CBR, FZR, GSXF eller ZZR

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
CBR600F4
Hej igen.

Nu är det dags att köpa sin första moppe.

Har kollat på dessa modeller årgång 92-95 ungefär. Glömde säga att det är 600cc jag letar efter.

Vill helst ha en CBR som har sagts vara den mest pålitliga men priset talar för de andra.
Kan ni lista lite positiva och negativa saker om dessa motorcyklar och vad man ska tänka på när man väljer.
Som sagt, det är mitt första köp, jag kommer inte flyga i 200 non stop. Vill ha en pålitlig maskin som man kan toura med lite, utnyttja dagligen och som inte kostar skjortan att uttnyttja.

Tack än en gång på förhand kära hojåkare :)

Last edited:
Alla 600 måste ju varvas för att det skall hända ngt. Har haft en zzr 600 -90, lagom kul. Ganska toppig, sas. Inget monster precis. Har också haft en cbr 600 -98, mkt pålitlig, lite roligare, positivt att det finns många=lättare o hitta beg delar. Sittställningen är väl ungefär detsamma, inga problem att köra långt. Har inte kört gsxf men hört att det är tråkiga maskiner( obs bara hörsägen). Mitt stalltips går till cbr, nog bäst maskin alla kategorier...

En gammal Honda VFR750, har de moderna VFR:ernas pålitlighet, men kostar som en gammal hoj att köpa. Väldigt fin motor som inte har några vibrationstendenser någonstans i varvregistret, och som har användbart vridmoment från tomgång till varvstopp. Kostar såklart nästan inget att försäkra heller.

medic skrev:
Hej igen.

Har kollat på dessa modeller årgång 92-95 ungefär. Glömde säga att det är 600cc jag letar efter.

Vill helst ha en CBR som har sagts vara den mest pålitliga men priset talar för de andra.
Kan ni lista lite positiva och negativa saker om dessa motorcyklar och vad man ska tänka på när man väljer.
Som sagt, det är mitt första köp, jag kommer inte flyga i 200 non stop. Vill ha en pålitlig maskin som man kan toura med lite, utnyttja dagligen och som inte kostar skjortan att uttnyttja.

Hum, jag kan bara tala om FZR 600, inte speciellt dyr i inköp, som första hoj räcker den väl till, vilket säkert de andra oxå gör.. Min hoj va ventilspelet Tjosanhejsan på å det visade sig att det var ventilsätena som gett sig, vilket inte va billigt att laga, det va billigare å skaffa en annan topp... jag hade iof en reservdelsmotor liggande så ja löste det billigt.

när det gäller hojval så är det egentligen din smak som spelar in mest, dock tycker jag att FZRen är den helt klart snyggaste. :tummenupp nu råkade jag (bambi) sabba min, men den blir nog fin till våren. :tummenupp

EDIT: jag glömde skriva lite om hojen :va den är lite små seg på låga varv, som någon sa tidigare, så måste en 600 varvas för att få lite skjut på den, men vakatten, det ska ju låta :) å det skjuter på helt tillräckligt redan vid 5000rpm å det är ju inte så ofta man ligger under det. Använd växlarna så funkar det fint. :tummenupp rolig att köra, å räcker till bra länge, enligt mig iaf, samt att den är billig i försäkring. jag 19år betalar under 3000kr/år halvförsäkrat.

Last edited:
Jag har ägt en CBR600 -96 och dessutom kört en kompis 93:a en del. Har dessutom kört gsxf-750 -01 och FZR750 -93. Av dessa skulle jag utan tvekan välja CBR:en. Den är helt enkelt bäst på allt utom möjligtvis touring. Framförallt är kvalitetsintrycket mycket bättre än övriga modeller. Någon större skillnad mellan årsmodellerna CBR:erna emellan märkte jag faktiskt inte.

Hur mycket hade du tänkt att lägga?

ZX-6R, '95-'97 är mycket prisvärd och oerhört kul hoj som duger till mycket.

Tack för alla svar.

Jag ska köpa min cykel utomlands, men jag har definitivt inte råd till en ZX-R6... jag har inte heller råd till de nyare ovanstående modellerna utan det blir en 92-94. Får se om man hittar en billig CBR, annars så blir det nog en FZR :)

Fyll på grabbar! Intryck mm!! :Bugar

honda!

medic skrev:
Hej igen.

köp en honda cbr 600f, bra kvalité enligt många!
fin med! å billig!

Köp en CBR!
Jag har haft min i ett år snart och aldrig några bekymmer.

medic skrev:
Tack för alla svar.

Jag ska köpa min cykel utomlands, men jag har definitivt inte råd till en ZX-R6... jag har inte heller råd till de nyare ovanstående modellerna utan det blir en 92-94. Får se om man hittar en billig CBR, annars så blir det nog en FZR :)

Som sagt, hur mycket ska du lägga?

Jag sålde min kalasfina ZX-6R från 1995 för 25 000 sek i augusti. Ett riktigt kanonpris...

Last edited:
hållundan skrev:
Som sagt, hur mycket ska du lägga?

Jag sålde min kalasfina ZX-6R från 1995 för 25 000 sek i augusti. Ett riktigt kanonpris...

Ska lägga ut max 20000 kr.
Edit. Sant, ett riktigt bra pris. Brukar de inte ligga runt 5k högre?

Last edited:
Ska du lägga 20 000 kr i totalpris på en hoj lönar det sig knappast att handla utomlands. Räkna med cirka 3-5 kkr för att få hem hojen med registrering och transport + andra omkostnader. En FZR i Sverige kostar allt mellan 15 kkr och uppåt. Mitt tips är alltså att handla i Sverige när det rör sig om en såpass billig hoj.

medic skrev:
Folk övervärderar skiten ofantligt. Hade den på 26 i annonsen, det ringde djävulskt mycket folk. Den andra som ringde fick köpa den, utan att ha sett den. Han prutade sedan 1000 kr och affären gick mycket smidigt.

Som sagt, gammelhojar övervärderas SJUKT mycket.

Edit: Kommentar överflödig.

Likaså denna.

Suck!

Min GSXR750 kostade 42kkr. Den är från 2000...

Last edited:
medic skrev:
Tack för alla svar.

Jag tycker att ZZR'en är helt ok! Köpte den rätt billigt i tyskland och har inte haft ett problem hittills. Har kört ca 1200 mil i allt från snö till bana och jag trivs med den. Dessutom har den centralstöd och tankmätare så man får vara med i touringklubben om man vill :tungan
Är 29 år och har inte orsakat så många trafikolyckor så halvförsäkring/helår kostar 2061:- :)
Den drar faktiskt en del soppa. Har svårt att komma under 0,7 l/mil.

Sen är ju allting till salu så hittar du ingen under 20 ksek kan du ju alltid höra av dig ;)

hållundan skrev:
Ska du lägga 20 000 kr i totalpris på en hoj lönar det sig knappast att handla utomlands. Räkna med cirka 3-5 kkr för att få hem hojen med registrering och transport + andra omkostnader. En FZR i Sverige kostar allt mellan 15 kkr och uppåt. Mitt tips är alltså att handla i Sverige när det rör sig om en såpass billig hoj.

Håller med dig, men jag ska inte ta in den till sverige förutom över sommaren när jag jobbar. Ska vara kvar utomlands i 1,5 år till, tänkte åka med den här. Försäkring är ju billigt här också.

Hur mycket kostar en registrering?

cbr 600 91 eller nyare

Väldigt bra körställning, iaf för mig 178 cm. Bra knävinkel. Går utmärkt att toura med
Pålitlig motor med kanonljud (med slipon förstås)
Hyffsat billig försäkring
Bra bromsar
Lättkörd (körde upp på min utan minsta problem)
Drog 0,5 när jag köpte den, drar 0,7 nu :confused: :D

Klonkig växellåda
Inget förvaringsutrymme (utöver där verktygen finns)
skruvad sadel vilket medför onödigt mkt mek ibland.
400cc för lite :tungan
Nah klippet räcker gott ett par säsonger, sen vill man gärna ha lite mer vrid

Kanonhoj, köp!

medic skrev:
Vafför en 600a ? :va ..av alla såna jag testat så känns alla skräp jämfört med den sketnaste 1000cc hojjen jag testat. Om man ser till skojfaktor. De blir ju lite knepigt att ta upp en gammal 600 på slangen 200+ men de går med en äldre 1000-hoj :D

Med risk för att bli påhoppad av feminister. Men jag tycker att mellanklass-hojjar passar damer bättre, då de kanske väger lite mindre. Men är man kille/pojke/man, så är litershojjar det enda som gäller.. Man måste ju kompensera sin kroppsvikt ;)

Haha, dessutom så är det ju så gött med att det inte är jämnställt i samhället, vi tjänar mer för samma arbete. Lika bra att kosta på sig en litershoj.

De finns bara fördelar :rofl

Last edited:
medic skrev:
*bump*

Ingen som kan säga några ord om GSXF?

har aldrig kört men känt en som hade en..gick grymt bra för o va en 600 säger dom..skön sittställning o felade aldrig..
en sån skulle jag direkt välja efter cbr,n :)
(har dock torrbrytit :D )

kan då bara säga vad jag tycke rom Fzr600r 94- och den var väldigt lätt kört & rolig! köpte ju bara min i sommar här, och jag hade ju bara kört yamaha dt 125cc & nån liten tzr men inge mer! så jag tyckte ju att det räckte med en 100hästars motor, & själv så tycker jag att den är snygg med men jag gav 18tusen för min hoj i sommar :)

men smaken är ju som baken! tyckte den räckte för lilla mig :) innan man hoppas upp till 1000cc :) :)

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN