CBR1000rr-GSXR1000 eller ZX10R???

Mr.T CBR1000

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2010
Hoj
CBR1000RR -07 Såld, CBR1000RR -08 Såld, Nu CBR600RR -07
Hej

Har en CBR1000rr -07 nu som jag ska sälja för att jag vill uppgradera mig någon årsmodell.

Är väldigt nöjd med CBR:en men är samtidigt sugen på något nytt...
De som jag väljer mellan är CBR1000rr, GSXR 1000 eller ZX10R av årsmodell 08:a.

Skulle uppskatta om dem som vet eller har egna erfarenheter skulle kunna vägleda med för och nackdelar mellan dessa märken.

Har provat Hondan redan och är väldigt positiv till den då den har ett fint register och känns lättmanövrerad samt att den har sin elektroniska styrdämpare! Men hur fungerar dem efter garanti åtgärderna med kolvringar och kopplingar, är problemen borta då???

Tacksam för hjälp!

Är det ingen som sitter inne med info eller erferenheter...?:confused:

Vill inte verka dryg men du kanske får vänta mer än 3 timmar på svar dessutom jobbar nog dom flesta vid denna tiden =)

Har själv bara testan nya zx10r och den var jag inte jätte imonerad av sen kanske det berodde på att jag testade nya BMW s1000rr direkt efter och den imponerade sjukt mycket =)

Hade valt CBR:n av de du ställer upp, men det är väl en fråga om smak vad gäller utseende, sittställning osv. i vanlig ordning. Alla går av bara helvete, alla är moderna och har bra chassi, alla kommer att vara så bra att det är du som sätter gränserna, inte hojen.

CBR:n har, i mina ögon, lite bättre chassi, ruggigt bra motor och bromsar, och eftersom det är en Honda är den väl ganska skottsäker (om garantiåtgärderna är fixade). Honda tenderar emellertid sakna lite personlighet, så i ett bredare spektrum hade jag nog kollat på KTM RC8R och BMW S1000RR.

Är det ingen som sitter inne med info eller erferenheter...?:confused:

Jag är ju partisk, men den mest lovordade hojen är ju bladen och -08 :an är lite mer racing inspirerad än tidigare Hondor. Jag har ju BMW också, men tycker Bladen är roligast att köra, lättsvängd och följsam och bra tryck i.
Sen är ju Hondan lätt att skrämma upp ett antal hkr utan allt för stora pengar. Du lär inte ångra dig!

Alla e lika bra!

Hondan är väl den som har det jobbigaste problemet när man kör gata vilket är oljeförbrukningen, annars en kanon hoj.

Köp den du tycker e snyggast:tummenupp

Vill inte verka dryg men du kanske får vänta mer än 3 timmar på svar dessutom jobbar nog dom flesta vid denna tiden =)

Har själv bara testan nya zx10r och den var jag inte jätte imonerad av sen kanske det berodde på att jag testade nya BMW s1000rr direkt efter och den imponerade sjukt mycket =)

Ok, sorry för min otålighet!
Vad var det som du inte gillade med?

Hade valt CBR:n av de du ställer upp, men det är väl en fråga om smak vad gäller utseende, sittställning osv. i vanlig ordning. Alla går av bara helvete, alla är moderna och har bra chassi, alla kommer att vara så bra att det är du som sätter gränserna, inte hojen.

CBR:n har, i mina ögon, lite bättre chassi, ruggigt bra motor och bromsar, och eftersom det är en Honda är den väl ganska skottsäker (om garantiåtgärderna är fixade). Honda tenderar emellertid sakna lite personlighet, så i ett bredare spektrum hade jag nog kollat på KTM RC8R och BMW S1000RR.

Jag är ju partisk, men den mest lovordade hojen är ju bladen och -08 :an är lite mer racing inspirerad än tidigare Hondor. Jag har ju BMW också, men tycker Bladen är roligast att köra, lättsvängd och följsam och bra tryck i.
Sen är ju Hondan lätt att skrämma upp ett antal hkr utan allt för stora pengar. Du lär inte ångra dig!

Alla e lika bra!

Hondan är väl den som har det jobbigaste problemet när man kör gata vilket är oljeförbrukningen, annars en kanon hoj.

Köp den du tycker e snyggast:tummenupp

Ja eftersom man är Honda i hjärtat så ligger den nära tillhands men tycker att Gixxern ser rå ut.

Ska försöka få tillfälle att testa Gixxern men det jag har fått höra är att den har värdelös styrdämpare samt bromsar jämfört med Hondan och att den är aningen mer svåråkt på de roliga vägarna (småvägar) och på bana pga chassit och effektkurvan...?

Problemet med CBR:en är att det inte finns så många vettiga hojar till salu...
Tar dem fortfarande olja efter garanti åtgätder?

Kommer att åka bana med EMSE om ett par veckor och faller det mig i smaken så är planerna att spinna vidare på den vägen!:tummenupp

Ska försöka få tillfälle att testa Gixxern men det jag har fått höra är att den har värdelös styrdämpare samt bromsar jämfört med Hondan och att den är aningen mer svåråkt på de roliga vägarna (småvägar) och på bana pga chassit och effektkurvan...?

