CBR, ostrypt?

105 på 5ans växel vid 10000rpm? konstig cbr du har måste jag säga, vid 10000rpm har jag iaf 120 på min.

Och den som skrev att en cbr inte kan nå upp till 130-140 har fel, Den kan nå upp i de men med orginaldrevningen orkar den sällan. Nu har jag provat att kugga ner den från 15 till 14 framdrev och nu orkar den bra upp till 130 men till 140 får man slicka tanken. Jag har mätt med gps och 140 på mätarn motsvarar 134 riktiga.

Men nu körs det sällan för hojen är till salu och det ska investeras större leksaker:)

Trådskaparen säger att hojen har lägre toppfart på 6an jämfört med 5an, om jag fattat det hela rätt. I så fall blir även mitt råd att dreva ner. Toppfarten kommer förmodligen inte att sjunka utan tvärt om, den kommer att öka pga att motorn orkar varva ur även på högsta växeln.
 
Trådskaparen säger att hojen har lägre toppfart på 6an jämfört med 5an, om jag fattat det hela rätt. I så fall blir även mitt råd att dreva ner. Toppfarten kommer förmodligen inte att sjunka utan tvärt om, den kommer att öka pga att motorn orkar varva ur även på högsta växeln.

Precis, Även fast jag kuggade ner så blev den snabbare pg av att den orkade varva ut:)
 
Byter du inte CDI boxen behöver du inte köpa ngt trim alls

Aldrig 41hk. no way in hell.
Här har du bevis och fakta: http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=93735&highlight=CBR+150cc+kamaxel

http://sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1696977&postcount=115

Så, ca 14 hk får man ut med helsystem, 150cc, annan kam, portad topp och större ventiler.

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Byter du inte CDI boxen behöver du inte köpa ngt trim alls

sen måste du sätta dit de starkare ventilfjädrar
så att ventilerna inte flyter när motorn varvar lite mer :tummenupp


det finns 2 "unlimited CDI"
kolla in på bilderna

http://www.aseanmoto.com/images/CDI-adj-L.jpg
justerbar ( det är den vi har på våra RACE maskiner)
men du behöver ha en hel del kunskap för att jobba med den.

Den andra är en OSTRYPT CDI
http://www.aseanmoto.com/images/CDI-125L-1.jpg

Vi köper våra delar från
http://www.aseanmoto.com/main.html

SNÄLLA FATTA :va ATT HONDA har gjort en STRYPT CDI BOX som stryper maskinen ....
Det hjälper inte om du sätter dit en 150cc cyl.....o värsta blåset...


så vare sig det är en NSR 125 eller en CBR 125....!!!!
måste du byta CDI boxen / NSR har 2boxar.

NSR125 an plocka bort strypningar i insug
och ett trimavgas och den får bara 1-3hp mer
men byt ( i NSR fallat ) bägge boxarna
och du har 30-35hp ++ på en 125 cc

Våra CBR 125
( som vi körde på har i Englad bänkar 41hp ifs med de större cyl...)

A_C_E :yoparty
 
Last edited:
Låter mycket:confused:
...eller?

Det viktigaste med HONDA är att du byter CDI boxen
som tar bort varvtals stopp och för-tändnings-begränsning

lägg sen på nya fjädrar som gör att ventilera hinner stänga...

SEN KAN DU BÖRJA KÖPA TRIM delar
varsig det är nytt blås eller KN filter
ny kam eller tom större cyl

japp på våra
RACE hojar vi hade i England bänkade vi CBRerna till 41hp...
vi hade 3 st 2002or ifs med de större cyl...

A_C_E
 
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Byter du inte CDI boxen behöver du inte köpa ngt trim alls

sen måste du sätta dit de starkare ventilfjädrar
så att ventilerna inte flyter när motorn varvar lite mer :tummenupp


det finns 2 "unlimited CDI"
kolla in på bilderna

http://www.aseanmoto.com/images/CDI-adj-L.jpg
justerbar ( det är den vi har på våra RACE maskiner)
men du behöver ha en hel del kunskap för att jobba med den.

