cbr1000rr-08 växellåds problem

MGT

Game over MC
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
2st Cbr1000rr-08
Hej,

Jag har en honda cbr1000rr 08 som låter lite illa på 3ans växel. Jag misstänker att det är nå drev som blivit skadat. Det är inga problem att växla och det är endast 3an som låter illa. Jag har en komplett låda ligger.
Hur mycket jobb är det att byta? motorn måste ur misstänker jag, eller går det att komma åt underifrån utan att ta ur motorn?
Finns de nå manual som man kan ladda ner?

Tack på förhand!

Har påbörjat nedladdningen! Tack så mycket.

Då återstår frågan om man kan göra jobbet underifrån utan att lyfta ur motorn? misstänker att manualen säger att motorn måste ur..

Har påbörjat nedladdningen! Tack så mycket.

Då återstår frågan om man kan göra jobbet underifrån utan att lyfta ur motorn? misstänker att manualen säger att motorn måste ur..

I manualen är motorn ur, även om den inte vore det så hade jag plockat ut den. Mycket behagligare att göra sånt med motorn lös istället för att trängas och ha saker ivägen. Att plocka ut motorn på en hoj är ju inte hela världen och tar inte lång tid, man brukar tjäna på det i längden istället för att bygga egna verktyg och skit för att komma åt..

Ja nu när jag tittat i manualen så verkar det onekligen enklast att ta ut motorn och vända den upp och ner.

Bytte låda på min gsxr, fick göra de 3 ggr pga fick dåliga delar från ebay.
På min 750-00 var de iaf ur me motorn( ha en kompis eller dylikt till hjälp)
Av me kopplingskåpa, tråg, oljesil, vattempump o sen isär me blockhalvan o där sitter självaste växellådan! Antar att de är typ, ungefär samma på din hojj!
Sen ett gott råd om du någon gång tyckt att tex 2an kan vara liite svårare än de andra o få i vid fullvarv.
Skicka upp drevstockarna till motospeed o få 2an undercuttad! Kostade 700kr o va de bästa ja gjort på den hojjen!

Ingen garanti kvar? Brukar vara 5 år om den är såld i Sverige? :)

Jag har nu bytt lådan :) Har varit ut två längre turer och lådan är som ny. En kopplingslamell som va av också så den blev bytt den med.
Det är 1månad kvar innans det har gått 5år, men senaste servicen gjorde jag själv så garantin gäller ej längre. Jag har ändå utnyttjat garantin rätt bra, bytt koppling,kolvringar och vevaxel...
Nu är det bara ut och bomba igen :)

...glömde berätta vad felet va, det hade gått en tand ur 3ans drev, tanden låg vid generatorn och som tur va inte skadat något annat, oljesilen hade lite spån i sig så den blev också bytt :)

Nyheter
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”