CBR1000rr -05 Vs -06

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Hallå där !!

är i köp tankar på en CBR1000rr

jag undrar om det finns någon här inne som vet om det e någon skillnad på en -05 och en -06 mer än på pappret?
Det gjordes en hel del uppdateringar just -06 ju!

- känner man någon skillnad på chassit (då -06 är lite kortare)
- är bromsarna bättre ( då dessa är 10 mm större på -06:an)
Är det mer knuff i motorn
so on, so on

eller e det skit samma så länge man inte är ett riktigt RR ess ?

ställer denna frågan pga att det är väldigt tunt med -06:or på marknaden just nu.

och nä jag är inte intresserad av svar som rör varken R1:or, Gsxr eller kermit gröna hojar som har namn efter någon japansk lönmördare.

och snälla svara gärna om ni verkligen vet, på pappret kan jag oxo läsa mig till att den är har fått en massa uppdateringar.

Tack på förhand

Allt är en prisfråga och allt är till salu till rätt pris.
Vilket är rätt pris för dig om vi pratar om min -06a som
rullat 1050 mil (1200 mila service redan gjord).

Jag vet inte så noga. Men det är ju endel som kör i superbike som har originalbromsar. Så det ska väl räcka. Sen om dom är bättre eller sämre i skiftet -05/-06 på hondan har jag ingen aning om.

köpte du den på MC huset elgarto?

Jepp, och jag har inte kört mer än just raka vägen hem därifrån.
Den är egentligen inte till salu, jag hade tänkt köra den här säsongen med den och sedan byta till en bättre beg 08a i vinter (var o tittade på 08orna idag, det står 3 st på MC-Huset). Då vet du vad jag gav för den, till det priset är den inte till salu.

Tja,

är inget super RR ace men har kört hojj från & till i en massa år. Hade en 929-01 nu sist. Har nu en 1000RR -05, körde en sväng på en timme förra veckan och av det jag hann uppleva så är det en GALEN skillnad på 929:an och nu denna. Känns bara som om du får en -05:a för ett bra pris så köp den!

Kommer nog att köra denna och nästa säsong på denna för att sedan handla en -08:)

Oavsett hur du nu beslutar dig så känns det helt rätt då du funderar på en Honda!

Mvh

//

J.

Tja,

är inget super RR ace men har kört hojj från & till i en massa år. Hade en 929-01 nu sist. Har nu en 1000RR -05, körde en sväng på en timme förra veckan och av det jag hann uppleva så är det en GALEN skillnad på 929:an och nu denna. Känns bara som om du får en -05:a för ett bra pris så köp den!

Kommer nog att köra denna och nästa säsong på denna för att sedan handla en -08:)

Oavsett hur du nu beslutar dig så känns det helt rätt då du funderar på en Honda!
J.

jo en Honda blir det iallafall

Visst finns det 06or.

http://www.blocket.se/vi/15285535.htm?ca=23_11_s
http://www.blocket.se/vi/12371616.htm?ca=23_11_s

Sen finns det ju ett helt gäng 07or för runt 110k.

Bäst är nog Nordbecks 08a för 122k :)

mm fast jag e inte så svag för Silver färgade hojar..

och -07:orna blir lite fördyra
nä snyggast är nog just den röd svarta, ( skulle kunna tänka mig en tricollor oxo men som sagt de är lite dyra ,)

men vi får se för varje månad som går kommer det in lite mer flis så vem vet :)

Men för att återgå till tråden ,, så är ju frågan om det är en märkbar skillnad mellan -05 och -06 ?

Last edited:
Skillnad

Har haft både 05 och 07 och det är som du säkert redan vet samma som 04 och 06 bara andra färger.
Det som jag märkte mest i skillnad var att 07:an var mycket mer snabb styrd in i kurvor och även när man kastar den från sida till sida.Det lilla man ändrade på gaffel vinkeln känns som natt och dag.

Mellan registret och accelerationen är bättre även om 04-05 har större bakdrev(42 kugg)än 07:an(40)Bromsarna är lite bättre på 07:an,bättre känsla och blir inte lika svampiga som på 05:an.

Insprutningen är bättre på 07:an,den är inte lika ryckig vid av och påslag.

Det här är vad jag tycker och jag vet att frågar du nån annan så får du säkert några andra svar.

Last edited:
Har haft både 05 och 07 och det är som du säkert redan vet samma som 04 och 06 bara andra färger.
Det som jag märkte mest i skillnad var att 07:an var mycket mer snabb styrd in i kurvor och även när man kastar den från sida till sida.Det lilla man ändrade på gaffel vinkeln känns som natt och dag.

Mellan registret och accelerationen är bättre även om 04-05 har större bakdrev(42 kugg)än 07:an(40)Bromsarna är lite bättre på 07:an,bättre känsla och blir inte lika svampiga som på 05:an.

Insprutningen är bättre på 07:an,den är inte lika ryckig vid av och påslag.

Det här är vad jag tycker och jag vet att frågar du nån annan så får du säkert några andra svar.

Hmm ... jag hittar inte dokumentationen på de uppgraderingar som gjordes 2006. Men 04-05 är samma hoj och 06-07 är samma. Men visst var det så att drevningen ändrades TILL 42 kugg på 06-07 för att få lite rappare acceleration. Insprutningen blev lite jämnare. Som sagt, hittar inte just nu men det var nog ett par saker till.

skillnad

Åren går och även minnet.
Tänkte rätt men skrev fel.
Drevningen ändrades TILL 42 helt rätt:tummenupp och ingenting annat.

Sen så ändrades hjulbasen lite också och svingen likaså.Lättare fälgar och avgassystem+lite motor justeringar som gjorde att botten och mellan registret blev bättre och det gick även att varva lite mer.

det är skillnad på 05 och 06!!! 04 - 05 är tyngre än 06.
cbr1000rr -06 var den lättaste tusingen bland japsen det gäller 07an också.

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!