CBR600 -Skruva ihop fjädern för att kompensera en sänkning fram

Hojen bli ju som många påpekar inte lägre av att dra ner förspänningen. För att justera den så kan man åka till en MCverkstad och be om att få låna en C-nyckel.
Be Hightuned eller vem det nu var att tillverka ett hundben som sänker hojen. Och sluta köra med hojen sänkt 8cm fram.

Mattias skrev:
16 mm i gaffeln. Justerringen är i JÄRN, så klubba på bara.

Vilken tur :)

Om jag sätter fjäderinställningen på "2" istället för "5" och höjer tillbaka gaffeln till från 80mm sänkning till 40 mm men samtidigt skaffar ett dogleg som är 2cm längre...? Tror någon att jag når ner med mina 156cm då???

Hur mycket längre ska jag göra hundbenet??? :va

Victor skrev:
Hojen bli ju som många påpekar inte lägre av att dra ner förspänningen. För att justera den så kan man åka till en MCverkstad och be om att få låna en C-nyckel.
Be Hightuned eller vem det nu var att tillverka ett hundben som sänker hojen. Och sluta köra med hojen sänkt 8cm fram.

C-nyckel? Ska bli!
Hur mycket längre ska hundbenet vara?

Victor skrev:

Vad är det inställningen gör då? Blir den mjukare & gungigare när man justerar ner den?

svårt att säga på rak arm... det måste man mäta/prova sig fram till...
sänker du den 40mm fram och lika mycket bak så blir det ju värsta lowridern!

Har för mig att det finns en pingla som heter Aline här på SH som har en sänkt CBR 600F/S, blå/vit...
Kolla med henne hur hon fick sin sänkt... hon kanske har mått på grejjerna?
/Henke

Henke Larsson skrev:
svårt att säga på rak arm... det måste man mäta/prova sig fram till...
sänker du den 40mm fram och lika mycket bak så blir det ju värsta lowridern!

Har för mig att det finns en pingla som heter Aline här på SH som har en sänkt CBR 600F/S, blå/vit...
Kolla med henne hur hon fick sin sänkt... hon kanske har mått på grejjerna?
/Henke

Hennes är sänkt med en kortare fjäder om jag inte misstar mig. Kostsamt kalas...

Maria1980 skrev:
Vad är det inställningen gör då? Blir den mjukare & gungigare när man justerar ner den?

Jo, precis, den sänker ju inte hojen.
Jag vet inte vilken längd och "utväxling" det ska vara på länkaget men det kan säkert den som tillverkar det räkna ut.
Kortare/mjukare fjäder är ganska dumt sätt att sänka sig hoj.

Upp på centralstödet (visst finns det på den pärlan?) mät typ hjulaxel och rakt upp till någon fast pixeringspunkt, säg att det blir 45 cm.

Lossa på bulten till länkaget till fjädringen. Nu trillar hjulet i backen, om det inte gör det, kan du smöjra upp dina svinglager lite. håll upp sving/hjul i den höjd du vill ha det typ 40cm (det är ju svårt att provsitta den nu) fixera svingen (Jag ser framför mig hur du har typ satt ett spännband mellan skjutspinne och sving, eller att någon håller i den åt dej).

Kryp ner under hojen och kolla hur mycket på länkaget som "felar" är det en centimeter längre eller kortare som skulle vara önskvärt? 2 centimeter? 1mm?
Skriv ner på en lapp. Lite beroende av hur länkaget ser ut så antingen köper man ett nytt, går till semeden och säger "Mors, här har du en påse öl, jag vill ha denna prylen (det antal mm som står på lappen) kortare/längre.
Köper man ett nytt kan man ju åka under tiden... ...eller så skruvar man bort det gamla när hojen är på c-stödet och man så att säga, redan har brallorna nere.

/FRedde

Maria1980 skrev:
Jag minns att vi försökte rå på denna inställning redan när vi sänkte hojen i fram, men den satt så in i vassen hårt... gick inte att rubba. Vet Du om den passar eller gissar Du bara, haknyckeln från Biltema? Den ser så klen ut... (eller så är det jag som måste träna mer...)
Tack för tipsen! :banana

Iofs gissar jag men en liknande har fungerat på andra hojar. På min satt justeringen så hårt att jag flyttade på hojen. Det kan hjälpa med ett förlängningshandtag samt "hållaemothjälp"

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti