CBR broms vibrationer

Z.w.A

____
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
Yamaha Smoker
Har nyligen skaffat gathoj. Men på första turen konstaterade jag att nått var åt helvete med framändan på hojen. Vibrerar vid inbromsning ex. 100km/h.
Är som gafflarna pulserar i hojens riktning. Åkte och köpte nytt fram däck. Provade även klocka skivorna genom att sätta mätklocka mot skivan och rotera hjulet. Spelet var--> 0.07-0.08mm. Vad skall denna tolerans vara?Har ej mätt tjockleken ännu. Nya belägg beställda.
Kollade senast idag på skivorna och vid lufthålen ser man metall som har "smält" in. Kan det vara gamla broms rester som tagit fast?
Enligt förra ägären har hojen orignal klossar framme. Knappa 24tkm rullat. Enligt honom har han inte kört eller bromsat så hårt att han skulle ha känt av detta problem.

Last edited:
Toleransen är 0,3 om jag inte minns fel så det e nog lugnt..

Z.w.A skrev:
2103265 Har mätt dem men vet inte vad toleransen skall vara...
krävs nog inte mycket för att de ska vibrera. Fick stöldförsök på min RGV, man såg inget med ögat men den vibrerade hur mycket somhällst vid inbromsning.

Jag fick upplyst at toleransen ar 0,2mm skevhet, så om du har 0,07 eller nåt ska ju det vara lungt. du har kollat alla andra delar i gaffeln? styrlager,hjul lager och om allt ar bultat fast?

ganska svårt o få båda vind o skev :3freak

ozeo skrev:
2103368 ganska svårt o få båda vind o skev :3freak
De har du rätt i. Kanske oken spökar. Om förra ägaren har kört som en kärring kanske inte de har behövt arbeta till 100% och därmed tagit fast? Måste kolla när nya beläggen kommer.

Z.w.A skrev:
2103369 De har du rätt i. Kanske oken spökar. Om förra ägaren har kört som en kärring kanske inte de har behövt arbeta till 100% och därmed tagit fast? Måste kolla när nya beläggen kommer.
har du lust ork o annat kan du lätt kolla vilken sida de är..
ta bort ena sidans ok o sätt nåt imellan o provkör..
gör sen lika med det andra. :)
kanske riskfyllt men de funkar..

Arctic#1 skrev:
2103328 Jag fick upplyst at toleransen ar 0,2mm skevhet, så om du har 0,07 eller nåt ska ju det vara lungt. du har kollat alla andra delar i gaffeln? styrlager,hjul lager och om allt ar bultat fast?
Låter ju bra om toleransen är 0.2mm! Borde kanske kolla styrlagren. Har ej spänt dom ännu. Hjullagren verkade okej men kanske man skulle byta dem i allafall. Så har man den saken undan. Packboxarna är hela samt alla skruvar fastspända.

ozeo skrev:
2103411 har du lust ork o annat kan du lätt kolla vilken sida de är..
ta bort ena sidans ok o sätt nåt imellan o provkör..
gör sen lika med det andra. :)
kanske riskfyllt men de funkar..

Med största sannorlikhet har du en krokig skiva!
Gör som ovan!
Enklast är att lossa skruvarna ur EN skiva och med tex buntband fästa skivan i oket och försiktigt provköra på en stor plan med god säkerhetsmarginal!
Du ska kunna stanna med bakbromsen på stoppsträckan OM något går snett!
Kontrollera först att hjulet snurrar fritt och skivan sitter bra i oket.

När vibrationen upphört så har du hittat den krokiga skivan...
Den sitter då med buntband i oket! :)

Troligen har någon försökt rulla iväg med skivbromslåset i!
Inte helt ovanligt!

OBS!
Detta skall inte utföras under slarv eller osäkethet med vad och hur man gör det! :näsblod

Har nu nya fjädrar från Öhlins inne i gaffeln samt nya packboxar. Spände till styrlagren. Verkade vara OK. Lade in stålomspunna slangar samtidigt. Nya belägg.
Har fortfarande samma problem. Men jag började gräva djupare i saken!
Hörs ett klånkande ljud från gaffeln när man pumpar den. Kollade lite bättre efter i handboken och där stod det att om gafflarnas bussningar är kopparfärgade mer än 3/4 delar skall de bytas ut. Kollade på dessa snabbt när jag hade isär gaffeln. De var enligt mig var de kopparfärgade.

Nån annan har som har haft samma symptomer med dåliga bussningar eller vad har höjen för symptomer med dåliga bussningar??

Blir väl att beställa nya bussningar och ta isär skiten på nytt!
Ny övre samt undre bussning + packboxar för säkerhets skull.

Har liknande problem, dock bara mellan 120-100km/h.
Vibrerar ganska mycket då men inget annars.
Hel skumt.

CBR F -96

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka