Cbr f2 dör..igen

Respray

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Hoj
1990 suzuki gsx 600
Det är inte första gången jag skriver om det här men börjar tröttna på att leda hem hojen istället för att åka..

Har en cbr f2 som inte startade, så jag rengjorde förgasarna och satte ihop allt. Den startar och går men man får varva upp den lite innan man får allt att gå jämnt.

Tog en tur idag och efter ca 3-5min dör hojen, kan hålla den vid liv med gas men tappar sen cylindrar och den dör helt. Går inte att starta igen men väntar en stund. Startar precis men dör snabbt igen.

Om man utesluter att det är skit i förgasarna, vad för fel kan det va då? Ventlierna som kanske kan behöva en justering? Elfel?

Kollat luftfiltret och att den håller tätt vid insugsgummi? är batteriet laddat? har du mätt laddningen när hojen är igång? testat att plocka av kranen och göra rent filtret? har du något extra bensinfilter?

Har nytt batteri, filtret är rent o fint. Plockade bort allt som har med soppan att göra och har rengjort det, även kranen. Nytt bensinfilter också.

Insugsgummit? Mellan förgasare och cylinder?

Är du helt säker på att du inte klämt någon av slangarna när du satt tillbaka tanken? Jag var helt säker på att jag inte hade gjort det, men när min CBR600 F2 dog och jag fick leda hem den visade sig att jag hade klämt övertrycksslangen från bensintanken (en av dem som hänger rakt ner från tanken och inte går någonstans...

Har nytt batteri, filtret är rent o fint. Plockade bort allt som har med soppan att göra och har rengjort det, även kranen. Nytt bensinfilter också.

Insugsgummit? Mellan förgasare och cylinder?

Oki jag förstår. Har du kollat laddningen? ett nytt batteri löser i regel inte problemen om laddningen börjar avta.

Yes, du kan kolla om du ser sprickor eller dylikt samt spreja startgas för att se att det håller tätt. Däremot brukar detta mer innebära att tomgången är antingen orolig eller obefintlig vilket det inte verkar låta som.

Uppfattade inte om du har ett extra bensinfilter? ibland kan dessa störa bensingenomströmningen och få hojen att gå dåligt. Oftast räcker det med filtret som sitter i kranen.

Kan hojen börja gå på 2 cyl om man har soppatorsk?

Vanligtvis inte då du har en bränsleledning som sedan delas upp för att fördela bränslet jämt mellan förgasarna. Däremot skulle det kunna gå om nu en eller flera av förgasarnas egna bränsleledningar är igensatta eller har något fel som stoppar bränsleflödet.

Fast efter att ha läst igenom ditt första inlägg ett par gånger så verkar problemet ligga i förgasarna, oftast ändrar man förgasarsynkroniseringen när man plockar isär 4 stycken. Kan vara så att någon förgasare fortfarande har smuts i sig eller att något inte riktigt sitter som det ska. Kanske en trottel som inte löper fullt ut.

Jag hade en CBR 600 F2 med startproblem. Den gick igång och om jag lät den gå på tomgång med lite choke för att varmköra så stannade motorn efter en liten stund och var sen hopplös att få igång igen. Om jag däremot varmkörde motorn genom att köra iväg och hålla motorn på 4 - 5 tusen varv då stannade den inte. När den väl var varmkörd så gick den bra. Det visade sig vara tändstiften. När jag bytte tändstiften så försvann problemet.

Är du helt säker på att du inte klämt någon av slangarna när du satt tillbaka tanken? Jag var helt säker på att jag inte hade gjort det, men när min CBR600 F2 dog och jag fick leda hem den visade sig att jag hade klämt övertrycksslangen från bensintanken (en av dem som hänger rakt ner från tanken och inte går någonstans...

Nej ingenting är klämt, har redan tänkt på det också men kan inte hitta något fel:/

Jodå jag har ett extra filter mella. Tank och förgasare, kan alltis se att det finns soppa där igenom även när den stannat. Kan kanske va så att jag måste synka förgasarna..

Har en F2:a som är krockad, hemma i garaget. Inga maskinella fel, dock sneda gafflar och glapp i styrlager samt diverse böjda reglage. Har tänkt slänga upp den på blocket, men inte orkat än. Skicka iväg ett PM om du är intresserad.

Om du vill ha reservdelar/ny motor det vill säga :tummenupp

Jodå jag har ett extra filter mella. Tank och förgasare, kan alltis se att det finns soppa där igenom även när den stannat. Kan kanske va så att jag måste synka förgasarna..

Man har i regel ingen nytta av att se bensinen rinna genom filtret för när den väl slutar kan du ändå inte köra. Du borde testa ta bort det och se om hojen går bättre innan du börjar synkronisera förgasarna. En bränsleslang kostar 20 spänn typ :tummenupp

Har en F2:a som är krockad, hemma i garaget. Inga maskinella fel, dock sneda gafflar och glapp i styrlager samt diverse böjda reglage. Har tänkt slänga upp den på blocket, men inte orkat än. Skicka iväg ett PM om du är intresserad.

Om du vill ha reservdelar/ny motor det vill säga :tummenupp
Tack ska du ha!

Man har i regel ingen nytta av att se bensinen rinna genom filtret för när den väl slutar kan du ändå inte köra. Du borde testa ta bort det och se om hojen går bättre innan du börjar synkronisera förgasarna. En bränsleslang kostar 20 spänn typ :tummenupp

Slang har jag och jo det kanske funkar med enbart filtet i tanken. Köpte hojen med extrafiltret och den har funkat bra tidigare med det.

Uppskattar verkligen all hjälp jag får av er, har lite saker jag kan kolla på nu. Vill inte ge upp hoppet om hojen även om man ibland bara vill köra ut den i skogen och lämna den där haha..

Det låter som hojen startar och går en stund på den soppa som finns i flottörhusen.
Men det verkar som det inte fyller på som det ska.
Kan bero på:
Nålventiler som sitter fast/kärvar.
Klämd/defekt vacuumslang till soppakranen (har för mig att kranen är vaccumstyrd, men jag kan ha fel)

Ge inte upp...våren är här nu! :)

Jag ger aldrig upp!:)

Var ute idag i kanske 30min, startade helt perfekt och gick ganska bra utan några stopp.

Men om jag vrider på rullen snabbt så kommer ingen kraft och den liksom hackar fram. Bakskjuter i luftburken då ibland. Släpper jag rullen och gör om samma sak fast vrider långsamt så går den helt utan problem.

Så det känns som att den får för mycket soppa/luft på en gång när jag vrider på snabbt och inte hinner med.

Kan det vara så att jag måste synka förgasarna bara?

Last edited:
Med osynkade förgasare (eller spjäll) går maskinen illa (vibrationer, lägre effekt med mera) men det är konstant och det leder inte till att motorn stannar.
Logiken säger dålig bränsletillförsel (täppt luftning i tanklocket, filter, flottörnålar/säten) men hittar du inte felet där får du kolla sådant som kan tappa funktionen vid värme - i första hand tändspolar.
En enkel koll av laddningen (räcker med att pröva spänning över batteripolerna på olika varv) är också standard.

Jag spekulerar hejvilt nu eftersom jag också brottats med diverse problem med min F2:a och är mycket intresserad av den här tråden. Antar att du inte glömt ansluta någon luftslang till förgasaren... De där skruvarna i locken på förgasarna (locken som täcker ovanpå flottören (tror jag, dålig på termerna på svenska)), hur är det med dem? Såg en instruktion på CBR-forum där de inte ens nämndes och killen som lade upp bilder inte hade inga skruvar i dem medan jag hade det.

Kolla på den här bilden: http://www.scsdefense.com/dissbackup/images/carbs/carb8.jpg Jag har skruvar i de där rören placerade mitt emellan de tre skruvarna som håller fast locken. Han har det inte.

Jag ger aldrig upp!:)

Var ute idag i kanske 30min, startade helt perfekt och gick ganska bra utan några stopp.

Men om jag vrider på rullen snabbt så kommer ingen kraft och den liksom hackar fram. Bakskjuter i luftburken då ibland. Släpper jag rullen och gör om samma sak fast vrider långsamt så går den helt utan problem.

Så det känns som att den får för mycket soppa/luft på en gång när jag vrider på snabbt och inte hinner med.

Kan det vara så att jag måste synka förgasarna bara?

BENSINPUMPEN! en av akilleshälarna på de där bågarna. Ibland kommer man 100 meter. ibland en hel dag. ibland när man pressar hojen osv. BYT pumpen innan du fortsätter. en del byter till en annans hojs pump då där pumparna är kända för att vara skit!!! Sedan är det styrlagret som brukar gå på dem.
Bakdämparen brukar vara slut. Byt bromsvätska ofta. Annars tutar dem och går fint!

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back