Cbr1000rr högt vattentemp.

Bilpedanten

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2009
Ort
Alvesta
Hoj
Honda CBR1000RR -05
Ni som har likadana, -04 till -07. Vad har ni för vattentemp. när eran kylfläkt går igång?

Varit och hört med en verkstad, men fick inte kunnigt intryck. Då jag nämnde hojens temp kan gå upp till ca 106 grader utan kylfläkten går igång.
Enl. verkstaden så kan det vara som så att fläkten går igång sent.
Och där ungefär gick jag därifrån.

Har direktkopplat ström til fläkten, så den fungerar som den ska. Sedan går tyvärr kablarna in i ett tjockt kablage, så därför min fråga till er vad ni kan tro det är för fel?
 
Last edited:
Hej!

Jag tror inte alls att det behöver vara något fel. Vet många moderna motorcyklar där fläkten inte startar förrän strax efter 100 grader. Det viktiga är att den startar, är igång tills tempraturen sänkts neråt en bit, för att sedan slå ifrån.

Dessa typer av tempraturer ska du bara få när maskinen står på tomgång eller du kör den i köer företrädesevis på sommaren. Blir den så varm under "normal körning" har du alldeles säkert fel någonstans. Generellt stiger tempraturen fort från kanske 65-80 grader beroende på yttertemp till upp till hundra när den står till. Tempen ska likafort gå ner när du börjar rulla och maskinen får kylning.

MVH

Carlsson
 
Vill minnas att min sätter igång vid 106 grader med.
så det är nog inte något problem i sig.
 
Carlsson: När det är runt 25+ ute så åker tempen upp fort mot ca 106 grader när man kör i stan. Men över det har jag inte vågat prova, utan antingen stängt av hojen eller ökat hastigheten.

När man ökar hastigheten så sänks tempen lika hastigt som det höjs.

Norman: Tack för det! Då ska jag ta och testa hojen idag, nu när solen steker 32 grader ute.
 
fullt normalt men va endå vaksam när du kör i stan. startar inte fläckten bör du ha koll på graderna
 
Hade samma funderingar ett tag.
Men fick sen klart för mig att det är helt normal och allt e som det ska.
Så de e bar å åk. :D
 
Finns det inte övertemperaturlampor? ISF är det ju dem man ska hålla koll på. Min ligger ofta över 100 vid stadskörning, köer in mot Stockholm en varm dag så är jag upp mot 110, men vid körning på landsväg ligger den oftast runt 78-85.
 
Ni hade så rätt så:) Nu vågade man testa gränserna och lät den stå på tomgång i steksolen. Vid 104 grader startade fläkten. Var så tyst att man inte kan uppfattat det innan!

Tack för hjälpen grabs :tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top