CBR1000F - 88 Bluddrar vid gaspådrag

Töreboda

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2012
Ort
Töreboda
Hoj
Honda CBR 1000 F 1988
Motorn bluddrar, låter som en cylinder inte tänder, märks mest när du börjar närma 3000 rpm. Haft ute tändstiften och justerat elektrodavståndet från 0,4-0,5 till 0,8 men ingen skillnad. HJÄLP!!! Vad kan det vara???
Har beställt nya stift, får dom på tisdag.
Vad säger besiktningen om cykeln inte går riktigt?
 
Är du säker att det är en cylinder som inte går? Känt på rören från cylindrarna om en är kall? Besiktningen bryr sig inte hur hojen går.
 
Du menar grenrören?? Nej, det har jag inte.
Gjorde en liten test med att lossa en tändkabel i taget men märkte ingen direkt skillnad.
Kan det vara nått med förgasarna, att den får fel mängd bränsle?? Stiften var ju rätt sotiga när jag tog ur dom.:va
 
Hade liknande problem med min Suzuki förra våren när jag precis köpt den. Förra ägaren hade inte tömt flottörerna innan vinteruppehållet så munstyckena var totalt igensatta. Trodde den var strypt. Den gick inte över 5000 varv utan bluddrade bara. Besiktigade den så, de brydde sig inte då bromsar och lager osv. var ok.

En ordentlig förgasartvätt och synkning senare gick den som ett skållat :yoparty:banana
Nya stift och nytt batteri gjorde väl sitt till också, men problemet låg i förgasarna.
Edit: Glöm inte att rengöra/byta filtret i tanken/kranen samt bränslesil om du har någon.
 
Last edited:
Förgasarna ska vara rengjorda enligt den jag köpte av men man vet ju inte om det stämmer. Hojen har varit avställd ett par år och finns det gammal soppa kvar så kanske det påverkar?? Får se hur det verkar när jag fått bytt stiften nästa vecka.

Tack för tipsen!!!
Måste som ny här säga att detta är ett förbaskat bra forum!!!
 
Last edited:
Klart man måste dela med sig av sina erfarenheter:D
Som sagt, när du fått bra flöde så kan det vara idé att koppla på ett extra filter mellan tanken och gasarna. Annars blir det igensatt dirrekCt... har gjort den tabben själv ett par ggr. När du ändå håller på med munstycken borde du ställa flottörhöjden. Gör mer än man kan tro!:)
 
Nya tändstift monterade, men den går skit ändå. Var ute en sväng idag och efter nerväxling och gaspådrag så dog den nästan, fick hjälpa den med att choka för att den skulle ha lite kraft kvar. Tog ur stiften och dom var lite vita så det måste ju vara för mager blandning/ för lite soppa??
Ska åka till Biltema i morgon och köpa nytt bränslefilter och se om det hjälper, det är väl inga fel med Biltemas filter, eller???
Har ni andra tips på vad det kan vara?? Börjar få panik, snart säsong ju!!!!!
 
Kanske dum fråga, men kan det inte vara soppapumpen som också spökar i det här fallet? Hade liknande symtom på min gamla fireblade som stannade och bluddrade när den kände för det och det tog mellan en kvart - 14 dagar innan den varvade, den gick skit helt enkelt... Bytte soppapump och sen gick den som sig bör :)
 
Har du någon modifiering, t.ex öppet avgassystem, öppet luftfilter, dynojet?
 
Om cykeln gick bra sist den kördes innan avställningen skulle jag råda dig att gå igenom bränsle tillförseln,(tank, bränslekran, Slangar, förgasare (rengöring och ställ dessa i standardlägen), ev sprickor i gummin)
Kolla att den ger fin gnista på alla stiften.
Passa även på att kolla att säkringar, kontakter ser fina ut och inte är ärgade.
Ett fullladdat batteri har du kanske redan, då borde den gå fint första halvtimmen även om det vore problem med laddningen. Efter att du åtgärdat ovanstående.

Lycka till
 
Platipus: Det finns inga dumma frågor det finns bara dumma svar!!!:tummenupp
Jag köpte cykeln i vintras och den har inte varit i trafik de senaste åren.
Förgasarna ska enl. han jag köpte den av vara rengjorda innan köpet och oljan är bytt.
Har iofs inte kollat batteriet men den snurrar igång så fint när man startar den ,
Damv: Om det är sprickor i gummit så är kanske risken att man står här med en liten 125 snart!! :hihi
Batteri OK
Laddning OK
Haft loss bränslefiltret och skölj igen med bensin o T-röd MC-kompaniet hade inget filter hemma, var visst inte vanligt med den grova anslutning so detta har :va
Haft loss kontakter och säkringar och kollat ärgningar och duttat på kontaktspray.
Startat upp och går fortfarande skit, tyckte kanske den gick lite bättre precis när den startade, kan det vara soppapumpen???
 
Last edited:
Nu går den som en klocka.
Nytt bränslefilter och förgasarna rengjorda så nu blir det på med kåporna igen, nytt framdäck och sedan besiktning.
:banana:banana:banana
 
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Back
Top