CBR600 -Skruva ihop fjädern för att kompensera en sänkning fram

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Sålt Millen :(
Har sänkt min Cbr600 i framgaffeln. Dessvärre blir hojen så vobblig så jag fick rådet att sänka den i bak, genom att skruva ihop fjädern. Det finns en markering på fjädern, 1-6. Vilket är det lägsta måttet? Den står på "5" idag & jag hoppas att det är "1" som är det lägsta...

Vidare så finns det tydligen ett originalverktyg som passar för detta moment, någon som har ett sådant att låna ut?

:Bugar

Det är bättre att sänka den genom att byta "hundbenet" i länkaget till bakstötdämparen!
Skruvar du ihop fjädern så blir fjädringen hård och hojen uppträder konstigt!

Det finns sådana för att höja hojen i bak på tex s-racing
Så kallad tailraiser.

Men det är ingen komplicerad del (vanligtvis) så det är nog inga problem att tillverka en som sänker!

Maria1980 skrev:
Har sänkt min Cbr600 i framgaffeln. Dessvärre blir hojen så vobblig så jag fick rådet att sänka den i bak, genom att skruva ihop fjädern. Det finns en markering på fjädern, 1-6. Vilket är det lägsta måttet? Den står på "5" idag & jag hoppas att det är "1" som är det lägsta...

Vidare så finns det tydligen ett originalverktyg som passar för detta moment, någon som har ett sådant att låna ut?

Blir nog ganska galet om du bara skruvar ihop fjädern. Har man inte dogbone eller vad de nu kallas för såna operationer annars?

/Urban

läge 1 är mjukast... om du skruvar fjädern blir hojen inte lägre... men bakfjädringen blir mjukare... dvs. hojen sjunker ihop mer bak när du sätter dig på den. det är inte bra med för mjuk fjädring... :gnissla

Henke Larsson skrev:
läge 1 är mjukast... om du skruvar fjädern blir hojen inte lägre... men bakfjädringen blir mjukare... dvs. hojen sjunker ihop mer bak när du sätter dig på den. det är inte bra med för mjuk fjädring... :gnissla

Men med tanke på min vikt (under 50 kg) så borde jag kanske ställa in dämparen på 3 eller 4?

Och sänka den med Doglegs & höja den i gaffeln 2-3cm för att jämna ut???

Maria1980 skrev:

Exakt!
Då får hojen mer tillbaka sina vägegenskaper.
Ju mer du sänker fram ju brantare gaffelvinkel får du och då en nervösare hoj!

Hundben är rätt väg att gå!
Såg i länken från Göran att där fanns att finna det du behöver! :tummenupp

Maria1980 skrev:
Men med tanke på min vikt (under 50 kg) så borde jag kanske ställa in dämparen på 3 eller 4?

Med den vikten kan du nog prova med läge 1 istället för 5. Normalt har hojar ett defaultläge på 3-4 som är anpassat för en 70kgs förare. En vanlig haknyckel till cyklar för 30:- kan fungera typ http://www.biltema.se/Archive/Product_images/27/Large/27-009_l.jpg för att lätta på fjädern

Anders R skrev:
Med den vikten kan du nog prova med läge 1 istället för 5. Normalt har hojar ett defaultläge på 3-4 som är anpassat för en 70kgs förare. En vanlig haknyckel till cyklar för 30:- kan fungera typ http://www.biltema.se/Archive/Product_images/27/Large/27-009_l.jpg för att lätta på fjädern

Jag minns att vi försökte rå på denna inställning redan när vi sänkte hojen i fram, men den satt så in i vassen hårt... gick inte att rubba. Vet Du om den passar eller gissar Du bara, haknyckeln från Biltema? Den ser så klen ut... (eller så är det jag som måste träna mer...)

Tack för tipsen! :banana

Hightuned skrev:
Du behöver ett annat stag mellan dämparen och svingen innan då får styrslag och kör av vägen.

Då tar jag upp denna fråga igen. Hur många cm längre ska jag göra det nya hundbenet? :confused:
Jag vill sänka hojen så mycket som möjligt utan att påverka köregenskaperna negativt.

Maria1980 skrev:
Jag minns att vi försökte rå på denna inställning redan när vi sänkte hojen i fram, men den satt så in i vassen hårt... gick inte att rubba. Vet Du om den passar eller gissar Du bara, haknyckeln från Biltema? Den ser så klen ut... (eller så är det jag som måste träna mer...)

Tack för tipsen! :banana

Kolla i original verktygssats, där ska det finnas en...
/fredde

Annars är ju klubba och mejsel en väl beprövad metod att dunka runt justeringen med. Man kan sänka en CBR600 ungefär 16 mm fram utan att den blir slingrig.

Nu frågar jag en helt ovidkommande fråga dårå: Hur lång (kort) är du egentligen?

precis som anders R sa; prova med läge 1-2 max...
du med dina 46kg räknas som mkt lätt pilot...
se till att sänka lika mycket både bak och fram... :tummenupp

Mattias skrev:
Annars är ju klubba och mejsel en väl beprövad metod att dunka runt justeringen med. Man kan sänka en CBR600 ungefär 16 mm fram utan att den blir slingrig.

Nu frågar jag en helt ovidkommande fråga dårå: Hur lång (kort) är du egentligen?

Men är inte själva justeringen i plast? Rädd att det spricker om man tar fram släggan & mejsel...
16mm i sitthöjd eller 16mm i gaffeln"?

Jag är 156 cm lång (kort)

Maria1980 skrev:

det finns kanske någon trevlig själ som bor i närheten som kan hjälpa dig!
jag bor lite långt iväg annars hade jag gärna hjälpt dig :tummenupp

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...