CBR 954 MAP sensor problem

RunkiZ

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2004
Hoj
GSXR 1000 k6, RSV Mille, CB750
Hej

Kollade ventilspelet på min 954 nu i helgen, och nu idag när jag skruvat ihop allt igen och skulle provstarta så villa den inga gå riktigt bra, den får för mycket soppa.

Allting ska borda vara rätt kopplat (el kontakterna till map & iat sensorerna), den startar bra, men har ingen tomgång, blinkade fram felkoder, och först visa det att det var IAT (intake temperatur sensor), MAP sensorn och vacum slangen till map sensorn som kunnde jävlas, alltså 3 felkoder, efter lite testande och rykande i kablarna så får jag bara en felkod och som säger att det ska va map sensorn eller wiring står det.

Vacumslangarna ser utt att sitta på plats, ser inget fel på dom, har haft igång hojen med lite gas och tagit bort kontakten till mapsensorn, då gick den sämre.

Så nu börjar mina kunskaper ta slut, den har alltid gått bra tidigare, så det är säkert något litet fel som jävlas nu bara. Ska ut och titta igen om jag skulle ha missat något.

Så om någon har tips på vad det kanske kan va som spökar så sku jag bli glad :)

MVH Rickard

Har liknande bekymmer på min 929:a just nu. Felkod på MAP-sensorn och jäkligt taskig tomgång. Däremot verkar den gå som vanligt när man varvar lite. Tala gärna om ifall du hittar felet. Jag har själv slut på idéer nu =(

Har fortfarande inga hitta varken nån slang eller kabel i kläm.
Slet ur en säkring och inspekterade den, den va hel, men efter de så vill den int ens starta längre, vilket den nu gjorde tidigare :va

Har just laddat battriet och startmotorn vevar på bra.

Och eftersom jag bara skruvat isär och ihop så ska inget borda ha gått sönder, den funka ju fint före ventilkollen.

Ingen som har nån aning om vad det kan vara? Känns som det inga kan va nå större fel.

Mät på spänningen MAP-sensorn med en multimeter?
Sensorn har väl tre anslutningar?
Jord, 5 volt och signal ut.
Kolla så den får 5 volt i kontakten och sen att du får nån signal ut som är mellan 0 och 5 volt och som varierar när du drar runt den med startmotorn.

problemet löst.

Var den männskliga faktorn (jag) som hade blandat ihop 2kontakter, bytte plats på dom och allt funka fint igen. :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT