cbr:en började knacka

zigurd

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2009
Hoj
cbr600f -99
Går bara på 3:an och 4:an..

Efter ett gaspådrag idag så började låten smattra eller knacka.
Efter 100 meter slutade det, men sedan märkte jag att varvtalet gick ner,
från 1400 ner till 1000-1100 tomgång. Även effekt sjönk. Jag tänkte direkt att nu går det bara på 3 cylindrar, ingen lukt av bensin. Någon som har en aning om vad som hände? Är inte så mek-kunning. Tänkte kolla i morgon, men undrar om någon har förslag på vad som kan vara felet?
CBR 600F Årsmodell 99
3700 mil

mvh Zigurd

Last edited:
Du hör om den bara går på 3 cyl. det blir en ganska markant ljudskillnad.. // pannkaksstekarn

Aj.
Det där lät ju inte så bra, ...spontant tänker jag på vevlagerras.
Alternativt en defekt kamaxelnock kanske.

Låter som att du behöver ta den till en mc-mek för "avlyssning" iaf.

Låter ljudet hårt & metalliskt ?
Skulle ju kunna vara ett insugljud &så, om något har hänt på den sidan.

Alltså först trodde jag det var något vid växlingen, för det lät som växeln inte gick i rätt. Men så jag frikoppla lät det fortfarande. Helt plötsligt försvann ljudet men jag kände hur trött hojen blev.

kan vara en skjuten stake.

lossa stiften, stick ner en skruvmejsel. lägg i en växel, rulla försigtit på bakhjulet. kolla samtliga kolvar om de löpper fritt(att va 2 e att rekomndera) samtidigt som man håller mejslen löst.

Jag skulle lossat vänstra sidokåpan in till veven o dragit med hylsa med spärskaft eller fast nyckel rakt på vevaxeln, dragit sakta runt vevaxeln utan stift o se hur den känns, känns de som nått är fel o inte glider helt lätt, ur med oljan o se om du har någon konstig färg i oljan.

Ferspeedboy är det någe man kirrar utan mek-vana?
Alltså jag är inte helt bakom flötet men helgnöjet brukar inte vara att plocka ner motorer i atomer:)

Så lät min cb1100f efter chimsning inte med en gång men efter ca:2mil utan ljud och sedan ett metalliskt ljud som inte lät bra alls....
Vet inte vad som hände men det slutade och hojen går perfect numera och spinner som en katt....

Ferspeedboy är det någe man kirrar utan mek-vana?
Alltså jag är inte helt bakom flötet men helgnöjet brukar inte vara att plocka ner motorer i atomer:)

Har du bara nr 8 hylsa eller 6a insex, så losar du kåpan väldigt lätt vänster, behövs knapast mekvana för att losa några bultar :) då får man vara helt bakom flötet :D

Innan för kåpan vet jag inte vad man ska vrida veven med, kan vara antingen insex, torxs, bult med mera i mitten, men lätt o se fort du fått av kåpan.

man kan ju i allfall försöka de man kan o de som inte går får man lämna in till värkstad eller låta nån mek polare som skruvat mera göra det :)

Glömde av att du hade kåpor på hojen, vänsterkåpan måste tas av för att komma åt.

Här har du bild på vilken kåpa jag menade.

Bifogat

• 04_03_06.jpg
    04_03_06.jpg
    15.9 KB · Visningar: 93
  • 0712_sbkp_01_z+1999_honda_cbr600f4+side_view.jpg
    0712_sbkp_01_z+1999_honda_cbr600f4+side_view.jpg
    88.5 KB · Visningar: 77
Last edited:
Har du bara nr 8 hylsa eller 6a insex, så losar du kåpan väldigt lätt vänster, behövs knapast mekvana för att losa några bultar :) då får man vara helt bakom flötet :D

Innan för kåpan vet jag inte vad man ska vrida veven med, kan vara antingen insex, torxs, bult med mera i mitten, men lätt o se fort du fått av kåpan.

man kan ju i allfall försöka de man kan o de som inte går får man lämna in till värkstad eller låta nån mek polare som skruvat mera göra det :)

Glömde av att du hade kåpor på hojen, vänsterkåpan måste tas av för att komma åt.

Här har du bild på vilken kåpa jag menade.
Bättre att ta högersidan så behöver man inte ta av en hel kåpa för att dra runt motorn.

cbrenginegif100.jpg

Bättre att ta högersidan så behöver man inte ta av en hel kåpa för att dra runt motorn.

https://sites.google.com/site/workofartmetalpolishingservice/_/rsrc/1226840611449/homepage/my-son-s-cbr-600-f2-and-gt-
hawk/cbrenginegif100.jpg

Höger ser okså lite trång ut med kåpa på hojen.

Bifogat

• 1999-2000_Honda_CBR600RR_F4.jpg
    1999-2000_Honda_CBR600RR_F4.jpg
    166.9 KB · Visningar: 76
Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back