Den andra är en OSTRYPT CDI
http://www.aseanmoto.com/images/CDI-125L-1.jpg

Vi köper våra delar från
http://www.aseanmoto.com/main.html

SNÄLLA FATTA :va ATT HONDA har gjort en STRYPT CDI BOX som stryper maskinen ....
Det hjälper inte om du sätter dit en 150cc cyl.....o värsta blåset...


så vare sig det är en NSR 125 eller en CBR 125....!!!!
måste du byta CDI boxen / NSR har 2boxar.

NSR125 an plocka bort strypningar i insug
och ett trimavgas och den får bara 1-3hp mer
men byt ( i NSR fallat ) bägge boxarna
och du har 30-35hp ++ på en 125 cc

Våra CBR 125
( som vi körde på har i Englad bänkar 41hp ifs med de större cyl...)

A_C_E :yoparty


hur fan ska man då göra om man har insprutning för då passar inget de CDI
Boxarna :huvet
 
Det viktigaste med HONDA är att du byter CDI boxen
som tar bort varvtals stopp och för-tändnings-begränsning

lägg sen på nya fjädrar som gör att ventilera hinner stänga...

SEN KAN DU BÖRJA KÖPA TRIM delar
varsig det är nytt blås eller KN filter
ny kam eller tom större cyl

japp på våra
RACE hojar vi hade i England bänkade vi CBRerna till 41hp...
vi hade 3 st 2002or ifs med de större cyl...

A_C_E

CBR 125 fanns inte år 2002....
 
Det viktigaste med HONDA är att du byter CDI boxen
som tar bort varvtals stopp och för-tändnings-begränsning

lägg sen på nya fjädrar som gör att ventilera hinner stänga...

SEN KAN DU BÖRJA KÖPA TRIM delar
varsig det är nytt blås eller KN filter
ny kam eller tom större cyl

japp på våra
RACE hojar vi hade i England bänkade vi CBRerna till 41hp...
vi hade 3 st 2002or ifs med de större cyl...

A_C_E



hej vet du vart jag kan få tag på en o strypt box för sidan du rekomenderar har inga priser eller online shop?

och en fråga vad hade ni gjort exakt på era cbr:er?
 
hej vet du vart jag kan få tag på en o strypt box för sidan du rekomenderar har inga priser eller online shop?

och en fråga vad hade ni gjort exakt på era cbr:er?

Finns inte mycket att göra på en CBR. Då det är 4-takt och det är inte lönt att byta rör eller någonting. Bättre att köra original de första åren. Visst kan det kännas trögt efter ett tag... Men det är bättre att åka 4-takt i min åsikt då det blir lite(ganska stor skillnad) på förbrukningen och så kan du ju skippa pizzan så kan du spara ihop dig till en jätte fin och bra hoj senare i ditt liv.
 
Är de verkligen strypta? jag emnar de har väl inte ens 15 hästar vad jag förstår, varför strypa mer, är det nåt avgaskrav eller liknande?

Får man ut 41 hästar ur den motorn så har man nog vässat jävligt mycket, att det ens går är otroligt, är den turbomatad?

Byta avgassystem kammar, portning och sådant gör givetvis lite, men alltså det är nog inte upphetsande många kusar på en sån här encylindrig liten 4taktare.

Men nog tycker jag at de kunde ta ur just 15 hästar som lagen säger i stället för at bygag dem så slöa att risken att bli frånåkt av 30 år gamla luftkylda 125or är överhängande.

Nu är ju allt relativt iofs, jag mins ju att jag tyckte min gamla XL 125a dög i början och den hade väl typ mellan 13-14hk tror jag det var, men då var jag van med mopeder och den tidens moppar som vedbodtrimades så att säga gick ju inte så bra, idag finns det ju rent hysteriska kit till mopeder med även om det är väldigt dyrt.

Men jag kan tänka mig att i princip behöva hålla rullen i botten jämt och bara kunna åka på asfalt, urk.
 
Finns inte mycket att göra på en CBR. Då det är 4-takt och det är inte lönt att byta rör eller någonting. Bättre att köra original de första åren. Visst kan det kännas trögt efter ett tag... Men det är bättre att åka 4-takt i min åsikt då det blir lite(ganska stor skillnad) på förbrukningen och så kan du ju skippa pizzan så kan du spara ihop dig till en jätte fin och bra hoj senare i ditt liv.

cylinder-kit, kostar inte massa och ger nog mest, dock är det ingen 125cc längre :)
 
Nä en 4taktare har ju ingen portning i själva cylindern så man tycker ju inte att en cylinder med kolv borde vara så dyr, dock krävs det ju att man upgraderar mer på motorn med då, bara mer kubik ger ju inte särskilt mycket på topp iaf med samam ventiler och portnig, förgasare osv, för tyvärr är ju 4takt osv. det är en hel del grejor på en sån plog.

