Hej,
Jag har fått ett par problem med min ögonsten som jag skulle behöva få lite hjälp/råd med. Hojen är en cbr900-92:a.
Det första problemet är jag börjat höra ett tickande ljud vid kallstart. När den är varm hörs ingenting. Ventilerna är ställda för 200mil sedan på verkstad så det borde inte vara dom som tickar iaf. Sen när man kör iväg känns det som om hojen taktar/pulsar fram de första metrarna. Har provat att rulla fram med kopplingen indragen ett par meter o då försvinner det.
Det andra är att jag har fått lämna in hojen för att synka förgasarna en gång varje säsong för att få den att gå bra. Har börjat tröttna rätt rejält på detta nu
Har alltid gjort detta i bänk uppe på yamaha center. Sist gjordes det i slutet på förra säsongen. Har nog inte kört mer än 100mil sedan dess. Problemet denna gången är att om man ligger i lite raskare motorvägsfart och ska köra om så tar det emot/finns ingen kraft. Känns som att den får gå "hårt". Eller hur man nu ska förklara det. Vid gaspådrag går den bra. Funderar lite på om den får för lite bränsle då jag har svårt att få den att dra över 0,6. Kanske inte världens bästa mätvärde men ändå. Den stora frågan är dock: vad kan det vara i förgaseriet som gör att man måste ställa in med så korta intervaller?? Visst, där sitter ett dyno-jet kit i den sedan köpet (2400mil) och hojen har gått ca 5000 nu. Är det så enkelt att det är dags att byta nålar?
Hoppas att ni inte har somnat efter min lilla novell!
Tack på förhand!
Patrik
Jag har fått ett par problem med min ögonsten som jag skulle behöva få lite hjälp/råd med. Hojen är en cbr900-92:a.
Det första problemet är jag börjat höra ett tickande ljud vid kallstart. När den är varm hörs ingenting. Ventilerna är ställda för 200mil sedan på verkstad så det borde inte vara dom som tickar iaf. Sen när man kör iväg känns det som om hojen taktar/pulsar fram de första metrarna. Har provat att rulla fram med kopplingen indragen ett par meter o då försvinner det.
Det andra är att jag har fått lämna in hojen för att synka förgasarna en gång varje säsong för att få den att gå bra. Har börjat tröttna rätt rejält på detta nu
Har alltid gjort detta i bänk uppe på yamaha center. Sist gjordes det i slutet på förra säsongen. Har nog inte kört mer än 100mil sedan dess. Problemet denna gången är att om man ligger i lite raskare motorvägsfart och ska köra om så tar det emot/finns ingen kraft. Känns som att den får gå "hårt". Eller hur man nu ska förklara det. Vid gaspådrag går den bra. Funderar lite på om den får för lite bränsle då jag har svårt att få den att dra över 0,6. Kanske inte världens bästa mätvärde men ändå. Den stora frågan är dock: vad kan det vara i förgaseriet som gör att man måste ställa in med så korta intervaller?? Visst, där sitter ett dyno-jet kit i den sedan köpet (2400mil) och hojen har gått ca 5000 nu. Är det så enkelt att det är dags att byta nålar?Hoppas att ni inte har somnat efter min lilla novell!
Tack på förhand!
Patrik