CBR600 till att övningsköra?

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Hej

Skall börja övningsköra med tjejen nu och vi letar då hoj till henne.
Jag har själv kört ZX10R eller liknande de sista 10 åren och undrar nu om det är fel att köpa en CBR 600 eller liknande till tjejen som hon kan övningsköra med? Borde man köpa en hoj med mindre hk som första hoj?

Tacksam för synpunkter av någon som börjat övningsköra med effektstark mc.
 
Framför allt en smidigare hoj att köra lite manöverbana med. En naken 600/750 bör räcka bra i ett par år.
Jag har en R1 och en 650 offroad. Efter att jag kört R1:an känns offroaden smidig som en cykel i låga farter.
 
Ser inga problem med det, tjejen körde R6 som förstahoj när hon övningskörde för ett gäng år sen. :)
 
Ser inga problem med det, tjejen körde R6 som förstahoj när hon övningskörde för ett gäng år sen. :)

Bra, den typen av svar jag vill ha.
Hon skall ju köra sidan om mig, och då vill man ju att det skall se bra ut :yoparty
 
Min första hoj var en CBR600FS 2002, enligt mig lättare att köra än BMW f800 som körskolan hade. Jag är nästan säker på att jag skulle vara snabbare med den 600 än gsxr på många av Sveriges banor. Fruktansvärt lättkörd!! Skulle absolut rekommendera den modellen som första hoj!
 
med tanke på att det är mycket toppiditopp effekt så funkar de ju fint för övningsköra med. Kanske inte så smidiga på lågfart dock. Man använder inte hela registret när man börjar övningsköra. Sen när hon har vant sig så kan hon rulla över 7000rpm och njuta lite mer :)
 
Jag hade nog upplevt min CBR600 som jobbig att nöta krypkörning med, inte minst för körställningen. Men det är jag.
 
Cbr600 lär ju vara en av dom absolut bästa sporthojarna, grymt lättkörda och går att använda till allt, klart en sån skulle vara bra som första hoj till henne.
Satsa på en 600f/fsport 99-02 så blir de riktigt bra :tummenupp
 
En 90-tals cbr600 är nog absolut inga problem alls att köra med, snarare perfekt.
En kompis köpte en R6 -03 som första hoj att övningsköra med. Han övningskörde i några år och skaffade en ntv 650 för att öva krypkörning och köra upp med då han tyckte R6:an var lite jobbig på lågfartsbanan.
 
Skulle aldrig jämföra de R6 med de CBR innan RR. I låg fart är den grymt lätt hamterlig, jag fick flera kärringstopp med BMW i fart på ettan när ja inte gick på gas, cbren var silkeslen!! Samma när jag körde en 1098S då ja hade 954RR ducatis krävde brutalt med gas inne i stan utan att storkna:3freak Ne hondor är absolut lättkörda med bra känsla som det går att åka förbannat jävla fort med. Ex Lisa som nyligen blev SMC instruktör på en gammal 600f och leker med flera tuffa killar på literhojar med 25elektroniskhjälpmedel.. LÄTT en CBR, tror 636, R6, GSX-R 600 är mycket mer race (även om tiderna säger..) Plus från master bike är fjädring och bromsar, bromsarna är jättesnälla och grym känsla, till skillnad mot Yamha från den tiden:död

Många sidospår, den är kanske inte snyggast men den absolut lätt kördast. Bönan här på SH körde min och det gick inte jämföras med hennes R6 2005.
 
Det är väl inget problem.
Polaren köpte sig en CBR929RR att övningsköra med, och det verkar gå bra för honom på den. Svängradien är väl inte direkt herrejössesimponerande, men kan man bända runt nåt sånt på en konbana blir körskolornas hojar rent larvigt lätta sedan.
 
Jag började med en Daytona 675.

Så här i efterhand så ångrar jag det valet, skulle ha kört en säsong med något billigare utan så mycket kåpor o sånt att göra mina misstag på och fått lite erfarenhet istället, hade förenklat en hel del, på väldigt många sätt.

Är det inte enklast att hon väljer själv förresten? Alla har ju liksom en egen bild av vad man vill ha ut av sitt hojkort och sin hoj.
 
Äh, övar man med bånglig sporthoj i manöverbanorna känns det skitlätt sen när man kör upp på lånad körskolehoj.
Gör man som jag och övar på en bana med kortare mått (av misstag) så det är ännu jävligare så klarar man uppkörningen plättlätt.... :tungan
Jag hade en CBR600...
 
Var för. Köpa en cbr när det finns fina hornet 600 från 2007 . Det är en naken cbr med nedtrimmad motor på 100 hk. Den har ofta billigare försäkring och kan lätt förses med krashpuckar på ram och sving och handtagsskydd av motardtyp.
En vurpa med den hojen kostar bara småpengar jämfört cbr ' s orginalkåpor.

Många av streethojarna har även ABS som tillval eller standard sedan över 7-8 år tillbaka i tiden. Några exempel Suzuki GSR 600, 750, Honda Hornet 600,, Kawa Z750, er6, Yamaha fz 6 n2 s2 , fz 8.
 
Bra, den typen av svar jag vill ha.
Hon skall ju köra sidan om mig, och då vill man ju att det skall se bra ut :yoparty

Precis! Livet är för kort att köra trista hojar, snyggt måste det se ut med! :banana

Tjejen fick välja, hon gillade inte min RD efter hon fick stopp på den och varken hon eller handledaren fick igång den så dom fick bärga hem den. :D

Valde en R6-05, när hon bara körde den var banorna inga problem, sen när det började bli dags att köra upp började hon på skola men efter hon kört körskolehojen(som hon tyckte var som en traktor.... :D )vart det lite bökigare med lågfarten.........skitsamma då hon inte skulle köra upp på R6:an ändå.

Hennes jävla fel att jag fastnade i detta träsket, inte fan kunde jag gå tillbaka och köra gammalt när jag kört hennes så det fick bli en ny själv när hon tog lappen och skulle ha den hela tiden, sen gav hon sig på en ban-kurs en månad efter lappen med och då var man ju tvungen att testa det med........:näsblod
 
Jag började med en Daytona 675.

Så här i efterhand så ångrar jag det valet, skulle ha kört en säsong med något billigare utan så mycket kåpor o sånt att göra mina misstag på och fått lite erfarenhet istället, hade förenklat en hel del, på väldigt många sätt.

Är det inte enklast att hon väljer själv förresten? Alla har ju liksom en egen bild av vad man vill ha ut av sitt hojkort och sin hoj.

:7peta det blir ALDRIG enklare om en tjej skall välja själv.
Och jag var tydlig med att det skulle se bra ut också. Men tack för svaret :hej
 
:7peta det blir ALDRIG enklare om en tjej skall välja själv.
Och jag var tydlig med att det skulle se bra ut också. Men tack för svaret :hej

ImageUploadedByTapatalk1425743892.399170.jpg

Du har rätt. Skitful. Det är bättre att hon kör något hon inte gillar så hon ledsnar o lägger av, då framstår din hobby som så mycket bättre o vettigare så det blir skitenkelt att motivera varför hushållskassan ska gå till bandagar o powercommander sen :tummenupp
 
En 90-tals cbr600 är nog absolut inga problem alls att köra med, snarare perfekt.
En kompis köpte en R6 -03 som första hoj att övningsköra med. Han övningskörde i några år och skaffade en ntv 650 för att öva krypkörning och köra upp med då han tyckte R6:an var lite jobbig på lågfartsbanan.

"Övningsköra i några år?" :va
 
"Övningsköra i några år?" :va

Ja det blev inte så många tillfällen per år och han pluggade och hade inte råd med trafikskola. Inget ovanligt alls faktiskt att övningsköra i flera år. Tex tjejen vill prova på och lära sig i lugn och ro. Hon känner inte att hon måste ta kortet på direkten utan vill prova sig fram om mc-körning är något för henne.

Väldigt vanligt bland äldre att övningsköra i flera år då det är svårare att lära sig ju äldre man är. Särskilt bland damer som inte vågar pröva sig fram på samma sätt som killar. Väldigt generellt nu, menar inte att trampa någon på tårna:)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top