CBR600 Startar ej, gnista finns.

ljung_

Invalidos-MC
Gick med
1 Jul 2009
Ort
Norrköping, Åby
Hoj
1993, Honda CBR600F
CBR600F2 som inte startar, stannade under färd imorse ~400 meter från garaget givitevis i en nedförsbacke så man var ju hel slut efter att ha rullat tebax och fick sniket åka bil till kneget.

Men iaf har kollat säkringarna och även konstaterat att det finns ginsta, värt att notera är att stiften sitter för jävla bökit till på denna modell.

Släppte även på dräneringen till förgasarna och det rinner ut bensin.

Nästa steg är det att demontera förgasarna, eller vad bör man kolla mer?


Min första tanke var att det inte kom ner bensin med tanke på det ringa avstånd jag kunde köra men det kommer ju som sagt var ut bensin när man dränerar förgasarna.
 
kolla så du inte råkat stänga bensinkranen när du gled på bredden under långtradarna på åkturen.
 
Startar den fortfarande inte? Om jag inte missminner mig så sitter det en soppapump på den där, tackar den för sig så kan jag tänka mig att det tar slut på soppa i fuggarna, och då dör hojen. Men får den stå ett tag, och du har gott om soppa i tanken så rinner det ner själv efter ett tag.

Har du gnista på alla stift? En tändspole kan ju ha gått.
 
Startar den fortfarande inte? Om jag inte missminner mig så sitter det en soppapump på den där, tackar den för sig så kan jag tänka mig att det tar slut på soppa i fuggarna, och då dör hojen. Men får den stå ett tag, och du har gott om soppa i tanken så rinner det ner själv efter ett tag.

Har du gnista på alla stift? En tändspole kan ju ha gått.


Kollade bara ett stift, det längst till höger och kollade inte ens det igentligen utan tog av hatten och körde med ett annat stift jag hade liggandes.

Nästan full tank och den startade inte nu heller nej.

kolla så du inte råkat stänga bensinkranen när du gled på bredden under långtradarna på åkturen.

Jo den stänger jag givitvis alltid av innan jag försöker holywood stunta, annars kan det ju bli ett skapligt brandfarligt läckage. Men det har inte med detta att göra.
 
Last edited:
Kollade bara ett stift, det längst till höger och kollade inte ens det igentligen utan tog av hatten och körde med ett annat stift jag hade liggandes.

Nästan full tank och den startade inte nu heller nej.
Då är det gör om, gör rätt på gnistkollen ;)
Är den helt stendöd, eller boffar det ibland? Luktar det soppa ur dämparn efter en stunds njuggande?
 
Jo den stänger jag givitvis alltid av innan jag försöker holywood stunta, annars kan det ju bli ett skapligt brandfarligt läckage. Men det har inte med detta att göra.


ok, ville bara vara säker.

Går startmotorn runt med bra fart eller känns den trött på starten?
Kan det vara glapp vid kontakten till stödet så den tror det är nere kanske?
 
Då är det gör om, gör rätt på gnistkollen ;)
Är den helt stendöd, eller boffar det ibland? Luktar det soppa ur dämparn efter en stunds njuggande?

Den har boffat till 2 ggr av dem 30 ggr jag testat så man fått lite hopp men det varar ju bara en halv sekund, får kolla alla stift sen måste säkert skruva bort tanken för att komma åt de inre. Vill inte dra för mycket så jag tömmer hela batteriet då jag inte har laddare men 5-10sek åt gången har jag låtit startmotorn spinna.


ok, ville bara vara säker.

Går startmotorn runt med bra fart eller känns den trött på starten?
Kan det vara glapp vid kontakten till stödet så den tror det är nere kanske?

Startmotorn går runt bra hittils i alla fall, tror den kontakten fungerar, indikatorn slocknar i alla fall när jag fäller upp det. Och det går fint att starta med stödet nere i vanliga fall så länge inte växel är ilaggd.
 
Säkert standardfelet på cbren, är en elkontakt i soppapumpen som slits man kan demontera den och slipa till ytorna...
 
Jag tror inte 93an årsmodell är utrustad med soppapump, sitter därimot en vakumslang från insuget upp till soppakranen.

Den vakumslangen hjälper till o styra bräsnlekranen, om du hänger med på vad jag menar.
Så kolla så den är hel o inte släpper in tjuvluft för då öppnar inte bränslekranen.
 
Verkar som att soppakranen i sig hade vibrerat loss lite från tanken såg nämligen att den satt aningen löst när jag skulle demontera tanken, drog åt den bulten och nu startar fint igen. Tur att det är simpla problem ibland :-)
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top