CBR 954 eller GSXR 1000 -02?

Trasan

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
...
Hoppas ni kan hjälpa mig i detta svåra beslut! Kan tala om att jag är ca 190cm lång, åker bara väg och ibland lite längre sträckor... Är dock ingen tourer för det!

Så här är det...

Kör nu en CBR 954 -02 och har fått ett bytesförslag. Båda hojarna är 2002:or, CBRen har rullat 1500 o GSXR ca 3000mil. Säg att båda har samma tillbehör förutom att GSXR har Öhlins styrdämpare... Om dom är i bra/fint skick båda två, känns bra osv på vägen finns det då något som säger att den ena är så mkt bättre än den andra att man självklart tar den?

Men vilken och varför är den så mkt bättre än den andra i så fall? :va
 
Mest förvånad att du får plats på 954an. Jag var sugen på en sådan men knäna tog hårt i kåporna (188 lång). Så jag köpte en Gixxer 1000 -02 istället, kändes rymligare.

Suckan har ett stabilare chassie enligt tidningarna, annars är väl båda kvalitéts hojar.
 
Jo det är sant att 954:an känns lite liten men det funkar bra. Bytte till mig den med så det är ingen hoj jag sökt upp. Har inte hunnit köra många mil med den men det med att den ska vara orolig vet jag inte. Är van vid ZX9R och tycker nästan att denna (954) var lite lam, en del menar att det är pga insprutningen som ger ett mjukare acc (ZX9R -03 har förgasare). Utöver det tycker i alla fall jag att 954:an ser modernare ut, väldigt bara ljus också (som en bra bil)!
 
Last edited:
ska du byta mot en likadan hoj du har? verkar ju lite synd, men cbr:en är jäkligt mkt schysstare än gixxern tycker jag, fast sukkan går väl utav helvete.
skulle ändå ta cbr:en, en annan femma om det var en -03 gixxer, de är ju typ 5ggr snyggare...
 
Nja jag har en 954 och funderar på att byta mot en gixxer 1000 -02...

Fast det är rätt, 954:an är grymt mkt snyggare! :tuttar
 
CBR:en är ett säkert kort, om än tam. CBR är vidriga att sitta på också och kräver aktiv körning för att komma till sin rätt. Stod valet mellan dessa hade jag nog ändå valt CBR framför gixxern. Mest för sukkan är ful.
 
Tycker knappast 954:an är tam.. Räcker för det mesta. Du kanske tappar lite på topp mot en del nyare hojar men kan oftast ta igen det i inbromsningarna. Har vidare inga som helst problem med att sitta på min hoj (är 186), kan köra allt från bana till långtouring med den om så skulle vara fallet.

Skulle valet stå mellan en Gixxer från 02 och en 954 hade jag valt 954:an varje dag baserat på driftsäkerhet, utseende och andrahandsvärde.
 
Jag hade personligen aldrig bytt ner mig från 1500mil till 3000 även om 3000 inte är mycket. Sen tycker jag Hondan är snyggare också, längesen jag körde honda överhuvudtaget så jag kan inte uttala mig om hur känslan är o.s.v

Men provkör och se hur du gillar den andra.
 
Suckan har mycket mer klipp men är sämre på allt annat. Jag gillar den som fan för hur den ser ut och för maskinen som är underbar. Bladen har klart bättre bromsar och chassie.

Gixxern har skum körställning. specielt om du är lång. Den har SJUKT skarp knävinkel men har långt fram till styret så man ska ha lång överkropp och dvärjben så blir den bra.
 
Motorn på Susukin är grym, helt klart starkare än cbren!
Men kan man leva med att den är lite klenare så skulle jag hellre ha kvar hondan.
Bättre allround. Känns betydligt smidigare också. Suzukin är lite "klumpigare" och har som sagt mycket skarp knävinkel, har haft tre st gsxr 1000, är 186 cm lång och har fan inte lyckats vänja mig med den. (knävinkeln alltså)
Hursomhelst så är ju smaken som baken..Lycka till i valet!
 
Det finns bara en hoj som jag vet att en lång en sålde några veckor han köpt den för att han satt dåligt och det var en GSXR1000. Själv är jag 197cm och kör YZF-R1 och det går kanon.
 
Det sjuka är att alla pratar om hur "slö" 954:an är. Vill minnas tom att en snubbe sa att han blåste förbi 954:an på rakorna på en bandag på sin 600.

0-200 km/h på 7,9 sek är typ 4-5 tiondelar efter de senaste literhojarna... tror nog inte att 954:an är så slö trots allt.
 
Jag är 1,90 och sitter klockrent på min 954 :)

Sen så förstår jag inte kritiken om att den ska vara så jävla slö.. Jag är nöjd med effekten som finns i min maskin. Iofs har jag pc3, slipon, knfilter, och andra insugstrattar) men ändå. :tummenupp
 
Jag är runt 1.90 och klämmer ihop mig på min lilla GSXR600

Är första hojen så jag har inte kört så mycket annat men jag tycker inte jag sitter så illa på den...
 
Jag är 1,90 och sitter klockrent på min 954 :)

Sen så förstår jag inte kritiken om att den ska vara så jävla slö.. Jag är nöjd med effekten som finns i min maskin. Iofs har jag pc3, slipon, knfilter, och andra insugstrattar) men ändå. :tummenupp

Bänkat hojen?
 
Jag har bara slipon, kanske försämrar bottendraget?! Jag skulle i alla fall vilja ha bättre klipp, lite mer action när effekten kommer. Har kört ktm 660 motard innan 954 o den är det ju rätt bara "klipp" i från början men det tar ju slut rätt fort, så hoppa man på 954:an o tappar det med vindmotstånd etc så känslan av att det inte går nåt är nog lite överdriven! Det lättaste är ju att titta på hastighetsmätaren... :yoparty
 
Det sjuka är att alla pratar om hur "slö" 954:an är. Vill minnas tom att en snubbe sa att han blåste förbi 954:an på rakorna på en bandag på sin 600.

0-200 km/h på 7,9 sek är typ 4-5 tiondelar efter de senaste literhojarna... tror nog inte att 954:an är så slö trots allt.

Åka fort och mycket mos är inte helt samma grej. Kör man cbr929-cbr1000 efter att ha gasat gixxer1000 kommer man tycka den är slö. Suckan har ett underbart mos och mycket mer vrid. Inga probs att knixa upp på 3:an utan kopling om man nu vill det. Det gäller inte bladen men som många med mig själv skrivit så har blejdarna mycke annat bra tex bromsar, chassie, mm.
 
Lätt Hondan!!!
Att den känns tam beror på att det är en Honda.
Hondan inger en grym trygghet och ett mjukt register. Chassit är också bättre och smidigare! Allt känns mjukt och "rätt" på Hondan tycker jag. Får brottas mera med Suzukin
Däremot är det mera klös i Suzukin.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top