CBR 954 vs CBR 1000RR -06

  • Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Hej!

Vilken hoj hade ni valt utav dessa två?

Man har hört lite både och om det här valet som många fått erfara. 954:an ska enligt insatta kännas lättare och därför mer nervös medan 1000RR:en är aningen tyngre men stabilare.

Vilken hoj ska man ha? Finns det några barnsjukdomar 06:an?

Frågar för en annan person.
 
Ägandekostnaden måste ju skilja en hel del mellan hojarna.

-06:an är väl ett försök från Hondas sida att gå tillbaka mer mot 954:an? När 1000RR kom i sin första inkarnation (-04) så hade den högre vikt, längre hjulbas, flackare gaffelvinkel och mindre bromsar (310mm istället för 330mm skivor fram) än 954:an och 1000RR anses ju av många att vara en ganska "loj" cykel. Jag har tyvärr inte haft nöjet att prova en 1000RR så jag kan bara återge vad andra berättat men har man pengarna så är nog inte en -06:a en dålig hoj! Men som sagt, ägandekostnaden måste ju skilja en hel del så frågan är väl om man tycker det är värt pengarna...
 
Att hojen är dyrare i inköp är helt klart - men ägandekostnader, hur menar du då?

Kan du ge exempel på något som är dyrare?
 
H4 skrev:
2669195 Att hojen är dyrare i inköp är helt klart - men ägandekostnader, hur menar du då?

Kan du ge exempel på något som är dyrare?

Försäkring lär väl vara dyrare.
1000rr är snyggast av alla hojar men 954án är en riktigt bra allroundhoj för gata främst. Lekvillig och fan så mycket snyggare än andra skitfabrikat av samma årsmodell.:D Näro jag gillar de flesta sporthojar men det är något speciellt med 954án. JAG tycker den e sjukt mycket snyggare än t ex gixxrarna av samma årsmodell.
954 all the way for you buddy:tummenupp köp, köp
 
Last edited:
En 954 av årsmodell 02 har ju börjat bli såpass gammal att försäkringen börjar anta "rimliga" nivåer på många håll, det är nog den ägandekostnaden som åsyftas.

Jag har en CBR 954 (02:a) och har provkört CBR 1000 (en k5:a och en k6:a) och kan bara konstatera att 1000 är märkbart rappare i motorn. Den är också mer "extrem" i sittställningen, så 954 passar mig bättre för långkörning.
K6:an fick jag provköra på bana, och den är mer lättkörd där än min 954, men jag får i knät med 954:an också, så den är good enough :2cool

Detta kommer ju inte direkt som nån chock, förhoppningsvis ska ju hojarna utvecklas till det bättre. Jag kan dock konstatera att prestanda och körbarhet på min 954 räcker mer än väl till mig, så jag lär behålla den ett tag till.
 
H4 skrev:
2669195 Att hojen är dyrare i inköp är helt klart - men ägandekostnader, hur menar du då?

Kan du ge exempel på något som är dyrare?

-02:orna har väl blivit så pass till åren komna att de halkar ned en försäkringsklass för Hondas märkesförsäkring hos IF? Då blir det en hel del billigare än en ny -06:a.

Hos vissa försäkringsbolag är det dock inte så stor skillnad, Trygg Hansa ska fortfarande ha 45000:- hel/hel för min hoj, en -03:a.

Sedan är ju inköpspriset betydligt lägre av naturliga skäl, du får väl en 954:a för kring 60 000:- medans jag kan tänka mig att en -06:a ligger på kring 100 - 110 000:-?

Edit: Verkar som om jag överskattat priset på -06:an: http://www.sporthoj.com/annonser/?id=43454 . 93 000:- är ju inte så farligt!
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top