cbr fireblad, gsxr 750 eller zx9r?

Stargazeer

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Bålsta
Hoj
GSXR 1000 -01
Ska inom en månad köpa ny hoj och funderar på någon av dessa tre, tänkte de vore intressant att höra vad ni skulle välja samt varför?

Sen vore de tacksamt om jag kunde få några reg. nummer på dessa hojar så man kan jämföra försäkring. (skriv inte kolla blocket osv. vill någon vänlig själ hjälpa så låt dem, annars låt bli)


Honda CBR 900 RR Fireblade 92-97
Suzuki GSXR 750 95-97
Kawasaki ZX9R 94-97
 
mange86 skrev:
2209713 Ska inom en månad köpa ny hoj och funderar på någon av dessa tre, tänkte de vore intressant att höra vad ni skulle välja samt varför?

Sen vore de tacksamt om jag kunde få några reg. nummer på dessa hojar så man kan jämföra försäkring. (skriv inte kolla blocket osv. vill någon vänlig själ hjälpa så låt dem, annars låt bli)


Honda CBR 900 RR Fireblade 92-97
Suzuki GSXR 750 95-97
Kawasaki ZX9R 94-97

Mitt val blev Bladen!

Kawan är för tung och klumpig och har en jobbig låda.

Gixxern är snygg och rolig men är bara en 750...

Testa och se vilken du gillar bäst själv!
 
Jag skulle personligen ta bort ZX-9R från den listan. Första generationen av ZX-9R var väldigt tung och både Gixxern och Bladen är bra mycket smidigare.

JT skrev:
2209727
Gixxern är snygg och rolig men är bara en 750...
Fast Gixxern går trots det bättre. Men visst, du behöver inte varva Firebladen lika mycket.
 
Fred00 skrev:
2209737 Jag skulle personligen ta bort ZX-9R från den listan. Första generationen av ZX-9R var väldigt tung och både Gixxern och Bladen är bra mycket smidigare.


Fast Gixxern går trots det bättre. Men visst, du behöver inte varva Firebladen lika mycket.

Nu är min Blade ganska vässad men även orginal så hänger den med Gixxern utan problem, Gixxern känns lite tunn i motorn men det är en riktigt trevlig hoj och jag älskar Suzukis design på SRAD Gixxern och TLR.
 
Jag skulle utan tvekan ta en blade, gillar inte sukans utseende och kawan e för tung.
Dessutom e bladen väldigt kul om man vill vässa, blackbirdens motor passar ju i utan större moddningar. Då kan man börja förvåna nyare racers.
 
mange86 skrev:
2209713 Ska inom en månad köpa ny hoj och funderar på någon av dessa tre, tänkte de vore intressant att höra vad ni skulle välja samt varför?

Sen vore de tacksamt om jag kunde få några reg. nummer på dessa hojar så man kan jämföra försäkring. (skriv inte kolla blocket osv. vill någon vänlig själ hjälpa så låt dem, annars låt bli)


Honda CBR 900 RR Fireblade 92-97
Suzuki GSXR 750 95-97
Kawasaki ZX9R 94-97

skulle ta zx9 före dom andra vilken dag som helst ! Den är stabilare snabbare och snyggare än de andra två ! vikt skitsnacket är typiskt gnäll av klenfisar som tror att de kör fortare med en lättare hoj men faktum är att det ligger inte i vikten om du är snabb eller ej !wheelar gör den och bromsarna nyper (sexkolvsok fram ).ride high vet jag inte om det finns ens på de andra !som en liten bonus så får man plats med en matdosa under passagerarsätet och då kan man gå upp tio minuter senare till jobbet :tummenupp
 
gabor2 skrev:
2209795 skulle ta zx9 före dom andra vilken dag som helst ! Den är stabilare snabbare och snyggare än de andra två ! vikt skitsnacket är typiskt gnäll av klenfisar som tror att de kör fortare med en lättare hoj men faktum är att det ligger inte i vikten om du är snabb eller ej !wheelar gör den och bromsarna nyper (sexkolvsok fram ).ride high vet jag inte om det finns ens på de andra !som en liten bonus så får man plats med en matdosa under passagerarsätet och då kan man gå upp tio minuter senare till jobbet :tummenupp

Köp en Goldwing då! :D


Bladen har också bra bagage under passagerarsätet och man slipper en strulmodell som faktiskt första generationens ZX9R är... :7peta
 
gabor2 skrev:
2209795 skulle ta zx9 före dom andra vilken dag som helst ! Den är stabilare snabbare och snyggare än de andra två ! vikt skitsnacket är typiskt gnäll av klenfisar som tror att de kör fortare med en lättare hoj men faktum är att det ligger inte i vikten om du är snabb eller ej !wheelar gör den och bromsarna nyper (sexkolvsok fram ).ride high vet jag inte om det finns ens på de andra !som en liten bonus så får man plats med en matdosa under passagerarsätet och då kan man gå upp tio minuter senare till jobbet :tummenupp


Det där sista med matlådan låder ju helt perfekt, en sån får det bli ;)

Det konstigaste är att zx9r är billigast av dem tre i försäkring för mig.

JT skrev:
2209806 Köp en Goldwing då! :D


Bladen har också bra bagage under passagerarsätet och man slipper en strulmodell som faktiskt första generationens ZX9R är... :7peta


Vi har redan en goldwing 1800, så jag tror det får räcka med en. :P
 
gabor2 skrev:
2209795vikt skitsnacket är typiskt gnäll av klenfisar som tror att de kör fortare med en lättare hoj men faktum är att det ligger inte i vikten om du är snabb eller ej !
Det kanske är sant, men man känner av vikten tydligt i kurvorna, och personligen gillar jag lättsvängda hojar även om jag är lika snabb på en tyngre.

Jag har tänkt lite på det, och jag hade förmodligen valt en Blade, men det beror mest på utseendet. Komfortmässigt ska väl de nyare Blade:arna vara ganska bra också. -92:an som jag körde var dock inte komfortabel, inte jämfört med en R6:a i alla fall, men de nyare skall vara bättre.
 
Last edited:
Jag tittade oxo på dom 3 när jag skulle köpa hoj, men jag landade på en zx9'a. Firebladen ser ganska 80 tal ut ganska länge. Gsx-r'en satt jag illa på tyckte jag :P Plus att gixxer är dyrare o försäkra...
 
Fred00 skrev:
2209809 Det kanske är sant, men man känner av vikten tydligt i kurvorna, och personligen gillar jag lättsvängda hojar även om jag är lika snabb på en tyngre.

Antar att ni åker lite bana ! Då märker man av det tydligt men för "normala"
bombrepor så hänger man enkelt med en r1 eller en gixxer . sittställningen är
även för de lite längre bekväm . en sådan grej kan vara bra att veta !
Nu säger jag inte att de andra allternativen är dåliga men zx9 har blivit lite för mycket bespottad för kvaliten och tyngden och det är fel .
 
gabor2 skrev:
2209832 Antar att ni åker lite bana ! Då märker man av det tydligt men för "normala"
bombrepor så hänger man enkelt med en r1 eller en gixxer .
Nej, jag åker aldrig bana. Jag vet att en duktig förare på en ZX-9R hänger med förare på R1:or, men det är inte det jag menar. Det jag pratar om är känslan, du känner vikten i kurvorna.

Ska du köra lite långturer med hojen är dock ZX-9R ett bättre val än de båda andra.
 
Fred00 skrev:
2209844 Nej, jag åker aldrig bana. Jag vet att en duktig förare på en ZX-9R hänger med förare på R1:or men det är inte det jag menar. Det jag pratar om är känslan, du känner vikten i kurvorna.

Japp det får man ta ! istället får man en mycket bra motorkaraktär :banana
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top