CBR600 frågor

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Goldwing
Vilken av F4 (99,00) och F4i (01,02) lämpar sig bäst att preparera för bankörning?
Spelar det någon roll?
Vad skiljer på dom förutom insprutning och frontkåpan?
 
F4i lämpar sig mycket bättre för bankörning. Om skillanden är stor mellan 00-01 så är den gigantisk mellan 02-03... Inte förräns detta år kom alltså en CBR som i orginalskick har på en bana att göra.. De gamla går att köra ruskigt fort med, men konstruktion andas inte direkt racing. Körställningen är allt annat än racing och tyvärr växer inte begagnade delar på träd som de gör till R6'an. Jag är nöjd med min (F4i) och tvivlar på att jag hade kört fortare med en annan hoj, men vem vet...(köp min så jag får testa då!) :öl

/joakim


Edit: jag ägde en 99'a i 10 dagar innan jag köpte min 01'a. Skillnaden i race-feeling är stor(det känns faktisk töntigt med analog hastighetsmätare även om den är övertejpad..) 01'an kunde jag montera lägre clip-on på utan att halva hojen fick byggas om och den är faktiskt bra mycket snyggare...

Båda mina hyndor vart preppade med Öhlins mm. när jag köpte dem. 01'an har jag bara bytt olja på. Allt har fungerat klockrent men som sagt har jag inte mycket erfarenhet av hur de är när de inte fungerar som de ska.

FS modellen har 46drev bak(mot 45 på vanliga F4i) och förstärkt koppling. Kan vara fler grejor som skiljer de åt, men FS'n är att rekomendera för banpreppning...
 
Last edited:
K-Micke skrev:
OK, man kanske ska satsa på en F4i då.
Har du tips på en kombination av rearsets och clip-on som funkar bra. Jag tycker också att körställningen är väl touringmässig på CBR:en.

Jag har TKR Clip-ons som sitter under gaffelkronan men är upphöjda (svårt att förklara, se bild..)
Rear-sets har jag inga, jag har monterat en liten platta för att flytta upp/bak understa skruvhålet på orginalgrejorna. Funkar klockrent! Waltermoto ska tydligen ha rear-sets till vettiga priser, men deras hemsida fungerar inte.

(Jag kan även tipsa om en hoj som har dessa orginalmonterat för enbart 54 tusenlappar :cool: )

TKR_WC_clip_ons.JPG
 
K-Micke skrev:
Jo jag har sett att din är till salu. :D
Men jag vill ha en reggad hoj.
Hur gjorde du med växellänkaget när du flyttade bak fotpinnarna?
Låter ju annars som en bra sniklösning. Rearsets går väl ofta på minst 4000:-.

Jag flyttade länkaget i splinesen bara, snabbt och lätt stekt kotlett!

(min går att regga)
 
K-Micke skrev:
OK, man kanske ska satsa på en F4i då.
Har du tips på en kombination av rearsets och clip-on som funkar bra. Jag tycker också att körställningen är väl touringmässig på CBR:en.

Du kan montera dina orginal halvor under kronan oxå. Det är bara att putsa ur lite. Svårt att förklara men om du försöker montera dom så ser du vad jag menar..
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top