Jag mins på de gamla XL så var det samma cylinderslag på den som hette XL185 på andra marknader så den passade rakt på 125an.

CBR 125 kanske också har liknade utlänska släktingar, men som sagt nåt vråldrag blev det inte i de gamla XL hojarna trots sånt kit ändå, de var fortfarande segare än de vattenkylda 2taktare som fanns.
 
Last edited:
Nä en 4taktare har ju ingen portning i själva cylindern så man tycker ju inte att en cylinder med kolv borde vara så dyr, dock krävs det ju att man upgraderar mer på motorn med då, bara mer kubik ger ju inte särskilt mycket på topp iaf med samam ventiler och portnig, förgasare osv, för tyvärr är ju 4takt osv. det är en hel del grejor på en sån plog.

Jag mins på de gamla XL så var det samma cylinderslag på den som hette XL185 på andra marknader så den passade rakt på 125an.

CBR 125 kanske också har liknade utlänska släktingar, men som sagt nåt vråldrag blev det inte i de gamla XL hojarna trots sånt kit ändå, de var fortfarande segare än de vattenkylda 2taktare som fanns.

Jo de finns en japans kollega, 150cc och 250cc. Men de cylinder-kittet jag kolla på var 175-180cc och då ingick topp.
sen om de behövs mer uppgraderingar, i och med cylinder ökningen, så säger jag nog att köpa till ett ställbart cdi och ett mer "utrensat" rör. De flesta har insprut så de är en lättnad.

Cbr n är fulleffekt

1. detta är en gammal tråd som redan fått de svaret några gånger-
2. taskig cdi så det blir en strypning i sig
 
Last edited:
Hoppas ingen tror på A_C_E

PMade med honom ett tag, han kom inte med något som helst bevis på att han hade 41hp utan det var bara så.

Kul är också att han hade tre 2002or. CBRen påstås ha kommit ut på marknaden 2004 först. :va

"Du jag är en 50+ gubbe som kört sporthoj i över 35 år
jag håller inte på med att skrävla.
om jag med lätthet kan kräma ur 36hp,
31 hp på bakhjulet på en 15 år gamal nsr....
låter då 41 hp bromsade på CBR med större cyl mycket???"

När jag sedan fortsatte tveka på honom fick jag ett längre PM som slutade med:
"eller är du så jäkla duktig kan du kanske hoppa på
vår CSS kurs direkt.. [länk till någon körning]"
Sedan påpekade han att jag hittade honom bland "Instruktörerna" (med stort i)

Sist så jämförde han CBR125an med information hämtat från nätet om en hoj med 4ventilstopp och mer cc...
 
Hoppas ingen tror på A_C_E

PMade med honom ett tag, han kom inte med något som helst bevis på att han hade 41hp utan det var bara så.

Kul är också att han hade tre 2002or. CBRen påstås ha kommit ut på marknaden 2004 först. :va

"Du jag är en 50+ gubbe som kört sporthoj i över 35 år
jag håller inte på med att skrävla.
om jag med lätthet kan kräma ur 36hp,
31 hp på bakhjulet på en 15 år gamal nsr....
låter då 41 hp bromsade på CBR med större cyl mycket???"

När jag sedan fortsatte tveka på honom fick jag ett längre PM som slutade med:
"eller är du så jäkla duktig kan du kanske hoppa på
vår CSS kurs direkt.. [länk till någon körning]"
Sedan påpekade han att jag hittade honom bland "Instruktörerna" (med stort i)

Sist så jämförde han CBR125an med information hämtat från nätet om en hoj med 4ventilstopp och mer cc...

HAHA :rofl Han kan ju först lära sig skilja på 2t och 4t kanske :roll:

Att en 250 4t cross har runt 30 hk säger nog allt om saken...
 
Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Back
Top