnen tar i, då är det dålig markfrigång. Men det är på en -98 F, FS ska enligt påståenden ha bättre markfrigång.

Men det måste finnas bättre banhojjar till vettiga priser.

Tack för era svar.

Nu ska ju inte hojen bli någon banhoj, utan den ska ju rulla mestadels landsväg och luftas på bana. Den ska ta vid dit VFRen har tagit mej i min körning. En hoj jag ska kunna åka fortare på, njuta mera utav kurvor med.

Problemet för mej är inte inköpet utav hojen, utan försäkringarna. Snart 30 och man har knappt råd att försäkra en vettig hoj i trafikförsäkring.

Nåja jag får känna på en och se vad jag säger efter. Min personliga tanke är att den är ytterst lite bättre än VFRn.

Det framgick nog inte av mitt tidigare inlägg, men jag är skitnöjd med min gamla CBR. För landsväg funkar den jättebra om man inte är ute efter att ta favoritsträckan på absolut kortast möjliga tid. Ska man köra bana ibland sådär för att det är kul, och inte för att jaga varvtider, så funkar den säkert bra där också. Duglig hoj att åka till jobbet med också. Kostar mig typ 6000.-/år halvförsäkring avställbar.

Hur den står sig mot en VFR vågar jag inte säga, men från vad jag hört så håller VFR ad infinitum, medans CBR'en är en "vanlig dödlig" hoj.

Förresten, vill du ha en hoj som är relativt billig att försäkra, men fortfarande mycket effekt - kolla på zx12r. 180 hästar, -00'an toppar 308km/h, 215kg torr, och försäkringspremie som en touringhoj. HELT sjukt.

Last edited:
Förresten, vill du ha en hoj som är relativt billig att försäkra, men fortfarande mycket effekt - kolla på zx12r. 180 hästar, -00'an toppar 308km/h, 215kg torr, och försäkringspremie som en touringhoj. HELT sjukt.

Är inte ute efter effekt. Tycker gott och väl att 110Hk räcker. Provade på mycket effekt i min förra GSXR. Sålde motorn för att det blev förmycket enligt mej. Sen kom VFRen in i bilden. Nu är jag ute efter mera sport, men inte nödvändigtvis effekt.

Är inte ute efter effekt. Tycker gott och väl att 110Hk räcker. Provade på mycket effekt i min förra GSXR. Sålde motorn för att det blev förmycket enligt mej. Sen kom VFRen in i bilden. Nu är jag ute efter mera sport, men inte nödvändigtvis effekt.

Kanske skulle kika på helt andra hojjar då?
Finns ju en hel del annat i klassen "billig försäkring men kvick i svängarna"
Tänker på hornet, er6 och liknande.
Det är när man lägger till "hög effekt" parametern som det sticker iväg,,

Kör en SS 600... Sporttig o sportig den e ju SS=supersportig:D
Kika på kortet i mitt garage så kan du avgöra lite ang utseendet iaf!
Min e iof ombyggd fotpinnar helsystem o Tenkate trimmat i motorn.
Det ändrar ju iof modellen lite men jag tycker den fungerar orginalkåpan till elsystemet vill ta i ibland dock.

Kanske min är intressant, en riktigt skön maskin... :tummenupp

http://www.blocket.se/vi/17072823.htm?ca=11_s

Vill inte vara elak, men ZZR600 känns som ett steg i "fel" riktning jämfört med VRF eller som hojarna jag pratat om.

Kör en SS 600... Sporttig o sportig den e ju SS=supersportig:D
Kika på kortet i mitt garage så kan du avgöra lite ang utseendet iaf!
Min e iof ombyggd fotpinnar helsystem o Tenkate trimmat i motorn.
Det ändrar ju iof modellen lite men jag tycker den fungerar orginalkåpan till elsystemet vill ta i ibland dock.

Det där är väl en 600FS? Den såg ju ut som den skulle duga.

Var och kikade på en CBR600F igår. Ingen SF eller RR. Såg direkt att det va då inte det här jag sökte.
Visst något sportigare än VFRen, men det var hugget som stucket. Skillnaden på SF ska vara fjädring och lite annan kåpa. Samt på något sätt uppgraderade bromsar. Beslutade mej för att jag ska nog leta efter en RR för att uppnå mitt ideal.

Last edited:
Tillräckligt sportig att med rätt chafför hänga på och av vilket sporthoj som helst på kringelväg:tummenupp

Har själv en CBR600f dock från -97.
Köpte den för att köra gata med och det duger den utmärkt till.
Körde lite bana med den förra året och tyckte det fungerade bra fram
till denna säsongen. Köpte mig en R6 -02 i vintras och nu är Hondan
inte alls lika rolig längre (kört en bandag med den i år).

Den svarar inte på gasen lika snabbt som R6an samt att jag upplever att man får brotta ner den i kurvorna. Fotpinnarna tog i men efter lite justeringar fungerar det fint, bromsarna är inte heller lika effektiva som på R6an. Men visst går det bra att köra med Hondan på bana. Men har man kört något mer sportigare så blir skillnaden ganska stor. Till Hondans försvar så är min R6 5 år nyare samt en "riktig" banhoj.

Lycka till :tummenupp

Såja. Ängnat lite utav dagen att ringa runt och kika på försäkring. Av någon anledning så är en CBR600RR -04 billigare än en R6a 99. Skilljer natt och dag. Dock har jag några samtal kvar och försöka hitta försäkring på R6a -02.

CBRen ligger på min smärttröskel vad jag tycker en försäkring får kosta. Nu vill jag bara provköra och se hur sånna är. Fast det är klart sälja VFRen vore ju ett steg i rätt riktning. Ska nog kika om grannen ville ha den eller ej.

Mycket talar för cbr av rent ekonomiska tankar. Hoppas den bara är lika trevlig som jag tror. Provsuttit har jag men inte kört.

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back