cbr600f -97 kokar?

Stone Cold

Been there destroyed that
Gick med
2 Feb 2009
Hoj
Honda X11 Screaming Death edition Kawasaki GPZ-900 -86, Suzuki SV650 -01 Honda CBR1000RR -04 Repsol Dark Edition
Hade behövt lite hjälp med o ta reda på varför min 600f kokar.:va
den hade stått i ett år innan jag köpte den. det kommer ånga ur kylarlocket, men det verkar inte koka i expansions kärlet. någon som stött på detta tidigare??? e det pumpen eller kan det vara termostathuset??
kanske är något vanligt fel så tar gärna emot tips innan jag sliter ner allt:tummenupp

p.s den har varit lagd på bana, men den läcker inte från kylaren.
fläckten snurrar inte, men det ska tydligen inte spela någon roll om man använder den normalt. eller?:va

Jag skulle börjat o kolla om termostaten öppnar som den skall sen kan man ju alltid hänga av en slang o se att pumpen pumpar runt vattnet. kolla att radiatorn blir varm överallt så att den inte är igensatt.

hur ser vattnet ut i kylaren? oljig fil på ytan?

Med ny info måste någon ha ett svar här.

Har plockat av alla kåpor mm så jag kommer åt allt.
Sen tog jag av slangen mellan kylaren och termostaten. = Inget vatten?!?!?!?
Termostaten såg fin ut.
Tog av slangen mellan kylaren o vad jag tror är vattenpumpen (sitter instucken i sumpen)
rann ut lite vatten men inte mycket.
Där är fortfarande vatten i expansions kärlet.
Hade hojen igång lite utan några slangar på. Det kommer fortfarande inget vatten ur något hål.
Där går en slang mellan pumpen och fronten av motorn som jag inte tagit av, men det verkar inte vara vatten i den heller.
E det pumpen som är kass??? Eller är det inte pumpen jag pillar på???
Tänkte ta av den helt men upptäckte som sagt att den sitter i sumpen och att det började rinna ut olja. Det vatten som har runnit ut är inte missfärgat.
Snälla behöver snabb hjälp.
MVH /// Stone Cold

Jag skulle börjat o kolla om termostaten öppnar som den skall sen kan man ju alltid hänga av en slang o se att pumpen pumpar runt vattnet. kolla att radiatorn blir varm överallt så att den inte är igensatt.

Om det inte kommer något vatten någonstans när man har den igång = kass vatten pump???? Eller den måste börja bli varm först innan den pumpar runt vatten?!?!?!?:va

Last edited:
du ser inte om en termostat är trasig. Men om den inte öppnar så kan ju inte pumpen köra runt vattnet. Prova att ta bort termostaten helt. Då borde den inte bli varm alls när du kör, men komma upp i temp när cykeln står stilla på tomgång/mellanvarv. Om det blir så är det ju bara att sätta tillbaka en ny termostat.

Om det är den stora aluminiumburken fram på nedre delen av motorn är det vatten/olje-värmeväxlaren, vattenpumpen sitter oftast på vänster sida nånstans.

När du återfyller kylaren måste du fylla via kylarlocket, inte via expansionskärlen, det lär inte funka.

Men det låter ju som hela systemet varit tom, prova att återfylla o provköra igen.

Ja kass pump eller så är systemet blockerat på något sätt. tex av en trasig termostat som vägrar öppna sig

Men det låter ju som hela systemet varit tom, prova att återfylla o provköra igen.

Jag håller med här. Det verkar ju som om någon tömt kylsystemet, helt enkelt. Häll i vatten och testa. Verkar allt funka är det ju bara att tömma ur vattnet och fylla på med glykolblandning och se glad ut.

Om det är den stora aluminiumburken fram på nedre delen av motorn är det vatten/olje-värmeväxlaren, vattenpumpen sitter oftast på vänster sida nånstans.

När du återfyller kylaren måste du fylla via kylarlocket, inte via expansionskärlen, det lär inte funka.

Fan detta måste ju nästan komma med på meckartabbar:dummer
Har skruvat mest bil som sagt, o var fyller man då på vatten till 98%??

O ja nu när allt var ihopa skruvat o jag fyllde på via kylaren (hade inte ens en tanke på det) går det kanon. det fräser till i expansionskärlet o vattnet cirkulerar.:D:D
Dock ryker det till när jag ställer den efter att jag plågat den i några km. Men det måste vara pga att fläckten inte startar. Nu går den inte ens över halva mätaren när man kör. innan stod den på rött:brinnerup

Tack alla för ni tog bort skygglapparna för mina ögon.:Bugar

Jag håller med här. Det verkar ju som om någon tömt kylsystemet, helt enkelt. Häll i vatten och testa. Verkar allt funka är det ju bara att tömma ur vattnet och fylla på med glykolblandning och se glad ut.

:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back