CBR, FZR, GSXF eller ZZR

Av nämnda modeller så vore en cbr från 91 och senare bäst... men du får knappast en sån i bra skick för 20'. ZZR är ok (fast inte alls lika rejsig, mer trögstryd och bakfjädring som inte brukar vara någon höjdare efter lite tid och mil) men då bör man väl ha Emodellen (från halva 93 och framåt), borde vara lättare att få för lägre pris men 20' för en E låter lite väl billigt.

FZR kanske blir den bästa kompromissen, mer som en cbr än zzr men betydligt billigare än cbr (men åtmistone tidiga versioner hade väl slöare motor än cbr och zzr). Personligen hade jag nog laggt på dom extra tusenlapparna som krävs på en cbr 91-92 ... (fast då börjar man ju som andra konstaterat närma sig zx-6or, cbr600's nya modell 95- etc)

/P

pjohan skrev:
Av nämnda modeller så vore en cbr från 91 och senare bäst... men du får knappast en sån i bra skick för 20'. ZZR är ok (fast inte alls lika rejsig, mer trögstryd och bakfjädring som inte brukar vara någon höjdare efter lite tid och mil) men då bör man väl ha Emodellen (från halva 93 och framåt), borde vara lättare att få för lägre pris men 20' för en E låter lite väl billigt.

FZR kanske blir den bästa kompromissen, mer som en cbr än zzr men betydligt billigare än cbr (men åtmistone tidiga versioner hade väl slöare motor än cbr och zzr). Personligen hade jag nog laggt på dom extra tusenlapparna som krävs på en cbr 91-92 ... (fast då börjar man ju som andra konstaterat närma sig zx-6or, cbr600's nya modell 95- etc)

/P

Pröjsade 24 för min i kanonfint skick. "Är den ny?" frågar många :-)

Jag kan ju verkligen tala gott om FZR. Har en -91 själv. Har inte haft ett enda problem med den sen jag köpte den. Den surnar ibland bara, annars kanon.
Jag gav strax över 20 000:- för den.

Man sitter bra, kåpan ser rätt modern ut, bara bakdelen som är lite tråkig.
Den går alldeles lagom för en första hoj. Dessutom låter den gott med originalsystem på också.

medic skrev:
Hej igen.

Nu är det dags att köpa sin första moppe.

Har kollat på dessa modeller årgång 92-95 ungefär. Glömde säga att det är 600cc jag letar efter.

Vill helst ha en CBR som har sagts vara den mest pålitliga men priset talar för de andra.
Kan ni lista lite positiva och negativa saker om dessa motorcyklar och vad man ska tänka på när man väljer.
Som sagt, det är mitt första köp, jag kommer inte flyga i 200 non stop. Vill ha en pålitlig maskin som man kan toura med lite, utnyttja dagligen och som inte kostar skjortan att uttnyttja.

Tack än en gång på förhand kära hojåkare :)

CBR tveklöst. En hoj som fixar allt (utom enduro så kanske... :rolleyes: ) utan att göra bort sig. De är andra är också bra men CBRn att bättre, mer av allt + att det är en Honda vilket brukar borga för bra kvalitet och stabilt andrahandsvärde. Tror tom försäkringskostnaderna är rätt vettiga (för att vara en sport 600... :rolleyes: ) På andra plats sätter jag FZR. ZZR är inge kul när det svänger och GSXFn är vettig men inte särskilt upphetsande...som en passat underfär.

Last edited:
Reco skrev:
Jag kan ju verkligen tala gott om FZR. Har en -91 själv. Har inte haft ett enda problem med den sen jag köpte den. Den surnar ibland bara, annars kanon.
Jag gav strax över 20 000:- för den.

Man sitter bra, kåpan ser rätt modern ut, bara bakdelen som är lite tråkig.
Den går alldeles lagom för en första hoj. Dessutom låter den gott med originalsystem på också.

Jag saknar den hojen! Så underbar.. har föresten ett filmklipp med den när jag kör med en simonsdämp (den som brände blinkersen :) Föresten, vadå surna? Du måste hålla lite gas när du ska starta den och ingen choke. När maskin startat så ställer du tomgången med choken. ;)

FZR'en ligger i försäkringsklass 6, alltså inte som CBR'en i klass 7.
FZR'en har en benägenhet att börja dra olja när milen börjar rulla iväg, fast det antar jag att alla fordon gör men i olika utsträckningar..

Last edited:
Har redan köpt en CBR 600 -92. Får se vad jag tycker om den när jag väl prövat :) Men just nu känns det som ett bra köp.

medic skrev:
Har redan köpt en CBR 600 -92. Får se vad jag tycker om den när jag väl prövat :) Men just nu känns det som ett bra köp.

få se nån bild på hojjen! :)

CayLe skrev:
Jag saknar den hojen! Så underbar.. har föresten ett filmklipp med den när jag kör med en simonsdämp (den som brände blinkersen :) Föresten, vadå surna? Du måste hålla lite gas när du ska starta den och ingen choke. När maskin startat så ställer du tomgången med choken. ;)

FZR'en ligger i försäkringsklass 6, alltså inte som CBR'en i klass 7.
FZR'en har en benägenhet att börja dra olja när milen börjar rulla iväg, fast det antar jag att alla fordon gör men i olika utsträckningar..

Ge mig filmklipp! =D
Nejmen ibland så vill den bara inte starta. Ganska skumt är det.
Men den hoppar alltid igång tillslut visserligen.
Sant som det är sagt. Den gillar verkligen olja.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN