Cbr:en har pluggar den med

En 2-taktare ger i princip dubbelt så mycket effekt som en 4-t vid samma trimningsgrad.

Vad gäller 15 hk ur en 4-takts stånka så ger det 120 hk/liter, ingen svindlande siffra. Men samtidigt är det bara en cylinder, jämför med en 600-stånka på 60 hk vilket är lika med 100hk/liter. Vet inte vad de värsta Husa 650:orna har men jag skulle gissa på uppåt 80 hästar på veven vilket är 123hk/liter. Nu har iofs Hondan en betydligt mindre motor, men man får allt stressa den ordentligt för att nå upp till 20hk, vilket är ganska exakt samma trimningsgrad som en 250 4-taktscross. Då får man en motor med spetsig karaktär som behöver servas ofta.

Enligt vad jag har hört så ligger dessutom Honda CBR:ens effekt närmare 10 än 15 hästar, men det kan förstås bero på strypningar, jag vet inte.

En twin, som den gamla CB:n går det däremot att plocka ut uppåt 200hk/liter ur, ni ser själv skillnaden på specifik effekt. En CB är visserligen gammal men har en motorkonfiguration som går att plocka betydligt mer effekt ur.
 
Chris Ash skrev:
En twin, som den gamla CB:n går det däremot att plocka ut uppåt 200hk/liter ur, ni ser själv skillnaden på specifik effekt. En CB är visserligen gammal men har en motorkonfiguration som går att plocka betydligt mer effekt ur.

Hmmm... å så går den som en gammal järnsvarv sen också..
 
BlueNinJa skrev:
Har just fått höra att Cbr:en är strypt den med.
Cdi+Pluggar.


Vart har du hört det ifrån?? var ska pluggarna sitta nånstans då och hur många? nu vart man ju riktigt nyfiken må jag säga! :)
 
om man struntar i hur länge sakerna ska hålla så kan man pressa ur många hästar ur en 2-taktare.
Brorsans pojk har två crossar, en suzuki 85 och en vässad KTM 125. 85:an har 30+ hk och 125:an vet ingen riktigt men det är många...

På 85:an ger det en litereffekt på MINST 350hk...

Bara att dra ut i garaget och trimma :tungan
 
ur en 2-t så kan man ju få ut en hisklig effekt.. mopperacing killarna får ju ut 18hk ur 50cc det blir ju en litereffekt på.. ööö mkt iaf.. men sen så ska det ju hålla...
 
SmackMan skrev:
ur en 2-t så kan man ju få ut en hisklig effekt.. mopperacing killarna får ju ut 18hk ur 50cc det blir ju en litereffekt på.. ööö mkt iaf.. men sen så ska det ju hålla...

360?
:tungan
 
BlueNinJa skrev:
ingen aning. men det ska vi ta reda på, efter gotlands resan ska den in på 100 mila då ska vi ta bort alla strypningar!.

När drar du till Gotland? Jag åker på Lördag morgon vid halv 8 tror jag. :)
 
SmackMan skrev:
ur en 2-t så kan man ju få ut en hisklig effekt.. mopperacing killarna får ju ut 18hk ur 50cc det blir ju en litereffekt på.. ööö mkt iaf.. men sen så ska det ju hålla...

Jag är ganska säker på att jag har över 50 vevhästar ur 125 cc....

400+......that rocks.... :)
 
Chris Ash skrev:
Jag är ganska säker på att jag har över 50 vevhästar ur 125 cc....

400+......that rocks.... :)
Men än får du inte ta ut segern ;> Dragracermopparna ger 26hk på bakhjulet. Iofs vet jag inte säkert om det är 50 lr 70 kubik. :)

Den är väl ändå rättså varvvillig? 20hk e nog möjligt, men då får man hoppas riktigt mycket ;)
 
OlleR skrev:
Men än får du inte ta ut segern ;> Dragracermopparna ger 26hk på bakhjulet. Iofs vet jag inte säkert om det är 50 lr 70 kubik. :)

Den är väl ändå rättså varvvillig? 20hk e nog möjligt, men då får man hoppas riktigt mycket ;)

70cc, dessutom inga handelsbränslen där inte....
 
snabb liten fråga... vad har allt detta snack med hur mycket du får ut ur en moppe eller cross med pluggarna på cbr:en att göra?? :rolleyes: :3freak
 
Gradda skrev:
snabb liten fråga... vad har allt detta snack med hur mycket du får ut ur en moppe eller cross med pluggarna på cbr:en att göra?? :rolleyes: :3freak


Enkelt, folk undrade vilka effekter som kan komma i fråga för Hondan, jag svarade med mitt resonemang om literhästar. Därefter spann diskussionen vidare på det temat. Inget ovanligt att trådar tar nya vändningar i diskussionerna.
 
Chris Ash skrev:
Enkelt, folk undrade vilka effekter som kan komma i fråga för Hondan, jag svarade med mitt resonemang om literhästar. Därefter spann diskussionen vidare på det temat. Inget ovanligt att trådar tar nya vändningar i diskussionerna.


hehe, jag vet... men tänkte se om man kanske kunde få tråden att börja röra sig tillbaka till grundtemat :)
 
BlueNinJa skrev:
hmm.. det beror på när jag får körkortet:) möljigt vis på måndag eller tisdag

Jaha ja jag har landställe nere i Burgsvik på södra Gotland så där ska jag spendera min mc semester. Fick körkortet i Torsdags ganska bra planerat :tungan
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top