Styrdämparen går alltid att ersätta med t.ex. Öhlins, men jag har själv inte några jättesaker att klaga på. Fick lite fladder efter att framhjulet studsade i en kurva i ca. 200, men det var väldigt odramatiskt (så odramatiskt det kan vara iaf :näsblod). Chassit tycker jag är underbart, effektkurvan helt ok efter PC och mappning. Att jag blir frånåkt på småvägar har nog inget med att hojen att göra, snarare idioten bakom styret.. :rolleyes:

Styrdämparen går alltid att ersätta med t.ex. Öhlins, men jag har själv inte några jättesaker att klaga på. Fick lite fladder efter att framhjulet studsade i en kurva i ca. 200, men det var väldigt odramatiskt (så odramatiskt det kan vara iaf :näsblod). Chassit tycker jag är underbart, effektkurvan helt ok efter PC och mappning. Att jag blir frånåkt på småvägar har nog inget med att hojen att göra, snarare idioten bakom styret.. :rolleyes:

Ok, men Gixxern har någon sorts elektronik som styr styrdämparen eller är jag helt ute och reser?
Tänker då främst på om man ersätter den hur blir man då av med felkoder och dylikt?

Ok, men Gixxern har någon sorts elektronik som styr styrdämparen eller är jag helt ute och reser?
Tänker då främst på om man ersätter den hur blir man då av med felkoder och dylikt?

Är, om jag inte missminner mig, bara någon liten detalj som behöver korrigeras.. Finns info om det i K7/K8-tråden.

Ok, sorry för min otålighet!
Vad var det som du inte gillade med?

Ja eftersom man är Honda i hjärtat så ligger den nära tillhands men tycker att Gixxern ser rå ut.

Problemet med CBR:en är att det inte finns så många vettiga hojar till salu...
Tar dem fortfarande olja efter garanti åtgätder?

Kommer att åka bana med EMSE om ett par veckor och faller det mig i smaken så är planerna att spinna vidare på den vägen!:tummenupp

Gixxern är nog den som är bäst kvalitet på, styrdämpare e lätta att byta på gixxern till motsats till hondan. Hondans styrdämpare funkar på gata men vid banåkning bör man fundera på nått annat.
Oljeproblemet blir nog inte helt bra även efter garanti åtgärder, det är olika från hoj till hoj.

Precis som flera redan skrivit så kan du nog gå mycket på din egen känsla. Jag provade Hondan innan jag skaffade mig Ninjan och jag gillade inte sittställningen på den. Jag tycker att den blev väldigt framåtlutad!

Sedan ska man ju minnas att Ninjan vann SWA's supertest både 2008 och 2009 trots en i stort sett oförändrad maskin sista året. Klart snyggast (in my humble opinion) och går som ett skållat ollon!

Vad det gäller kvalitén på ZX10-R har jag inte hört något dåligt om den heller?!?

Helt efter vad som utseendemässigt och vad som känns bekvämast. Alla hojar går att få precis likvärdiga i körkänsla genom lite basic setup i fjädring och annat.

Man skall inte lyssna för mycket på vad tidningar osv skriver, "bromsarna är inte fullt bra" osv. Har svårt att se att man utnyttjar den kapacitet som en glad amatör som kör gata och piskar nån bankörning / år.

Tänk efter att recensionerna ofta är gjorda av mycket skickligare förare

Jag har aldrig vart så nöjd med en hoj som min GSXR 1000 K6. Den har nå helt sjukt register. Sen tilltalar inte K7 och uppåt mig pga katalysatorn som förstör hela utseendet när man plockar bort den.

Hade jag valt mellan de ovanstående hade det blivit en svart 1000RR.

Ska man se till kvalitetskänsla och "lättkördhet" så tycker jag att Hondan är överlägsen Kawan.. Har inga som helst vetenskapliga bevis för detta och äger ingen av dem själv. Men har provkört båda, Honda först och DIREKT efteråt en ZX10R.

Hondan kändes otroligt smidig och enkel. Otrolig kvalitetskänsla och respons i allting. Bromsar, gas, rubbet.. Att sen sätta sig på Kawan var som att sätta sig på ett kylskåp. Klumpig (i jämförelse) och allting kändes mer trögt och budget.

Kan ju såklart ha med min längd, vikt, körställning osv att göra.. men det är min åsikt iaf.

Åk till en handlare och testa båda vetja!

Kan ju såklart ha med min längd, vikt, körställning osv att göra..

Eller kanske den där lilla styrdämparen?!? :D

Som TS märker så är upplevelsen av en hoj extremt olika beroende på ingenting annat än dig själv. Personligen skulle jag inte byta min ZX10'a mot någon annan av de sporthojar jag testat JUST för att den är så otroligt smidig (vilket många tidningars testare också vittnat om)!

Tänk också på att rätt däckstryck kan göra en otrolig skillnad på hur en hoj upplevs! :fakta

Hyndan är väl ett säkert kort bortsett från 08:ans barnsjukdommar. Drar olja och lite för aggressiv slirkoppling har jag för mig.

Jag var sjukt nöjd med min K7 för utom att den såg ut som en näsapa i fronten. Pallar bra att gå omkull med också :)

Ninjan har jag inte provat men den ska gå som en as enligt utsago. Har hört några som hävdar att den inte står pall för för mycket trim men det behövs väl å andra sidan inte.

Hyndan är väl ett säkert kort bortsett från 08:ans barnsjukdommar. Drar olja och lite för aggressiv slirkoppling har jag för mig.

Jag var sjukt nöjd med min K7 för utom att den såg ut som en näsapa i fronten. Pallar bra att gå omkull med också :)

Ninjan har jag inte provat men den ska gå som en as enligt utsago. Har hört några som hävdar att den inte står pall för för mycket trim men det behövs väl å andra sidan inte.

näsapa eller höna(honda) bara o välja:D för ts

Blev en blade till...:tummenupp
Grymt nöjd än så länge med ett par hundra mil i ryggen och ett par bandagar!

Tack för att ni dela med er av era erfarenheter och åsikter!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT