Cbr1000rr batteriet laddar ur under färd!

D-PaX

COMEDIANS MC Stockholm
Gick med
14 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 Supermoto
Hoj: Honda Cbr100rr Fireblade 2004

Problem: Var ute och körde hojen för ett par veckor sen och när jag stannade till och stängde av den, sen ville den inte starta med el-starten så fick knuffa igång den och då gick den (ett tag).
Sen stängde den av sig när varvtalet blev för lågt typ när jag växlade ner eller skulle stanna så va tvungen att varva hojen hela tiden (svar ja folk tyckte jag var en idiot).

Åtgärd: Jag köpte ett nytt batteri från biltema men de tog inte laddning så bytte till ett nytt biltema batteri och laddade upp de och installerade det och då startade hojen utan problem. Nice tänkte jag och tog mig en sväng men sen hände samma sak igen. den vägrade starta och efter knuffande så var jag tvungen att hålla varvtalet uppe tills jag kom hem...

Dåligt batteri eller generator/motsvarande?

Var ska jag mäta för att se vad som kan vara problemet?

Tacksam för hjälp då hojen ska säljas nu i veckan och jag vill ha den fixad tills dess.

//
 
hade samma problem på en 07a.
mät batteriet när motorn är igång så ser du om det borde ladda eller inte.
om det inte laddar kolla generatorn och reläet.
 
Jag har en kompis som fick samma problem på hans VFR, det visade sig vara en kortsluten generator, lyckligen var han i London när det hände med hojen så det fanns ju såklart en begagnad stator att köpa samma dag för 300 kr.

Men för att inte gå allt för mycket off topic så ville jag bara säga att jag hade kvar denna länken, som förklarar mycket väl hur du kan mäta för att hitta olika problem relaterade till just laddningsproblem:
http://www.w8ji.com/battery_and_charging_system.htm

Om den inte laddar alls så kan du koppla bort generatorns 3 sladdar från regulatorn, och mäta resistansen mellan de olika lindningarna (brukar ligga mellan 0.2-1.0 ohm oavsätt vilka 2 av de 3 som du mäter mellan).
Du kan också mäta AC spänningen mellan alla de 3 sladdarna som kommer från generatorn, var lite försiktig för spänningen ligger ofta runt 100 V peak obelastat om du ger lite gas.
 
Last edited:
Kan lägga till eV1Te's tips, mät motståndet mellan de tre generatorsladdarna (bortkopplade från regulatorn) och motorn. Det ska vara mycket högt motstånd. Annars har statorn brunnit med kortis som följd.
För att vara säker på att du mäter rätt, börja med att mäta motståndet mellan två skuvar på motorn. Det ska vara mycket lågt.
Annars har du isolerande oxider på skruvarna. När du har hittat skruvar med lågt motstånd emellan.
Mät emellan en av skruvarna på motorn och de tre generatorsladdarna. En sladd i taget. Ska vara mycket högt motstånd, mer än 100 kOhm.

För min del med samma symptom var det spänningsregulatorn. (Men visst kan det vara bränd stator !)
 
Last edited:
Garanterat Laddningsregulatorn. Standard honda problem.
 
Last edited:
Tack för alla grymma svar och tips! Om det nu visar sig att det är rätt spänning på kablarna från generatorn hur kollar jag då laddningsregulatorns skick? Imorgon har jag tid över för att riva med hojen (hoppas på regn-upphör).

Återkommer Im kväll med resultaten.
 
Ngn som vet var startmotorn och laddningsregulatorn sitter? Vilken sida, måste jag ta bort alla kåpor?
 
Laddningsregulatorn ligger på 511, 524 & 534

Borde inte vara den som är paj. Försöker mäta generatorn men är rätt nybörjare på el så vet inte vad jag ska ställa mätaren på ens... men pillar vidare.

- - - Updated - - -

Laddningsregulatorn ligger på 511, 524 & 534

Borde inte vara den som är paj. Försöker mäta generatorn men är rätt nybörjare på el så vet inte vad jag ska ställa mätaren på ens... men pillar vidare.
 
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Back
Top